חברת נמל אשדוד: החלטת המשרד להגנת הסביבה תמוהה ביותר

בעקבות אי קבלת אישור להארכת ההיתר מהמשרד להגנת הסביבה הופסקה פריקת הצוברים בנמל אשדוד – למעט גופרית. חברת נמל אשדוד פנתה למשרד להגנת הסביבה בבקשה למתן אורכה של חודשיים בלבד להיתר הזרמה זמני


00:00 ,02.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות אי קבלת אישור להארכת ההיתר מהמשרד להגנת הסביבה הופסקה פריקת הצוברים בנמל אשדוד – למעט גופרית. חברת נמל אשדוד פנתה למשרד להגנת הסביבה בבקשה למתן אורכה של חודשיים בלבד להיתר הזרמה זמני
 
במכתב שהוציא היום מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, אל המשתמשים בהובלה הימית, כתב סגיס כי מאחר ואין בידי חברת הנמל היתר המסדיר את פעילותה בפריקה ובטעינה של מטעני צובר לא יוכל נמל אשדוד לקבל אוניות צובר לפריקה וטעינה למעט גופרית.
 
העתקים ממכתבו של מר סגיס נשלחו אל מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן, יו"ר חברת נמל אשדוד יעקב רז, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין.
 
סגיס ציין במכתבו לנציגי הגופים המשתמשים בהובלה הימית בנמל כי חברת נמל אשדוד פנתה למשרד להגנת הסביבה בבקשה למתן אורכה של חודשיים בלבד להיתר הזרמה זמני – זאת עד לכינוסה הקרוב של הוועדה למתן היתרי הזרמה לים.
 
סגיס כותב כי בבסיס ההחלטה הקודמת של הוועדה לדחיית הבקשה של חברת הנמל עמדה הדרישה כי חברת הנמל תצטייד במערכות רציפות עבור פריקת מטען הגרעינים וכן תיתן מענה סביבתי למטענים אחרים על ידי הצטיידות ב"משפכים ירוקים" או בכל טכנולוגיה נקייה אחרת.
 
"עתה" כותב סגיס, "משפרסמה חברת הנמל את המרכז לרכש של שלושה מדלים פניאומטיים לפריקת מטען הגרעינים בעלות של 45 מיליון שקל, ולאור העובדה כי הושגה התקדמות במציאת הסדר למטענים נוספים בשיתוף משרד התחבורה, תמוהה ביותר בעיני חברת נמל אשדוד החלטת המשרד להגנת הסביבה שלא לתת ולו ארכה של חודשיים בלבד להיתר ההזרמה עד להצגת הפתרונות הנ"ל בפני הוועדה".
 
נזכיר כי יונה ליכטנשטיין, מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, ציין אתמול במכתב שהוציא לחברי האיגוד כי "בניגוד לציפיות שרווחו במהלך היום כי יתקבל אישור להארכת ההיתר המאפשר פריקת צוברים בנמל אשדוד, נתקבלה לפנות ערב הודעת מנכ"ל חברת הנמל הקובעת הפסקה מוחלטת של פריקת צוברים (למעט גופרית) להוציא אניות שפריקתן כבר החלה".
 
מר ליכטנשטיין טען במכתבו כי החלטה זאת תגרום לנזק עצום למשק הישראלי והדגיש כי בכל הקשור  למטעני התבואות, הוויכוח בין המשרד להגנת הסביבה לחברת נמל אשדוד, בעת הזאת, הוא חסר משמעות מעשית, וזאת נוכח הפעולות שננקטו והננקטות בפועל. "אי לכך", כותב מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, "גרימת הנזק נראית חמורה שבעתיים".
 
אתמול כידוע פג רישיון חברת נמל אשדוד להזרים שפכים לים. כזכור, הוועדה הבינמשרדית למתן היתרי הזרמה לים מטעם המשרד להגנת הסביבה לא נענתה לבקשת חברת נמל אשדוד ולא האריכה לה את תוקף היתר ההזרמה לים שניתן לה, וזאת בגלל כשלים חמורים ביישום תנאי ההיתר הקיים. בהתאם לכך חברת נמל אשדוד אינה יכולה להזרים שפכים לים החל מה-1 ביולי.
 
נזכיר כי לדברי רני עמיר, ראש אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה, ההיתר אוסר הזרמה לים של נוזלים או פסולת, אך אינו אוסר פעילות נמלית ופריקת סחורות בתפזורת.