השביתה בנמלים גרמה למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה בכ-570 מליוני שקלים

התאחדות התעשיינים: כך אי אפשר להמשיך - סחורות בשווי של כ-1 מיליארד שקל מעוכבות בנמלי הים, בשערי המפעלים והעסקים ובנמלים זרים; עודד טירה - הולך וגובר הלחץ של העובדים במפעלים לצאת לרחובות, חוששים מפיטורים המוניים


00:00 ,19.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות התעשיינים: כך אי אפשר להמשיך - סחורות בשווי של כ-1 מיליארד שקל מעוכבות בנמלי הים, בשערי המפעלים והעסקים ובנמלים זרים; עודד טירה - הולך וגובר הלחץ של העובדים במפעלים לצאת לרחובות, חוששים מפיטורים המוניים; קורא לאוצר ולהסתדרות להגיע לפתרון המשבר עוד היום, כדי שלא נגיע ל"מלחמת אחים"; עובדי הנמלים טוענים כי הם עובדים 30% - אין לכך משמעות, שכן האוניות לא מגיעות יותר לארץ, מחשש להיתקע.

כך אי אפשר להמשיך - השביתה בנמלים גרמה למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה (כולל היום, 19.7) בכ-570 מליוני שקלים. סחורות בשווי של כ-1 מיליארד שקל מעוכבות בנמלי הים, בשערי המפעלים והעסקים ובנמלים זרים. כך מסרו כלכלני התאחדות התעשיינים.

עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים מסר, כי מנהלי המפעלים מדווחים לו, על לחץ הולך וגובר של העובדים בתעשייה לצאת לרחובות ולהפגין נגד השביתה בנמלים, זאת בשל החשש לפיטורים המוניים. טירה הזהיר, כי במידה ולא ימצא פיתרון מהיר למשבר, קיים חשש גדול ל"מלחמת אחים". "עובדי הנמלים טוענים כי הם עובדים 30%, אלו שטויות. אין לכך משמעות שכן האוניות אינן מגיעות יותר לחופי ישראל מחשש להיתקע בנמלים הסגורים", אומר טירה.

טירה מסר, כי מדיווחי המפעלים מתברר, כי הסבלנות של הלקוחות בחו"ל הולכת ופוקעת. קיים חשש רציני לתביעות כספיות, לביטול עסקאות ולמציאת תחליף במדינות אחרות. עוד מספר ימים של שביתה נתחיל לקרוס, אומר טירה, כבר לא יהיה עבור מי לייצא.

טירה קרא לצדדים לסיים את המשא ומתן תוך שעות, ולא - על ראש הממשלה להתערב, להיכנס לעובי הקורה על מנת להציל את המשק והעובדים. "הממשלה עוסקת בקביעת שיבוץ השרים, כולל שיבוץ שר התחבורה, ואני אומר לכם שזה שר של אין תחבורה והממשלה שתקום תהיה ממשלה של אין מדינה. תתחילו לחשוב בסדרי עדיפויות נכונים. הכלכלה חשובה יותר מכל דבר אחר, התיקים אחר-כך ..." אומר נשיא התעשיינים.

חיים גופן, מנכ"ל חברת צלף תעשיות, שבקיבוץ נגבה, המובילה בתחום של אריזות גמישות בתעשיית המזון בישראל, מסר להתאחדות התעשיינים, כי בנמלים תקועות 20 מכולות של חומרי גלם מיובאים ו-18 מכולות המיועדות ליצוא למדינות כמו - ארה"ב, אוסטרליה, אנגליה, דרום - אפריקה, מזרח אירופה ועוד. שווי הסחורה וחומרי הגלם התקועים מוערכת במליוני שקלים. להערכת המפעל נזקי השביתה הישירים של חברת צלף מגיעים עד היום לכ-800 אלף שקלים, לא כולל תביעות מלקוחות. מהמפעל מזהירים, כי אם השביתה תימשך, הוא עלול להפסיד הסכמי אספקה שנתיים עם לקוחות בסדר גודל של 7 - 6 מליוני דולרים. במפעל מועסקים 240 עובדים.

רן שריג, מנכ"ל ניר עותק, שבקיבוץ ניר דוד, מסר להתאחדות התעשיינים, כי בנמלים תקועות מכולות של המפעל בשווי של כ- 4.5 מיליוני שקלים. שריג טוען, כי כבר היום חסרים לו חומרי גלם קריטיים ובעקבות כך לא יוכל לספק את ההזמנות של לקוחותיו והוא עלול לאבד את לקוחותיו בדרום אפריקה, תורכיה, ארה"ב, פורטוגל ויוון. "לכל הלקוחות שלי ישנן אלטרנטיבות אחרות. רכשתי את אמונם, כי הייתי ספק אמין שעומד בלוח זמנים, והיום מה אני יאמר להם..." אומר רן שריג, מנכ"ל ניר עותק. המפעל מייצר מוצרי נייר ומעסיק 95 עובדים.