חיים שייב: "יש אנשים מקרב חברי הועד בנמלים שמחפשים כותרות"

מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות אמר את הדברים בעקבות הצהרת עובדי נמל חיפה על נכונותם להיכנס למו"מ להפיכת הנמלים לחברות ממשלתיות. לדבריו, המחלוקת היא לא על סטטוס החברה, אלא על המודל שלה


00:00 ,05.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
חיים שייב אמר את הדברים בעקבות הצהרתם של עובדי נמל חיפה על נכונותם להיכנס למו"מ על הפיכת הנמלים לחברות ממשלתיות. לדבריו, המחלוקת היא לא על סטטוס החברה, אלא על המודל שלה, כלומר בעלת עצמאות ניהולית שתאפשר ניהול תחרותי ושנכסי הנמל בבעלותה ; דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה: "מעצם העובדה שועדי נמל חיפה מסכימים להידבר על חברות ממשלתיות, הרי שלא ניתן לפרש כי הם חתמו על כך" ; אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד: "לא דודו פרץ ולא החיפאים יקבעו את המדיניות לגבי השינוי המבני בנמלים"

חיים שייב, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות ומי שעומד בראש המו"מ מטעם ההסתדרות, ציין כי "יש אנשים מקרב חברי הועד שמחפשים כותרות בעתונים". לדבריו, צוות המו"מ, בשיחותיו מול האוצר, מנהל מו"מ על אלטרנטיבות להבנות 2001 (התיאגוד) ובתוכם גם נושא החברות הממשלתיות. המחלוקת עם האוצר, הוסיף שייב, היא כלל לא על הסטטוס של החברה, חברת בת או חברה ממשלתית, אלא על מודל של חברה ממשלתית בעלת עצמאות ניהולית שתאפשר ניהול תחרותי ושנכסי הנמל בבעלותה.

"כפי שהאוצר לא מנדב מידע על הנעשה בתוככי המו"מ, אני מציע גם לועדי הנמלים לשמור על דממת אלחוט", סיכם שייב.

חיים שייב: "יש אנשים מקרב חברי הועד בנמלים שמחפשים כותרות"דבריו של שייב נאמרו בעקבות התבטאויות שמקורן בנמל חיפה שלפיהן ועדי העובדים בנמל חיפה הסכימו, לראשונה מאז תחילתו של המו"מ לפני חודשים רבים, להתחיל ולהתדיין עם האוצר על האפשרות להפוך את הנמלים לחברות ממשלתיות. בהקשר לכך, דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, ציין מפורשות כי מעצם העובדה שועדי נמל חיפה מסכימים להידבר על חברות ממשלתיות, הרי שלא ניתן לפרש כי הם חתמו על כך.

"אנחנו צריכים להיות מציאותיים. נקלענו למציאות חדשה לאחר החלטת ביה"ד הארצי לעבודה, שחישק אותנו וקידם את המדינה בהליך החקיקה, ולשם כך אנו אמורים להיות מציאותיים ואחראיים למעשינו", אמר פרץ. לדבריו, מוטלת על ועדי העובדים אחריות כבדה שכן אם יקודם הליך החקיקה הרי שהנמלים יצאו לשביתה בלי פשרות ולאחר החקיקה יוכל האוצר לפרק את הנמלים "מבלי לספור" את העובדים.

פרץ ציין כי ועדי העובדים בחיפה הפנימו את העובדה שצריך להתדיין על תכנון חברת הנמל שהיא הטובה ביותר לעובדים ולנמל ולשם כך יושבים הצדדים על מנת למצות את המו"מ. לדבריו, חלה התקדמות רבה במו"מ מול האוצר, סביב הרבה מחלוקות, אך עדיין נותרו פערים. לדבריו, סוכם בין הצדדים להמשיך ולמצות את המו"מ בשבוע הבא.

חיים שייב: "יש אנשים מקרב חברי הועד בנמלים שמחפשים כותרות"אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, התייחס לדברי דודו פרץ ואמר : "לא דודו פרץ ולא החיפאים יקבעו את המדיניות לגבי השינוי המבני בנמלים. ההצבעה על הענין בנמל חיפה, אם בכלל התבצעה, לא רלוונטית מכיון שהחלטות על שינויים מבניים מתקבלות על ידי שלושת הנמלים עם עובדי רנ"ר ובתיאום מלא עם ההסתדרות ועם העומד בראשה, מר עמיר פרץ, ולא על ידי נמל זה או אחר".

חסן ציין כי אם ה"חיפאים" מאמינים שהם מסוגלים ללכת לקראת חברה ממשלתית והם סיכמו על כך, הרי באשדוד מאחלים להם בהצלחה בדרכם.


עמוס רון: "אני רואה בחיוב רב את עמדת העובדים והנסיונות למצוא נוסחאות"

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, התייחס למו"מ שהתנהל השבוע וציין כי הוא רואה בחיוב רב את עמדת העובדים ואת הנסיונות למצוא נוסחאות שיאפשרו גיבוש הבנות לקראת חקיקה בהסכמה.

לדבריו, למרות שהיתה התקדמות רבה בהרבה נושאים, למעשה המו"מ הופסק סביב נושא הפעלת המסופים הפרטיים בנמלים, כמו למשל מספנות ישראל, מתקן התפזורת והפוספטים באשדוד. רון ציין שהעובדים לא היו מוכנים לקבל את הפתרונות שהוצעו וכתוצאה מכך הופסק המו"מ ולא נקבע עדיין מועד חדש.