התפוקות בנמלים: בחיפה תפוקות גבוהות ובאשדוד נמוכות

נכון למשמרת הראשונה, בחיפה שבו לעבודה בתפוקות גבוהות ואילו באשדוד אין שינוי והעבודה עדיין מתנהלת בתפוקות נמוכות ; ההסתדרות לא תגבה עובד שלא יחזור לעבודה ; החל מהלך להדחת דודו פרץ מלשמש כמזכיר ועד תפעול בנמל חיפה


00:00 ,08.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נכון למשמרת הראשונה, בחיפה שבו לעבודה בתפוקות גבוהות ואילו באשדוד אין שינוי והעבודה עדיין מתנהלת בתפוקות נמוכות ; ההסתדרות לא תגבה עובד שלא יחזור לעבודה ; החל מהלך להדחת דודו פרץ מלשמש כמזכיר ועד תפעול בנמל חיפה

לאחר סוף שבוע סוער, שקדמה לו חתימה של ההסתדרות והאוצר על הסכם עקרונות שבמרכזו עיכוב יישומו של חוק הנמלים וחזרה מיידית של העובדים בנמלים לעבודה סדירה, מסתמן, על סמך נתוני התפוקות והפעילות של המשמרת הראשונה, כי בנמל חיפה שבו העובדים לעבודה בתפוקות גבוהות ואילו באשדוד אין כל שינוי והעבודה שם מתנהלת בתפוקות נמוכות .

הרוחות בנמלי חיפה ואשדוד סערו במהלך סוף השבוע ועובדים רבים הביעו זעם רב על ועדי העובדים וההסתדרות והם סירבו לשוב לעבודה מלאה למרות הוראת ביה"ד הארצי לעבודה, שבוע קודם, ולמרות החתימה על הסכם העקרונות. הם הביעו תרעומת קשה כנגד ההסתדרות, על כי ראשיה הסכימו לכך שעפ"י הסכם העקרונות, הסטטוס קוו יישמר ובינתיים יוקמו חברות הנמל.

ביום חמישי בשעות הערב נפגשו למעלה מ- 200 עובדים מנמל אשדוד עם ד"ר לינדה עפרוני - יועצת המתמחה ביחסי עבודה, על מנת לעשות הערכת מצב וככל הנראה ההחלטה שלא לשוב לעבודה מלאה הינה נגזרת של אותה פגישה שקיימו.

אתמול בלילה קיימה רשות הנמלים דיון חירום בנמל חיפה. השתתפו בדיון יו"ר מועצת הרשות מר דן תיכון, מנכ"ל הרשות מר עמוס רון, מנהלי הנמלים והיועצים המשפטיים. בדיון דנו הדרכים להחזרת העבודה לסידרה כבר ביממה הקרובה (היום). עוד הוחלט כי במידה והעובדים יחליטו שלא לשוב לתפוקות גבוהות, רשות הנמלים תפעיל את האמצעים המשמעתיים והחוקיים העומדים לרשותה.

אבינועם מגן, דובר ההסתדרות, התייחס לנעשה בנמלים ואמר: "הגענו להסכם לא קל, וזאת על רקע הרס תשתית מערכת יחסי העבודה, על ידי האוצר. הזהרנו לא אחת את שר האוצר ואת אנשיו שלא לשחק באש, אך הוא זלזל ונכנס לנושא כמו פיל בחנות חרסינה. שר האוצר לא יכול לבוא ולבקש עזרה, לאחר שהוא הצית שריפה וגרם להרס. אנו, בניגוד לאוצר, עומדים אחרי הסכמים ונעמוד גם אחרי הסכם זה".

בהתייחסו לכך שחלק מעובדי הנמלים מסרבים לשוב לעבודה מלאה ציין הדובר כי ההסתדרות לא תגבה אף עובד או חבר ועד שלא יחזור לעבודה. המשמעות הנובעת מדברי הדובר היא, שבניגוד לשביתות המגובות על ידי ההסתדרות, שם מעסיקים לא יכולים לתבוע בתביעות אישיות את העובדים על שביתה, הרי שללא גיבויה של ההסתדרות, עובדים עשויים להיות חשופים לתביעות בגין נזקים.

הממונה על השכר, יובל רכלבסקי, אמר היום כי: "הרפורמה בנמלים וביטול המונופול הם עובדה מוגמרת. ההסתדרות אף הכירה בכך בסיכום שהושג השבוע. המו"מ עם העובדים יחל רק אם העובדים יחזרו לעבודה בתפוקה מלאה".

לדבריו, מבחן ההסתדרות וראשי הועדים הוא לעמוד מאחורי הסיכום שהושג בבית הדין, להשתלט על קבוצת עובדים מיליטנטיים, להפעיל את הנמלים ולהתחיל בהידברות רצופה בהתאם ליישום הרפורמה בנמלים.

רכלבסקי הבהיר כי במידה ויהיו שיבושי עבודה בנמלים והמו"מ לא יתקדם, הוא יורה על ביטול הסיכום שהושג בבית הדין ועל הערכות להפעלה מהירה של חברות הנמלים וסגירת רשות הנמלים בהתאם לחוק.


החל תהליך הדחתו של דודו פרץ, יו"ר ועד תפעול בנמל חיפה

ארבעה חברי ועד תפעול (טרנספורט) בנמל חיפה, אמיר שימקו, רונן ששון, מאיר תורג'מן ואבי לוי, הגישו בסוף השבוע בקשה להסתדרות ליו"ר האיגוד המקצועי בחיפה, מר יגאל כהן, להדיח את מזכיר ועד התפעול דודו פרץ. זאת על פי התקנון, שלפיו חמשת חברי ועד טרנספורט בוחרים מתוכם את מזכיר הועד.

עפ"י ההליך, תוך 14 יום מתאריך הגשת הבקשה, יתכנסו חברי ועד הטרנספורט ויקיימו הצבעה, כאשר ארבעה מתוך חמשת החברים תומכים בהליך.

לא ניתן היה לקבל את תגובתו של דודו פרץ לנושא.

גם בנמל אשדוד מצויים בימים האחרונים ועדי העובדים תחת מתקפת ביקורת קשה וביום חמישי שעבר החלו עובדים במהלך להחליף את חלק מחברי הועד, בדומה למהלך שבמתבצע בנמל חיפה, כנגד דודו פרץ. היום בשעה 14:30 צפויים עובדי הנמל וראשי הועדים להתכנס ולדון באופציות השונות.