"ועדי העובדים בנמלים – פוגעים בשולחיהם"

הקבוצה הקרובה אליו, שאותה יכול עמיר פרץ לגייס לגחמותיו, ולגרום מכות קשות לכלכלה הישראלית, הינה קבוצת עובדי הנמלים, באמצעות הועדים הנבחרים שלהם הסרים למרותו המוחלטת של עמיר פרץ


00:00 ,30.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
זמן קצר לאחר פרסום התכנית הכלכלית ע"י שר האוצר ויועציו, החל משתולל גל שמועות לשביתה בנמלים, כשבראש מסע ההסתה עומד ובוחש יושב ראש ההסתדרות מר עמיר פרץ.

הקבוצה הקרובה אליו, שאותה יכול עמיר פרץ לגייס לגחמותיו, ולגרום מכות קשות לכלכלה הישראלית, הינם קבוצת עובדי הנמלים באמצעות הועדים הנבחרים שלהם הסרים למרותו המוחלטת של עמיר פרץ.

עדיין לא נסגרו הפצעים והחבורות משביתת הנמלים הקודמת, ומפעלים רבים ובעיקר אלה העוסקים ביצוא, מנסים בשארית כוחותיהם ומאמציהם לשכנע את לקוחותיהם מעבר לים, שהשביתה הקודמת היתה זמנית ואינה משקפת את תמונת המצב של המשק הישראלי. אולם, בכלכלה העולמית שאינה נמצאת בזמנים אלה במיטבה, מכתיבים הקונים את תנאי השוק. וכשנוצר איזה שהוא נתק או עיכוב בהספקת הסחורה, וכלל אין זה משנה מה הסיבה ובאיזה תחום מדובר, הלקוחות, ללא מאמץ מיוחד, מאתרים ספקים חלופיים לשוק שבו התעוררה הבעיה, וממהרים להחליפו בספקים אמינים וזמינים יותר.

לצערנו השוק כה בעייתי וקשה שללקוחות מעבר לים אין כל קושי למצוא את הספקים החלופיים, שבדרך כלל הם זמינים ויציבים בהשוואה לשוק הישראלי המתנדנד והבלתי יציב.

פועלי הנמלים שבחרו בועדים בכל אחד מהנמלים בישראל, כלל אינם מודעים לשיקוליהם של ועדי הנמלים, מתי ובהוראת מי להתחיל את השביתה. הפועלים, שרובם ככולם מעונינים לשמור על מקור פרנסתם ופת לחמם, אינם יודעים כמה עמל ויזע השקיעו היצואנים כדי להחדיר את מוצריהם לשוק העולמי הקשה. פועל הנמל אינו יודע את סכומי העתק שהוציאו היצואנים על מנת לרכוש לקוחות בחו"ל, כשכל לקוח פוטנציאלי זוכה לחיזור של חודשים ולעתים אף מספר שנים על מנת לשכנעו לרכוש את מוצרי השוק הכל כך לא יציב – השוק הישראלי.

שביתה אחת הנמשכת מספר ימים בלבד, מורידה לטמיון מאמצים ואמצעים של מליוני דולרים, שעל מנת להחזיר את המתכונת כפי שהיתה ערב פרוץ השביתה, חייבים להשקיע שוב ממון רב ואמצעי שכנוע שונים ומשונים כדי לנוע שוב על פס היצוא העולמי.

הלקוח – הסוחר, שאינו מתחשב בשוק בעיתי, מנצל בדרך כלל את שאיפתם של היצואנים לחזור ולספק לו את הסחורה, ובודאי מצב זה מזמין הורדת מחירים מצד היצואנים הישראלים והרעת תנאים. דבר שבקלות היה נמנע לולא לא היו השביתות פורצות שוב ושוב.

המצב האבסורדי ביותר, שהנמלים נמצאים בתקופה זו בשלבי פיתוח ובנית רציפים חדשים וקליטת ציוד חדיש ומודרני בעלויות של מאות מליוני דולר. רשות הנמלים מנסה לגייס לשורותיה פועלי נמל צעירים ואת הותיקים שולחת לקורסים והשלתמויות להפעלת הציוד שהוזמן, ציוד שהוא "המילה האחרונה" בהפעלת נמלים במאה העשרים ואחת, וכל המצב הזה כלל אינו מעניין את ועדי הנמלים, שעמלו כה קשות למצוא סיבה לתרץ בפני הציבור הרחב מדוע הם נוקטים בנשק השביתה.

הסיבה המגוחכת נמצאה בסופו של דבר, בנימוק שפקידי האוצר ורשות הנמלים – גוף שעומד בפני הפרטה ושינוי מבנה יסודי – אינם מתיעצים ומשתפים את ועדי הנמלים בדיונים ובשיקולים השונים להפרטה ושינוי מבניהם.

אין בושה גדולה יותר, לנימוק המצוץ מהאצבע, מלפרסם בראש חוצות ולהתהדר בסיבה כה מקוממת הפוגעת במשק כולו, ובראש וראשונה במפעלי היצוא - תרוץ המתאים יותר לועד של תלמידי בית ספר המתכתש עם הנהלת בית הספר שאינה מתיעצת איתו בנושאים שונים.

פועלי הנמל – כולם ללא יוצא מן הכלל, חייבים להתעשת, ומהר ככל האפשר, להפסיק את משחקי בית הספר ורדיפת כבוד של אדון פרץ, הפועל ממניעים ושיקולים פוליטיים קצרי טווח, וכלל אינו מעניין אותו אם תוך כדי שאיפותיו האישיות, עשרות ומאות מפעלים המעסיקים אלפי פועלים, יקרסו ויסגרו מהסיבה האחת והיחידה – בטול הזמנות ליצוא עקב השביתות החוזרים ונישנות במשק הישראלי החולה, הזועק לפתרונות מכל סוג שהוא כדי לחלצו מהמחלות הפוליטיות, שבנוסף לבעיות הביטחוניות הקשות שעימם אנו חייבים להתמודד יום יום ושעה שעה, עליו להתמודד עם אדון עמיר פרץ הנכבד ושאיפותיו הפוליטיו.


* הכותב הינו סוכן מכס וחבר בלשכת סוכני המכס תל אביב. המאמר הינו על דעתו של הכותב ואין המערכת אחראית לתוכנו.