ועדת הכספים דחתה את ההצבעה על אישור חוק הנמלים

מספר חברי כנסת החברים בועדה דרשו הבהרות לסעיפים רבים בחוק המוצע והביעו התנגדותם להצבעה מאחר וסעיפים שונים בחוק שונו ; חוק הנמלים הוחזר לאישור ועדת הכנסת שתאשר את ההצבעה על התיקונים, ללא צורך בקריאה ראשונה ; הדיונים וההצבעה בועדת הכספים נדחו למחר ומחרתיים


00:00 ,11.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מספר חברי כנסת החברים בועדה דרשו הבהרות לסעיפים רבים בחוק המוצע והביעו התנגדותם להצבעה מאחר וסעיפים שונים בחוק שונו ; חוק הנמלים הוחזר לאישור ועדת הכנסת שתאשר את ההצבעה על התיקונים, ללא צורך בקריאה ראשונה ; הדיונים וההצבעה בועדת הכספים נדחו למחר ומחרתיים

ועדת הכספים של הכנסת דחתה היום את ההצבעה על אישור חוק הנמלים שהגיש האוצר, לאחר שמספר חברי כנסת התנגדו להצבעה מאחר ולטענתם החוק המוצע כיום שונה בסעיפים רבים מהצעת החוק שעברה בכנסת לפני מספר חודשים. על כן, החוק הוחזר לועדת הכנסת בכדי שזו תאשר אותו להצבעה ורק אח"כ, כנראה מחר בבוקר, ישובו חברי ועדת הכספים לדון ולאשר את הצעת החוק.

יו"ר ועדת הכספים, אברהם הירשזון, תכנן את ההצבעה והודיעה על כך בתחילת הישיבה. הוא הדגיש כי הנושא עומד על סדר היום של הועדה ואולם, חלק מחברי הליכוד, בהם ח"כ רוחמה אברהם, ח"כ דני בן-לולו וח"כ אלי אפללו ביקשו לקבל הבהרות לגבי הסוגיות שקשורות בשמירת זכויותיהם של עובדי הנמלים. חברי הכנסת טענו, בנוסף, כי הנושא בלאו הכי צריך לעבור לועדת הכנסת מאחר שהוכנסו בהצעה שינויים מההצעה המקורית.

גם נציגי "העבודה" בועדה, ח"כ יצחק הרצוג, ח"כ אברהם בייגה שוחט וח"כ אורית נוקד וגם חברי הכנסת של ש"ס וכן השר לשעבר מהאיחוד הלאומי בני איילון, התנגדו יחד עם ח"כ חיים כ"ץ התנגדות נחרצת לקיומה של ההצבעה.

מאחר והסתמן כי אין רוב בהצבעה בעד חוק הנמלים ובתום התייעצויות ממושכות החליט היו"ר, אברהם הירשזון, לדחות את הדיונים וההצבעה ליום ב' ו- ג' השבוע (12.7-13.7).

יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, דודו פרץ, הביע את הסכמתו לקיים דיונים מרתוניים וכל זאת כדי לגבש מסמך בהסכמת העובדים, האוצר ורשות הנמלים.


השופט אדלר: יוגב ושני ימשיכו את המו"מ עד ליום שלישי בבוקר

בית הדין הארצי לעבודה קיבל הבוקר דיווח בנוגע להתקדמות המשא ומתן בין הצדדים, מיו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מר שלמה שני, ומהממונה מטעם המדינה על הטיפול בשינויים המבניים בנמלים, מר אורי יוגב. החלטת ביה"ד מהבוקר מציינת כי בית הדין התרשם מן ההתקדמות הניכרת שהושגה במשא ומתן ומרצון הצדדים להגיע להסכם ביניהם.

לאור זאת, על הצדדים להמשיך לנהל משא ומתן ביניהם, ולדווח לבית הדין על התקדמות המשא ומתן ביום שלישי, 13 ביולי, בשעה 09:00.

כזכור, ביום רביעי בערב נתקיימה, בלשכתו של הנשיא סטיב אדלר, פגישה שבסיומה הוסכם בין אורי יוגב מהאוצר ושלמה שני - יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, כי הם יתאמו פגישות לצורך קיום משא ומתן עד להיום בבוקר ואז יבואו הצדדים לדווח לשופט על ההתקדמות במו"מ.


ועדי הנמלים: "אם ההצעה עוברת היום בועדת הכספים – כל חברי הועדים בנמלים מגישים מכתב התפטרות"
ועדת הכספים עדיין דנה, בדקות אלו, באישור חוק הנמלים. "אם ההצעה עוברת היום בועדת הכספים – כל חברי הועדים בנמלים מגישים מכתב התפטרות", כך אמר לפני שעה קלה דודו פרץ, יו"ר ועדי נמל חיפה, במסגרת ראיון שנערך עימו בתוכנית "בחצי היום", ברשת ב' של קול ישראל. פרץ טען כי השיטה של להעביר את החוק ורק אח"כ לנהל מו"מ על סעיפי החוק השונים, היא דרך שכלל אינה מקובלת על ועדי הנמלים. לדבריו, משא ומתן צריך להתנהל עם ועדי הנמלים עצמם, אך בשבועות האחרונים לא התקיים כלל מו"מ, אלא סדרת פגישות בין שלמה שני מההסתדרות עם אורי יוגב מהאוצר. "הפתרון יהיה רק מול עובדי הנמלים", סיכם.

גם יוגב התראיין לפני שעה קלה בקול ישראל. יוגב ציין כי המו"מ עם עובדי הנמלים מתנהל מזה 300 יום ולראשונה בתולדות מדינת ישראל הגיע ביה"ד הארצי לעבודה למסקנה שהוא יכול לאפשר לממשלה להתקדם בחקיקה אך לא לאפשר לעובדים לשבות, משום שלדבריו, הגיע ביה"ד למסקנה כי עובדי הנמלים לא מעוניינים בשינוי. עם זאת, לדבריו, בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינספור ואף שונו סעיפים רבים במסגרת החקיקה, על מנת "להרגיע" את העובדים לגבי זכויותיהם שבהם אין שום כוונה לפגוע.

יוגב ציין כי השינוי לא ייעשה על חשבון העובדים, וזאת מאחר והאוצר שומר על זכותם במלואם. לדבריו, האוצר כן מקיים, גם בימים אלו, מו"מ יומם ולילה מתוך כוונה שבהצעת החוק יהיו גם הסכמים כאלה שימנעו "כל מיני הפרות חוק לא לגיטימיות של העובדים". יוגב ציין כי דוקא הושגה התקדמות רבה והעדות לכך היא הודעת ביה"ד הארצי לעבודה מהבוקר.


מועצת המובילים: קריאה לראש הממשלה למנוע השבתת הנמלים

יו"ר מועצת המובילים יצא הבוקר בקריאה דחופה לראש הממשלה אריאל שרון, למנוע ברגע האחרון את השבתת הנמלים. לדבריו, עובדי נמל חיפה רוצים "ללכת לגישור" ולנהל מו"מ ענייני וחיובי כדי למנוע נזקים כבדים ללקוחות הנמל במקרה שהשביתה תפרוץ.

"המרחק בין עמדות הצדדים הצטמצם ביותר ויהיה זה "פיספוס מצער", אם יתנו בשלב הזה שהמו"מ הגיע אליו להתפוצץ" ,הוסיף בן הרוש וציין כי הוא אומר את הדברים מתוך ידע אישי, במסגרת מערכת קשרי עבודה הדוקים וממושכים שיש למועצת המובילים והמסיעים עם עובדי הנמל.

בן הרוש קרא לראש הממשלה להתערב אישית בסכסוך. "לא יתכן שאורי יוגב, המשמש יועץ לאוצר בעניין זה, יצא לדרום אפריקה בעצומם של הדיונים עם העובדים ויגרום בהעדרו להשבתת הנמלים", אמר וציין כי בדיון חירום שנערך במוצאי שבת בהשתתפותם של נציגי המשתמשים בנמלים הובעה דאגה מעמדת הממשלה המשדרת עודף ביטחון וכוח מוגזם כלפי עובדי הנמלים.