כנס לשכת הספנות: נתח שוק אאוט. רווחיות אין

פירטיות ימית, סקירת ענף הספנות וכללי רוטרדם עמדו במרכז יום העיון של לשכת הספנות. שי באב"ד: היום לא מסתכלים על גודל הנתח אלא איך מצמצמים הפסדים וחוזרים לפסים של רווחיות. ראובן צוק שיבח את השת"פ עם האגודה למשפט ימי


00:00 ,10.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

פירטיות ימית, סקירת ענף הספנות וכללי רוטרדם עמדו במרכז יום העיון של לשכת הספנות. שי באב"ד: היום לא מסתכלים על גודל הנתח אלא איך מצמצמים הפסדים וחוזרים לפסים של רווחיות. ראובן צוק שיבח את השת"פ עם האגודה למשפט ימי
 
יום העיון המשותף ללשכת המסחר ולאגודה הישראלית למשפט ימי, תחת הכותרת "הספנות בראי המשפטי", הצליח לעורר ענין רב והתבטא בכ-180 אורחים בכירים מענף הספנות, שלקחו הבוקר חלק באירוע שנערך במלון קרלטון בתל אביב.
 
את האירוע פתח נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, ששיבח את שיתוף הפעולה הפורה עם האגודה למשפט ימי אשר בא לידי ביטוי ביוזמת יום העיון המשותף ובהיענות הרבה בקרב המשתתפים.
 
חלקו הראשון של יום העיון, אשר עבר בהנחייתו של עו"ד גד נשיץ, הוקדש לנושא הפירטיות הימית. את הנושא הציג בהרחבה עו"ד מאט אילינגוורת', ממשרד Holman Fenwick Willanשבאנגליה, וחשף מידע אודות פעילות הפיראטים הימיים בחופי סומליה וציין כי טווח הפעולה של הפיראטים מגיע כיום עד כדי 1000 מייל מהחוף. הוא ציין כי בשנת 2008 נחטפו 18 אניות ונלקחו 300 בני ערובה ואילו בשנת 2009 נחטפו 6 אניות ונלקחו 125 בני ערובה. לדבריו, דפוס הפעולה שלהם מצביע על כך שהם תוקפים עם אור ראשון או עם דמדומי ערב ונסוגים לאחר 35-45 דקות של תקיפה.
 
לדבריו, בפעילות הפיראטית בסומליה לוקחים כיום חלק כ-1000 איש, במסגרת התארגנות מקומית של שבטים וקבוצות מקומיות ולהערכתו לא ניתן לקשר את פעילותן לממשל.
 
לדברי עו"ד אילינגוורת', אשר הביא דוגמאות ומקרים שונים של ניסיונות חטיפה שחלקם צלחו ושנפתרו לאחר תשלום דמי כופר, תשלום דמי כופר אינו חוקי במדינות רבות, כולל בישראל, למעט מקרים ספורים בהם אישרה המשטרה את התשלום.
 
שי באב"ד, מנהל אזור ישראל והמזרח הקרוב בצים, דיבר בהרצאתו על המשבר בספנות העולמית והשפעתו על ישראל וציין כי חברות הספנות ספגו הפסדים חסרי תקדים של כ-9 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של 2009 מה שהפך את מגזר הספנות לשני בדירוג הענפים שנפגעו מהמשבר, כשבראש עומד ענף הפיננסים. "עד סוף השנה מדברים על תחזיות הפסדים של 20 מיליארד דולר - הפסדים אדירים שלאורך זמן חברות הספנות לא יוכלו לעמוד בהן". באב"ד סייג דבריו והדגיש שאף חברת ספנות לא פשטה רגל עד כה.
 
לדברי באב"ד, בין השנים 2006 עד 2008 שיעורי הגידול בביקושים היו "דו ספרתיים", ואם עוד בראשית פרוץ המשבר הכלכלי ב- 2008 רווחה ההערכה שלא יחול גידול בביקוש, הרי שהמציאות הוכיחה כי עוצמת המשבר היכתה את כל התחזיות ולמעשה חלה ירידה תלולה של 8.5% בשיעור הובלת הסחורות במכולות.
 
באב"ד דיבר על קווי הסחר השונים וציין כי עיקר הצניחה בשיעור הגידול בביקושים היה בסחר אסיה-אירופה עם ירידות שנעות בין 15% ועד 25%, זאת לאחר שעוד ב-2007 ועד אמצע 2008 היה גידול אדיר של 17%. "כך גם היתה עוצמת הנפילה", אמר והוסיף: "הצרכן האמריקאי והאירופי הכניסו ידיים לכיס ועצרו. זה הביא לנפילות החדות". לדבריו, שיעור הירידה בביקושים בסחר בין אסיה וארה"ב ובין אירופה וארה"ב היה מתון יותר.
 
לדברי באב"ד, קצב היציאה הצפוי ב- 2010-2011 מהמשבר, צפוי להיות קצב מאד מתון, ולא נראית חזרה לרמות הביקושים של 2006-2007. הבעיה הלכה והחריפה בגלל עודפי היצע, הוסיף באב"ד. הוא ציין כי במקביל לירידה של 8.5% בביקושים, חל גידול מתמשך בהיצע לאור ההצטיידות של חברות הספנות באניות חדשות וכי, אם חברות הספנות לא היו נוקטות בצעדים שונים, כגון גריטת אניות ישנות ודחיית ההצטיידות של אניות שכבר הוזמנו, הרי שקיבולת הצי העולמי היתה תופחת בממדיה בכ-40% לאורך השנים עד 2013.
 
לדבריו, בינואר 2009 העריכו פער של כ-8% בין גידול הביקושים אל מול ההיצע, "אך באוקטובר 2009 אנו מבינים שהמשבר עמוק בהרבה ועומד על פער של 16% בין שיעורי הגידול של הביקושים אל מול הגידול בהיצע. התוצאה היתה ירידות של קרוב ל-30% בדמי ההובלה".
 
לדבריו, גם מחירי הדלק מהווים פקטור מרכזי ברווחיות. "אין לנו יכולת לעמוד על המיקח מול ספקי הדלק. וכך קורה שלמרות המשבר, הדלק חוזר ומטפס ועומד כיום ברמות של 500 דולר לטון דלק, מה שמקשה מאד לצאת מהמשבר. "חברות הספנות לא יכולות לעמוד בהפסדים לאורך זמן. לא ניתן לחתוך 30% מהוצאות התפעול. קשה מאד להתמודד עם הירידות והמשבר", אמר באב"ד.
 
הוא התייחס בקצרה גם לנושא הרפורמה המוצעת בתעריפים המונחת כיום על שולחנו של שר התחבורה וציין שהיא, לדעתו, מנותקת לחלוטין מהמשבר העמוק בספנות. "אף אחד לא יודע היא לאן תוביל", אמר.
 
באב"ד הציג שורת צעדים שחברות הספנות מחויבות לנקוט. בהם, התאמת נפחי ההובלה אל מול רמות הביקוש ככל שניתן, הגברת שיתופי פעולה בין חברות הספנות על מנת למקסם רווחים ולהתאים את ההיצע, שימוש במכולות ואניות קיימות והימנעות מרכש נוסף, צמצום הוצאות התפעול, והחשוב מכל, שמירה על תזרים מזומנים שוטף שיממן פעילות גם בשנים של הפסדים.
 
"בישראל יש אוטופיה רווחת כי אנחנו בקושי נפגענו מהמשבר. אבל אם מסתכלים על 2009 רואים שמבחינת היצוא והיבוא של סחורות יש ירידות של 9%-10%, למרות התחושות".
 
יחד עם זאת, ציין באב"ד, בישראל קרה תהליך הפוך בהיבט התחרות. "הרבה חברות ספנות פוקדות את ישראל ישירות או בשטעונים ומביאים את המצב לקשה עוד יותר באופן בו ניתן להתאים בין ביקוש והיצע".
 
באב"ד התייחס לתחזיות חברת צים לעתיד ואמר כי אין פתרונות קסם וכי התאמת ההיצע לביקוש חייב להיעשות. עוד הוסיף באב"ד כי "שם המשחק כבר אינו 'נתח שוק'. היו חברות שזו היתה האסטרטגיה שלהן. היום שם המשחק הוא לחזור לרווחיות. היום לא מסתכלים על גודל הנתח אלא איך מצמצמים הפסדים וחוזרים לפסים של רווחיות".
 
את יום העיון חתמו עו"ד אמיר כהן דור, עו"ד גד נשיץ ועו"ד שמואל גרוסמן שדנו כללי רוטרדם החדשים מנקודת מבטה של הספנות, של בעלי המטענים וההשפעה של כללים אלו על מגזר השילוח הבינ"ל ולאחריהם הציג מיקי שרן מנכ"ל ממגורות דגון את הלוגיסטיקה הכרוכה בפריקת אוניות גרעינים בצובר.