חברות הספנות: מגבילים משקל תכולת המכולה לטובת הבטיחות

כפי שפורסם, הצטרפה צים לשאר חברות הספנות והן גובות היטל משקל ביבוא מהמזרח הרחוק. מכולות שמשקל תכולתן עולה על 20 טון כלל לא יטענו. לטענתן, הגורם להיטל ולהגבלת המשקל הוא בטיחותי. יו"ר מועצת המובילים משבח: מדובר בצעד בטיחותי ממדרגה ראשונה


00:00 ,16.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מרבית חברות הספנות החילו בימים אלה היטל משקל ביבוא מהמזרח הרחוק. במסגרת זו, מכולות שמשקל תכולתן עולה על 20 טון כלל לא יטענו. לטענת חברות הספנות, הגורם להגבלת המשקל הוא בטיחותי. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים: "מדובר בצעד בטיחותי ממדרגה ראשונה"
 
אתמול הודיעה חברת צים על החלה מיידית של היטל משקל עבור מכולות 20 רגל מכל הסוגים ביבוא מהמזרח הרחוק לנמל חיפה. בחינה יותר מעמיקה מעלה את התמונה לפיה חברת צים הייתה דוקא בין האחרונות מבין חברות הספנות להחיל את ההיטל.
 
בחברות הספנות השונות טוענים שהחלת היטל המשקל נועדה למנוע את המצב של טעינת מכולה בעלת משקל עודף ובכך להפר את היציבות של אניות המכולה במהלך ההפלגה. על פי ההנחיות החדשות שהוציאו מרבית סוכני האניה בישראל, כנציגיהן של חברות הספנות השונות, לא יתקבלו כלל מכולות בעלות תכולה במשקל נטו העולה על 20 טון.
 
יתרה מכך, בחברות הספנות טוענים שהמשקל העודף מהווה פקטור חשוב גם לאחר פריקת האוניה. קרי, מכולות במשקל עודף מהוות סכנה בטיחותית כאשר הן מובלות על גבי משאיות, מהנמל ליעדן הסופי.
 
בשיחה עם גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, ציין בן בן הרוש כי הוא מברך את חברות הספנות וכי מדובר בצעד בטיחותי ממדרגה ראשונה. בן הרוש ציין כי בפיילוט שנערך בנמל אשדוד התברר כי 50% מהמכולות שמגיעות ארצה נושאות איתן למעשה הצהרה שקרית בנוגע למשקלן – לעיתים, ציין בן הרוש, ההצהרה מדברת על 19 טון כשפועל המכולה נושאת 28 טון.
 
לטענת בן הרוש, הצהרות שקריות אלו "נגררות" לכל אורך שרשרת ההספקה וגורמות להצבתם של רכבים בלתי מתאימים עם מערכות בלימה לא מתאימות אשר פוגמות בבטיחות המשאיות על הכבישים.