יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון: הרפורמה בתעריפי הנמלים מוצדקת

ביום עיון שנערך בחיפה אתמול הוצגו עקרונות וחישובי התעריפים ליצואנים וליבואנים. מיקי שרן: מעתה האגרות תהיינה כלכליות ופשוטות יותר, הגיעה העת לבטל עיוותים שנמשכו לאורך שנים


00:00 ,21.07.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום עיון שנערך בחיפה אתמול הוצגו עקרונות וחישובי התעריפים ליצואנים וליבואנים. מיקי שרן: מעתה האגרות תהיינה כלכליות ופשוטות יותר, הגיעה העת לבטל עיוותים שנמשכו לאורך שנים
 
"הרפורמה בתעריפי הנמלים מהותית ובמקום. גביית התעריפים תהיה מעתה על בסיס הערך הכלכלי של העבודה הנדרשת בנמלים בניטול מוצרי יבוא ויצוא ולא תפר אמנות בינלאומיות עליהן המדינה חתומה. ולכן יהיו כאלה שישלמו יותר ויהיו אחרים שישלמו פחות לעומת המצב כיום" כך אמר מיקי שרן, יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון, ביום עיון מיוחד שהתקיים אתמול על השלכותיה של הרפורמה על היצואנים והיבואנים בו השתתפו עשרות חברי התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון.
 
לדברי שרן, "אנשים מטבעם לא אוהבים שינויים, אולם הגיעה העת לבטל עיוותים שנמשכו לאורך שנים כה רבות. תהיה תקופת מעבר שבה ייבחנו הדברים וייעשו השינויים המתבקשים. מעתה האגרות תהיינה כלכליות ופשוטות יותר ואני מאחל לרפורמה הצלחה".
 
במהלך היום הציג גיא שטיינברג, ראש אגף הכלכלה וההשקעות בחברת נמלי ישראל, את עקרונות הרפורמה ודרכי חישוב התשלומים בכל דרכי היבוא והיצוא מנמלי הארץ. לדבריו, בשל בסיס מבנה התעריפים החדש על פי הרפורמה, "חברת נמלי ישראל מוותרת על הכנסות של כ-100 מיליון שקל בשנה". שטיינברג ציין כי התעריפים החדשים, שייגבו במרוכז, יחולקו בין חברת הנמל המטפלת במטענים ובין חברת נמלי ישראל שכל הכנסותיה יועברו לפיתוח התשתיות בנמלי הארץ.
 
לדברי שטיינברג במהלך יום העיון, על פי הרפורמה, שתיכנס לתוקפה ב-1 באוקטובר, יבוטל תשלום "אגרת רציף" שנגבתה על פי שווי המטען ובקומה יהיה תשלום אחיד של "דמי תשתית" שיועבר לחברת נמלי ישראל. דמי תשתית למכולה של 20 רגל יהיה 485 שקל. לעומת זאת התשלום עבור הטעינה והפריקה יהיה על פי שווי המטען. מטענים יקרים ישלמו הרבה יותר. הוא ציין עוד שהרפורמה קבעה "מנגנון פיצוי" שנקרא "מנגנון השבה" לפיו, מכולה זולה תקבל הנחה של עד 600 שקל ואילו מטען יקר ישלם תוספת של עד 700 שקל. בדרך זו מקווים לפצות את היבואנים והיצואנים על ההתייקרות הצפויה באגרות עקב הרפורמה.
 
שטיינברג ציין עוד כי חברת נמלי ישראל הפעילה תוכית שנקראת "לילה טוב" שבאמצעותה היא מעודדת על ידי מתן תמריצים לשינוע מכולות מהנמלים ואליהן בשעות הלילה במשאיות, כדי להוריד את עומס התנועה בשעות היום.  לדבריו מדובר בתהליך שיכול להביא לחסכון של מיליוני שקלים בשנה.