לין למופז: לפעול לביטול ההיטלים החדשים שהטילה צים

נשיא איגוד לשכות המסחר מצטרף לטענותיו של שפר וטוען כי "להיטלים החדשים צפויה השפעה שלילית על סחר החוץ של ישראל". מתריע כי הדבר יגרום להתייקרות בעלויות חומרי הגלם ולהקטין את רווחי היצוא. " צים מקפידה להתחשב בצרכיו המיוחדים של השוק הישראלי", נמסר בתגובה


00:00 ,21.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר מצטרף לטענותיו של שפר וטוען כי "להיטלים החדשים צפויה השפעה שלילית על סחר החוץ של ישראל". מתריע כי הדבר יגרום להתייקרות בעלויות חומרי הגלם ולהקטין את רווחי היצוא. " צים מקפידה להתחשב בצרכיו המיוחדים של השוק הישראלי", נמסר בתגובה
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה אתמול (20 מאי) במכתב דחוף לשר התחבורה, שאול מופז, ודרש ממנו להתערב מיידית לביטול ההיטלים החדשים שהשיתה חברת צים על לקוחותיה בהובלה ימית. בכך מצטרף לין ליו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית שתקף בחריפות את צים סביב נושא ההיטלים.
 
לטענת לין, היטלים אלו נועדו להגדיל את הכנסות חברת הספנות ואינם נדרשים למימון תוספת עלויות לחברות הספנות בגין אירועים שונים כמו מלחמה או דלק. כתוצאה מכך, ההשפעה על סחר החוץ של ישראל תהיה שלילית.
 
במכתבו לשר התחבורה מתריע לין כי הבעיה שנוצרה מחריפה כיוון שחברות ספנות נוספות "התיישרו" על פי צים ואף הן מבקשות להטיל את שני ההיטלים הללו.
 
לטענת איגוד לשכות המסחר והעומד בראשו, אוריאל לין, היטל המשקל למכולות 20 רגל ביבוא מהמזרח הרחוק, העומד על 250 דולר לתכולת מכולה במשקל העולה על 14 טון, מייקר באופן משמעותי את עלויות היבוא מהמזרח הרחוק. "יש לזכור כי כ-60% מהיבוא מהמזרח הרחוק הינם חומרי גלם. כלומר התייקרות בעלויות חומרי הגלם מייקרת את ייצור הסחורה בישראל ולפיכך מקטינה את רווחיות היצוא ומגדילה את המחיר לצרכן", ציין לין.
 
להיטל המשקל שהטילו חברות הספנות מצטרף היטל ה- Peak Season מנמלי אסיה בסך של 135 דולר למכולת 20 רגל.
 
בחברת צים השיבו אמש, בתשובה לטענות זהות שהעלה גד שפר במכתבו לסמנכ"ל ספנות בצים רב חובל יגאל מאור, כי היטל המשקל מקובל במסגרת הספנות העולמית, וצים הטילה את ההיטל אחרי שמרבית חברות הספנות הגדולות עשו זאת כולל הצגתו בשוק הישראלי. בצים טענו כי לאחרונה מכולות כבדות "נדדו" אליה אולי משום שמשלחיהן נדרשו לשלם את ההיטל בחברות ספנות אחרות. עוד ציינו בצים כי להעמסת מכולות כבדות יש השלכה ישירה על הוצאות התפעול של האוניה לרבות הוצאות הדלק, הוצאות תובלה יבשתית ובמקרים רבים השלכות בטיחותיות משמעותיות וחמורות בהמשך ההובלה, ולכן אין דינן כמכולות רגילות.
 
בהתייחס לנושא היטל ה- Peak Season ציינו בצים כי ההיטל מוטל במצב של ביקוש יתר, והינו חלק בלתי נפרד מהתנהגות שווקי ההובלה, במיוחד בנתיבי האוקינוס השקט, ולאחרונה בנתיבים העמוסים מאסיה מערבה. השוק הישראלי הינו נגזרת של נתיבים אלו, צויין בתגובה, ועל כן ישנה ההשפעה של כוחות השוק הבינלאומיים.
 
"צים מקפידה, עם זאת, להתחשב בצרכיו המיוחדים של השוק הישראלי, כפי שהוכח חזור ונשנה במגוון הארועים אשר פקדו לצערנו שוק זה במרוצת 12 החודשים האחרונים בפרט, ולאורך השנים בכלל", נמסר בתגובה.
 
אשר לדברי לין, ציינו בצים: "דבריו של אוריאל לין בטעות יסודם. חברות הספנות הגדולות הן שמטילות את ההיטלים וצים מתיישרת איתן, בדיוק ההפך מכפי שנטען"