חוק הרפורמה: עודף הפיקוח על הנמלים מעורר הסתייגויות רבות

במחלוקת פנימית בין נציגי האוצר, התפרץ אמש מנכ"ל רשות הנמלים על נציגי התחבורה והמשפטים ואמר כי נוסח החוק המוצע במתכונתו הנוכחית עלול ליצור תוהו ובוהו בנמלים ; מנכ"ל הרשות הבהיר לאחר מכן: "באם היתה התפרצות רגעית הרי שזה כלל לא משקף את האווירה. בכל דיוני ועד


00:00 ,07.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
במחלוקת פנימית בין נציגי האוצר, התפרץ אמש מנכ"ל רשות הנמלים על נציגי התחבורה והמשפטים ואמר כי נוסח החוק המוצע במתכונתו הנוכחית עלול ליצור תוהו ובוהו בנמלים ; מנכ"ל הרשות הבהיר לאחר מכן: "באם היתה התפרצות רגעית הרי שזה כלל לא משקף את האווירה. בכל דיוני ועדת המשנה, אנו מופיעים עם נציגי האוצר והממשלה, כחזית אחת מגובשת" ; גורם לא רשמי מסר כי מרבית הנושאים והמחלוקות הפנימיות סביב נושא עודף הרגולציה באו על פתרונן וכי הם יוצגו בהמשך בדיוני הועדה

אתמול, במהלך הההפסקה בדיונים של ועדת המשנה של ועדת הכספים, העוסקת בחוק הספנות והנמלים כחלק מהרפורמה שהממשלה מתכננת בנמלי ישראל, התנהלו חילופי דברים שבמהלכם התפרץ מנכ"ל רשות הנמלים, מר עמוס רון, על נציגי משרדי המשפטים והתחבורה ואמר כי נוסח החוק המוצע על ידי האוצר והתחבורה, עלול ליצור לתוהו ובוהו בנמלי ישראל, במידה והוא ייושם במתכונתו המוצעת.

במהלך הדברים, טען רון, בפני נציגי המשפטים והתחבורה, כי החוק המוצע יגרום לעודף פיקוח על הנמלים, ברמות בלתי נסבלות ויגרום לחוסר היכולת של חברת הנכסים שתוקם ולחברות הנמל, לתפקד באופן שוטף. יש לציין כי חילופי הדברים בין הצדדים ארעו במהלך ההפסקה בדיונים, לא באופן רשמי, וכשהתבקש מנכ"ל הרשות לחזור על דבריו באופן רשמי, סירב רון וטען כי מדובר במחלוקת פנימית בינו לבין עמיתיו והדברים כלל לא מכוונים לפורום הפורמלי.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, התייחס לחילופי הדברים שהיו אמש עם נציגי המשפטים והתחבורה ואמר כי מדובר היה בדיון ענייני, בו כל צד העלה את ההסתייגויות שלו ולרוב הדברים נעשים בפורום מצומצם. "באם היתה התפרצות רגעית הרי שזה כלל לא משקף את האווירה. בכל דיוני ועדת המשנה, אנו מופיעים עם נציגי האוצר והממשלה, כחזית אחת מגובשת". לדבריו, תהליך ההתדיינות הפנימית תמיד נעשית באווירה טובה ובהבנה, עם איזונים הדדיים כשכל צד מציע את עמדתו.

בימים האחרונים שבו ומתחו נציגי המשתמשים ונציגי לשכת הספנות טענות קשות כנגד עודף הרגולציה, כפי שמוצע בחוק. המבקרים טוענים כי עודף הפיקוח, כפי שהחוק מציע, יאפשר הן לרשות הנמלים והספנות (החדשה) והן לממונה על הנמלים ולשרים, באופן ישיר ובאופן עקיף על ידי מינוי מפקחים, להתערב בכל התנהלות של הנמלים ולעומת זאת לא יתאפשר לכל אחד מהנמלים להגיע להסדרים, על בסיס עסקי, עם חברות הספנות, סוכני האניות והמשתמשים.

"בשל הגבלות הפיקוח, לשכת הספנות מתנגדת לחוק, כפי שהוא מוצע. יתרה מכך, לשכת הספנות חושבת שתנאי הכרחי לקיומו של החוק היא הסכמה עם העובדים", אמר נחום גנצרסקי בהתייחסו לחוק המוצע והוסיף : "לדעתי, האוצר כן הלך לקראתנו בחלק מההערות שהעלנו, אך זה לא מספיק ומהות הסעיפים לא שונתה, אלא נעשו רק שינויים קוסמטיים".

מגורמים המעורבים במהלך הדיונים בועדת המשנה, מטעם המדינה, נמסר כי מרבית הנושאים והמחלוקות הפנימיות סביב נושא עודף הרגולציה באו על פתרונן וכי הם יוצגו בהמשך בדיוני הועדה.