לרגל ביטול הקונפרנסים: איגוד המשתמשים הישראלי נפגש בבריסל עם נציגי ה-ESC

במפגש הוצגו נושאים שונים הנוגעים לבעיות המשתמשים בהובלה ימית עם סיום פעילות הקונפרנסים באירופה ודווח על מגעים ראשוניים עם ארגון ELAA לשם יצירת מנגנון הידברות


00:00 ,31.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

במפגש הוצגו נושאים שונים הנוגעים לבעיות המשתמשים בהובלה ימית עם סיום פעילות הקונפרנסים באירופה ודווח על מגעים ראשוניים עם ארגון ELAA לשם יצירת מנגנון הידברות
 
לאור כניסתה הקרבה לתוקף של החלטת השוק האירופאי המשותף על ביטול חוקיות קיומם של הקונפרנסים הימיים באירופה (ב-18 באוקטובר) נערך לאחרונה מפגש מיוחד בין איגוד המשתמשים בהובלה ימית לבין איגוד המשתמשים האירופאי (ESC), וזאת לאור החשיבות של הסחר הימי בין מדינות אירופה לבין מדינת ישראל. המפגש התקיים בבריסל, מקום מושבו של האיגוד האירופאי, ומטרתו היתה לדון בנושא עתיד הספנות הימית בתום עידן הקונפרנסים באירופה.
 
במפגש השתתפו מטעם איגוד המשתמשים האירופאי: מר דיק ואן דן ברוק, יו"ר האיגוד, מר אנדרו טרייל, יועץ האיגוד, וגברת ניקולט ואן דר יאט, מזכ"ל האיגוד. מטעם איגוד המשתמשים הישראלי השתתפו: מר דב מרום, מנכ"ל האיגוד, ומר אביאל קורן, מנהל המחלקה הכלכלית.
 
במפגש הוצגו נושאים שונים הנוגעים לבעיות המשתמשים בהובלה ימית עם סיום פעילות הקונפרנסים באירופה. דווח כי איגוד המשתמשים האירופאי מתכוון להגביר את פעילותו בפיקוח על פעילות חברות הספנות לאחר ביטול הפטור מהגבל עסקי עבורן. זאת, בנוסף לעיסוקיו בהגנה על האינטרסים של המשתמשים בהובלה ימית מול רשויות שונות, דרישות ביטחון מופרזות בנמלים, חברות ספנות, התחזקות סקטור המשלחים הבינלאומיים ונושאים נוספים. יש לציין כי משרדי ה-ESC ממוקמים סמוך לבניין הפרלמנט האירופאי, ונציגי האיגוד משתתפים בעבודת ועדות הפרלמנט בנושאי ההובלה הימית.
 
עוד נמסר במפגש כי מגעים ראשונים בין איגוד המשתמשים האירופאי לבין ה- ELAA (European Liner Affairs Association), ארגון חברות הספנות, כבר נוצרו, וזאת במטרה לבדוק אפשרות לדיאלוג בין הגופים לאחר ביטול הקונפרנסים וליצירת מנגנון הידברות. במפגש נמסר כי ארגון חברות הספנות מחזק את פעילותו באסיה, ומטרתו למנוע מהלך של ביטול הקונפרנסים ביבשת זו.
 
בפגישה שנערכה בבריסל נמסר עוד כי ארגון ה-ELAA מנסה לפתח את שיטת הקונסורציה (חלוקת מקום על אוניה אחת בין חברות ספנות שונות) בדרך שתפעל לטובת תאום רב יותר בין חברות הספנות, וזאת כאלטרנטיבה לשיטת הקונפרנס. קונסורציומים ימשיכו להתקיים גם אחרי אוקטובר 2008, והתקנות לגביהם נמצאות ברוויזיה, שתסתיים בשנת 2010.
 
ה-ELAA גם הקים גוף שיאסוף מידע סטטיסטי מחברות הספנות על תנועת המטענים ויפיץ אותו בין חבריו. מידע זה לא אמור לכלול מידע על מחירים, אך איסופו פועל לטובת חיזוק עוצמת הספנות במו"מ על מחירים על הלקוחות. חברות הספנות חותמות על הסכמים להעברת מידע רבעוני לגוף זה, אולם יש חברות ספנות גדולות שלא הצטרפו ל-ELAA ואינן מוכנות לחשוף מידע על פעילותן.
 
מאיגוד המשתמשים נמסר כי במסגרת המפגש בין שני האיגודים נערך דיון לגבי השאלה האם יש צורך ומקום בפנייה לשינוי חוק ההגבלים העסקיים בישראל, כתוצאה מהשינוי באירופה, וכי הנושא ייבדק על ידי איגוד המשתמשים הישראלי.