והמנצח הוא - הצרכן

לפני כמה ימים נחנך באשדוד "נמל היובל", נמל המכולות הממוחשב הראשון בישראל, שיאפשר לקצר את משך ההמתנה הממוצע של אוניות ב-60% בשנה הקרובה. לצורך הפעלת הנמל גייס נמל אשדוד כ-100 עובדים חדשים.


00:00 ,17.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מאת נחמיה שטרסלר


1. ביטוח חובה. כל מי שמדליק רדיו שומע את תשדירי הפרסום של חברות הביטוח המנסות לפתות אותנו לעשות ביטוח חובה לרכב - דווקא אצלן. זה קורה לאחר שבמשך שנות דור התרגלנו לשוק קרטליסטי עם פרמיה אחידה, בלי שום תחרות.

ואולם ב-2003, לאחר מאבק ממושך מול חברות הביטוח, נסגרה אבנר והשוק נפתח לתחרות. המנכ"לים של חברות הביטוח ניסו להפחיד. הם השתמשו כמובן בטענות "חברתיות" ואמרו שהרפורמה תביא להעלאת התעריפים, וגרוע מכך: שבעלי הרכב היקר באזור המרכז ישלמו פחות - על חשבון החלשים בפריפריה. קורע לב.

אבל מתברר שהם עבדו עלינו. כולם משלמים עכשיו פחות. פתאום ניתן לשלם את הפרמיה ב-12 תשלומים ללא ריבית. לפתע נהגים זהירים שלא מעורבים בתאונות מקבלים הנחות. החברות החלו לחזר אחרינו, הלקוחות, והמפקח על הביטוח מפרסם באינטרנט את תעריפיהם, כך שניתן לראות מי זול יותר, והיכן תנאי התשלום הטובים יותר. הציבור חוסך בגדול, ורק מנכ"לי חברות הביטוח - שותקים הפעם.

2. נמלי הים. כאשר הרפורמה בנמלי הים נכנסה לתוקף, קמו עליה מיד מתנגדי כלכלת השוק ואמרו שהיא מיותרת. הם טענו כי על אף ששלושת הנמלים הופרדו, הם לא יתחרו ביניהם אלא ימשיכו לתאם פעילות, מה גם שהוועדים יישארו מאורגנים תחת ההסתדרות.

מאז חלפו פחות משלושה חודשים, והנה ב-1 במאי ביטלו חברות הספנות את היטל הצפיפות שהוטל על נמל אשדוד - עקב השיפור שחל בתפעול הנמל, גיוס כוח אדם חדש ומתן היתר לשעות עבודה נוספות כדי לקצר תורים. איריס שטרק, יו"ר הנמל, אמרה שיש לשים דגש מרכזי על ייעול השירות.

לפני כמה ימים נחנך באשדוד "נמל היובל", נמל המכולות הממוחשב הראשון בישראל, שיאפשר לקצר את משך ההמתנה הממוצע של אוניות ב-60% בשנה הקרובה. לצורך הפעלת הנמל גייס נמל אשדוד כ-100 עובדים חדשים.

נמל חיפה מיהר להגיב. הוא כינס מפגש לקוחות ראשון. המנכ"ל עמוס עוזני הציג חבילת הטבות ללקוחות פוטנציאליים שלפיה יוכלו לדעת בזמן אמיתי באמצעות האינטרנט היכן המכולה שלהם והיכן האונייה לה הם מחכים. איש הוועד הכריז בכנס שהמטרה שלהם היא שיפור השירות.

זו הרוח החדשה שהחלה לנשוב בנמלים: רוח התחרות. העובדים מבינים שככל שהשירות ישתפר, כך יגיעו אליהם יותר אוניות, וכך תהיה להם יותר עבודה ויותר פרנסה. אז מה חושבים עכשיו מתנגדי הרפורמה, הדינוזאורים ממפלגת העבודה? מה אומרים עכשיו יצחק הרצוג ואפרים סנה?

3. רפורמה במסים. נתניהו מתכנן עכשיו הורדת מסים נוספת. הוא יוריד את מס החברות ל-24% ואת מס ההכנסה השולי ל-44% - בתוך חמש שנים. מצד שני יעלה את המס על הבורסה - כדי לממן את ההורדות.

נתניהו עושה זאת מחוסר ברירה. בעולם הגלובלי מסי החברות ומס הכנסה נמוכים יותר ואנחנו לא יכולים לפגר - אם אנו רוצים השקעות. גם במקרה זה התחרות מדברת, ומי שלא יגיב בזמן יישאר מאחור, מחוץ למשחק העולמי - וקר שם בחוץ.