ועד עובדי נמל אשדוד דורש מרשות הנמלים: מחצית מהעובדים החדשים שייקלטו יהיו קרובי משפחה

טוען כי העסקת קרובי משפחה מקובלת בכל נמלי העולם


00:00 ,14.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ההסתדרות, ועד מפעילי ציוד מכני בנמל אשדוד וועד תפעול (סווארים) בנמל, מבקשים למנוע מרשות הנמלים לשנות את הנוהג לפיו 50% מהעובדים החדשים הנקלטים בנמל אשדוד הם קרובי משפחה מדרגה ראשונה של העובדים הקיימים. ההסתדרות והוועדים פנו אתמול לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בבקשה שיורה לרשות הנמלים לקיים את קליטת העובדים תוך שיתוף פעולה עם ועדי העובדים, כפי שהיה נהוג בעבר. הדיון בבקשה יתקיים בשבוע הבא בפני השופט יוסף יוספי.

"רשות הנמלים מנסה לקלוט עובדים חדשים שלא לפי ההבנות אשר היו קיימות בנמל אשדוד במשך שנים רבות", טוענים הוועדים וההסתדרות באמצעות עוה"ד דורית טנא-פרצ'יק ואהוד שילוני. לטענתם, ההסכמות שהתקיימו בנמל קובעות כי לפחות 50% מהמתקבלים לעבודה הם בנים, אחים או בני דודים של עובדי הנמל.

ההסתדרות והוועדים מבקשים מבית הדין כי יורה לרשות הנמלים להימנע מקליטת עובדים חדשים, כל עוד אינה מעבירה לנציגי העובדים את כל המידע הנוגע לזהות המועמדים לקבלה לעבודה בנמל אשדוד.

"זה שנים שכל העובדים בנמל אשדוד נקלטים באמצעות ועדה שבה חברים גם נציגי העובדים. הקליטה של כל עובד מבוצעת רק אם הוועדה אישרה זאת פה אחד", טוענים ההסתדרות והוועדים. "בעבר, 100% מהנקלטים בנמל אשדוד היו קרובי משפחה, ובשנים האחרונות השיעור ירד ל-50%, לפי ההסכמות הקיימות. ואולם רשות הנמלים מנסה לשנות את המצב שלא כדין", הם אומרים. לטענתם, המצב שבו כמחצית או יותר מהעובדים הנקלטים הם קרובי משפחה של עובדים קיימים "נפוץ בכל העולם".

ההסתדרות והוועדים אף קובלים על כך שרשות הנמלים הפירה הסכמות שלפיהן ייקלטו בנמל רק עובדים שהם תושבי אשדוד והסביבה: "המצב הגיע לידי כך שהרשות אישרה את מועמדותם של עובדים שהם תושבי חיפה ואף בית ג'אן".

באמצעות התנהלות זו, טוענים ההסתדרות והוועדים, מנסה הרשות לנטרל את השפעת נציגי העובדים על תהליכי המיון של מועמדים לעבודה בנמל אשדוד - בניגוד גמור לנוהל שהיה קיים עד כה.

"ההתעלמות של רשות הנמלים מהפניות של נציגי העובדים, אי גילוי פרטים על דרך קבלת עובדים והסתרת נתונים ומסמכים הנוגעים למועמדים, חורגים מהדין", נטען בפנייה לבית הדין. "נציגי העובדים זכאים לקבל את הנתונים כדי לבצע את תפקידם נאמנה".

עוד טוענים ההסתדרות והוועדים כי מנהל נמל אשדוד, שאול רותם, יצא בראיון ל"הארץ" נגד מינוי בנים של עובדים, ואמר: "מצב זה שבו הוועדים הם הבוסים האמיתיים עומד להשתנות". ואולם, לטענתם, רותם עצמו והנהלת רשות הנמלים בכלל אחראים למינויים של עשרות עובדים המקורבים למפלגות השלטון, לשרים ולחברי כנסת.

רשות הנמלים אמורה להגיש את תגובתה לבית הדין עד יום ראשון הקרוב. עוה"ד נחום פינברג ויעקב מלישקביץ, המייצגים את הרשות, אמרו אתמול: "התביעה שהגישו ההסתדרות והוועדים משקפת ערכים שחשבנו כי עברו מעולם. ההסתדרות והוועדים ממשיכים לראות את עצמם בעלי הבית של הנמלים ורואים בנמל אשדוד נחלתם הפרטית, שבה הם יכולים לשבץ לעבודה בנים ואחים של עובדים כראות עיניהם. דרישותיהם מנוגדות לחוק ולפסיקת בג"ץ המחייבים קליטה שוויונית, לפי אמות מידה אוביקטיוויות, ללא העדפת קרובי משפחה".