השלטונות ההודים נגד מטען לא חוקי על ה-'Clemenceau'

ב-6 בינואר 2006, ועדת הביקורת של בית המשפט העליון בהודו ה- Supreme Court Monitoring Committee גינתה את ניסיון גרירתה של נושאת המטוסים הצרפתית ה-'Clemenceau' לנמל בהודו לשם גריטה, בגלל מטען של 500 טונות אסבסט על סיפונה, הנכלל בקטגוריה של חומרים מסוכנים.


00:00 ,08.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ב-6 בינואר 2006, ועדת הביקורת של בית המשפט העליון בהודו ה- Supreme Court Monitoring Committee גינתה את ניסיון גרירתה של נושאת המטוסים הצרפתית ה-'Clemenceau' לנמל בהודו לשם גריטה, בגלל מטען של 500 טונות אסבסט על סיפונה, הנכלל בקטגוריה של חומרים מסוכנים.
 
גרינפיס דורשת ששלטונות צרפת יעבירו את האניה בחזרה וששלטונות הודו ימנעו את כניסתה למים הטריטוריאלים של הודו.
 
האניה שעזבה את צרפת ב-31 לדצמבר 2005, תחת ענן כבד של מחלוקות לאחר שגרינפיס וארגונים אחרים ניסו לעצור את מסעה של האניה. ועדת הביקורת של בית המשפט העליון ההודי מסרה שאין לה התנגדות לגריטת האניה בהודו בכפוף למספר תנאים, כולל הצהרה של שלטונות צרפת על טיהורה של האניה.
 
על פי הודעת ארגון הגרינפיס, מאחר והשלטונות הצרפתים לא עמדו בהבטחתם לטהר את האניה מחומרים מסוכנים, פרסמו השלטונות ההודים את עמדתם כי יש כאן עבירה על חוקי ועידת באזל ואין להרשות לאניה להכנס למים הטריטוריאלים של הודו עם מטענה המסוכן ולהחזירה מיד לצרפת.
 
גורמים רשמיים מחברת Technopure, החברה שנשכרה על ידי הצרפתים בכדי לטהר את האניה לפני משלוחה להודו פרסמו ברבים כי על האניה מטען של 500 טונות של אסבסט, כמות גבוהה בהרבה מ-45-50 טונות שהשלטונות הצרפתים מסרו.
 
החברה שסיימה את התחייבותה לשלטונות הצרפתים פרסמה את הנתונים מתוך דאגה מוסרית למרות שהיתה חתומה על סעיף של סודיות.
 
גורמים ב-Technopure מסרו כי מעולם לא התכוונו השלטונות הצרפתים לבצע יותר מאשר ניקוי מלאכותי של חומרים מסוכנים מהאניה ובחרו באפשרות הזולה ביותר בכדי לצאת ידי חובה, למרות שידעו שהחומרים המסוכנים שעל סיפונה של האניה יכולים לפגוע בבריאותם של העובדים ההודים ולגרום לזיהום סביבתי חמור בהודו.
 
לדעת גרינפיס ה-'Clemenceau' מהווה רק דוגמא למקרים רבים אחרים הנפוצים בעולם של מדינות מפותחות המטמינות חומרים מסוכנים בארצות לא מפותחות. לדעתם, על הממשלות להבין שאחריותם על חומרים מסוכנים אינה פגה כאשר הם מועברים מחוץ לגבולות מדינותיהם.
 
ה-'Clemenceau' היא אחת מהאניות הגדולות ביותר שנשלחו לגריטה אבל מידי שנה נשלחות לגריטה הרבה אניות אחרות כשעל סיפונן חומרים מסוכנים למקומות לגריטת אניות באסיה כמו בבנגלדש, הודו, סין ופקיסטאן – שם הן נחתכות בצורה גולמית וגובות מחיר כבד בחיי אנשים ובריאותם ובזיהום הסביבה.