הרפורמה בנמלים יצאה לדרך

ההסתדרות והאוצר חתמו הבוקר על הסכם הרפורמה בנמלים; השר נתניהו: הרפורמה בנמלי הים תיטיב עם אזרחי המדינה; אמיר פרץ: בתקוה לתקופה חדשה שבה השלטון יקשיב וינסה להבין את העובדים; מאיר שטרית: אפעל מיידית לכך שצים תפעיל מחדש את מרכז השטעון האזורי שלה בנמלי ישראל;


00:00 ,24.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסתדרות והאוצר חתמו הבוקר על הסכם הרפורמה בנמלים; השר נתניהו: הרפורמה בנמלי הים תיטיב עם אזרחי המדינה; עמיר פרץ: בתקוה לתקופה חדשה שבה השלטון יקשיב וינסה להבין את העובדים; מאיר שטרית: אפעל מיידית לכך שצים תפעיל מחדש את מרכז השטעון האזורי שלה בנמלי ישראל; שרגא ברוש: הסכם יוצא מהכלל המבטיח את זכויות העובדים ונמלים יעילים ותחרותיים
 
הרפורמה החשובה ביותר ומהגדולות בתולדות המדינה, הרפורמה בנמלי הים, יצאה לדרך. מעתה, יהיו שלוש חברות נמל- אשדוד, חיפה ואילת שיתחרו זו בזו על ליבו של הלקוח. בכך הגיע לסיומו מונופול הנמלים שהיה קיים 55 שנים.
 
משרד האוצר, ההסתדרות והעובדים הגיעו היום להסכמות בדבר הדרכים ליישום הרפורמה באופן בו המדינה תוכל לנהל את הנמלים ברמה כלכלית ותחרותית טובה, תוך שמירה על  זכויותיהם של העובדים.

כניסתה של הרפורמה לתוקף תגרום למספר שינויים: שלושה נמלים שינוהלו באופן עצמאי ויתחרו ביניהם דבר שיביא לשירות טוב יותר, התעריפים הקיימים כיום יהיו תעריפי מקסימום שיופחתו כתוצאה מהתחרות בין החברות, מספנות ישראל יוכלו לשמש כנמל לכל דבר, תחילת הפרטת הנמלים ומכירת נמל אילת לגופים פרטיים תוך 5 שנים- בתחילה יופרטו 15% מחברות הנמלים ובתוך 10 שנים תהיה הפרטה מלאה של הנמלים, ייעול מערכות ותנאי שכר חדשים לעובדים חדשים שיתקבלו לכל אחד מהנמלים עם גמישות העסקה.
 
במסגרת ההסכם בין הצדדים הובטחו זכויות העובדים: כמו בכל שינוי בתנאי ההעסקה בחברות ובארגונים בתחום הציבורי בישראל, גם עובדי הנמלים קיבלו פיצוי בגין השינוי. פיצוי זה ניתן לעובדים הקיימים, אך לא לעובדים חדשים שיתקבלו. חלק מהפיצוי, בגובה של 50,000₪ יינתן עם תחילת הרפורמה ו-50,000 ₪ נוספים לאחר ההפרטה הראשונה בעוד 5 שנים. כמו כן, סוכם כי ההסכמים עם העובדים באים במקום הסכמי שכר עתידיים שיחתמו במשק, 25% מתוספת השכר תינתן רק במועד ההנפקה הראשונה, חלק מהתוספת בשכר מותנה בגידול במטענים, ישמרו תנאי הפנסיה של העובדים ותובטח העסקתם.
 
הבוקר, במסיבת עיתונאים מתוקשרת בבית סוקולוב בתל אביב, חתמו הצדדים על הסכם הבא לסכם את המו"מ שהתנהל במשך חודשים רבים.
 
 
נתניהו: אני קורא למפעלים שעזבו את הארץ בגלל השביתות בנמלים לחזור לישראל
 
שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר במסיבת העתונאים הבוקר: "הרפורמה בנמלי הים תיטיב עם אזרחי המדינה, כל משקי הבית בישראל ירגישו בהדרגה את הרפורמה שתתבטא בסופו של דבר בחסכון של אלפי שקלים למשפחה מידי שנה. התחרות תביא להורדת תעריפים ובעקבותיה הוזלת מחירים של מוצרים רבים עד לכיסו של הצרכן. בכל תחום בו נוצרה תחרות המרוויח מכך היה הצרכן. כך היה בענף התקשורת וכך יהיה גם בנמלים".
 
נתניהו הוסיף: "עשרות שנים דיברו על הצורך לביטול מונופול הנמלים ועכשיו הדבר מתרחש. מעתה, לקוחות הנמלים יקבלו שירות טוב יותר, תחרותי יותר ויעיל יותר. תוך זמן לא רב יהיה ברור שאוניה יכולה לבחור באיזה נמל לפרוק את הסחורה בהתאם לשיקולי כדאיות, שינוי שישפר את השירות, לטובת כל אזרחי המדינה ולטובת העסקים בישראל. הרפורמה בנמלים תבטיח לנו שקט תעשייתי, תעודד השארת מפעלים בארץ ותגדיל את מספר מקומות העבודה. התעשיינים, היבואנים והיצואנים יכולים מעכשיו לעבוד בשקט. אני קורא למפעלים שעזבו את הארץ בגלל השביתות בנמלים לחזור לישראל. אנחנו מתחילים עידן חדש, חופשי ותחרותי בנמלי הים של המדינה".  

שר האוצר ציין כי עצם החתימה, בהסכמת שני הצדדים, עשויה להיות אבן דרך במערכת היחסים הטעונה בין האוצר וההסתדרות וכי זו אולי תהיה אינדיקציה שאפשר לעשות שינויים בהסכמה. "דאגנו לזכויות העובדים – זה ערך חשוב גם לנו וגם להסתדרות. כולם מרוויחים. האזרחים, המעסיקים, והעובדים. המלחמות מאחורנו ושיתוף הפעולה לפנינו. 200 מליון הש"ח, לעומת המליארדים שעלו לכלכלה עד להעברת הרפורמה – הרי זה מבורך".
 
נתניהו חלק שבחים לעמיר פרץ, יו"ר ההסתדרות שגילה, לדבריו, מנהיגות.
 
 
מאיר שטרית: אפעל מיידית לכך שצים תפעיל מחדש את מרכז השטעון האזורי שלה בנמלי ישראל
 
שר התחבורה מאיר שטרית פתח דבריו ואמר כי טובים יסורי המו"מ מיסורי השביתה. "אנו מקבלים מערכת נמלים שעברה שינוי מהותי מתוך כוונה שיעבדו באופן עצמאי, עם ניהול עסקי/כלכלי ותהיה גם תחרות בין הנמלים לבין עצמם. לנמלים צפוי עתיד ורוד. יבואנים ויצואנים יודעים שגם אם יתעורר סכסוך, הרי שהנמלים לא ייסגרו".
 
השר שטרית התחייב לפעול מיידית לכך שחברת צים תעביר את מרכז השטעון שלה בים התיכון, בחזרה לנמלי ישראל. כזכור, צים הודיעה לפני חודשים ספורים כי לאור חוסר הודאות הקיים בנמלי ישראל כתוצאה מהרפורמה, הם מעבירים לפרק זמן מסויים את מרכז השטעונים שלה מנמל חיפה לאיטליה. יחד עם זאת, בצים נאמר שהדבר יישקל שנית לאחר שהרפורמה תיכנס לתוקף ויישמר השקט התעשייתי בנמלים."העבודה שסיפקה צים, באמצעות מרכז השטעון, בעיקר לנמל חיפה תרמה תרומה אדירה לפעילות הנמל", אמר השר.
 
שטרית סיכם ואמר כי "נפתח חוף של ים תיכון חדש לסחורות ומטענים".
 
שטרית ציין כי יפעל כעת בכל הצינורות המקובלים על מנת שנמל היובל ייקרא על שמו של רפאל איתן (רפול) שנהרג במהלך בניית הנמל.
 
 
עמיר פרץ: בתקוה לתקופה חדשה שבה השלטון יקשיב וינסה להבין את העובדים
 
יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ אמר כי זהו אחד המעמדים החשובים. לדבריו, לא מדובר כאן רק ביחסי עבודה אלא מדובר במערכת יחסים בין בני אדם – בין מערכות שלטוניות לועדי עובדים וביחסי גומלין. "השנה הייתה אחת הקשות בחיי שבמהלכה, לצערי, נפרצו גבולות רבים שקשורים ללגיטימציה של שימוש בכלים, גם ולמרות שהרפורמה החשובה עמדה מול עיננו. יש לקח חשוב שאני מקווה שכל אחד הטמיע, גם מול המטרה החשובה. אין לאף אחד זכות להשתמש בהסתה נגד עובדים לקידום הרפורמה. היו ימים אפלים שבהם איבדנו רסן ונתנו לאווירה להתלהט".
 
יו"ר ההסתדרות ציין כי הושג הסכם מסובך ומורכב. לדבריו, אין ערעור שלממשלה יש את הזכות לשלוט ולקבל החלטות דמוקרטיות וחובת האזרחים לקיימם. "אני דמוקרט בכל נימי נפשי. לכן, הודענו פעם אחר פעם שאין לנו שום בתנגדות לרפורמה ושינויים מבניים. שר האוצר הבין וקיבל את התיזה שלנו שערכם של הנמלים כנכס יעלה באופן דרמטי כשלכל ידוע שיש הסכם והפעלה משותפת".
 
"אנו מכריזים על תקופה חדשה שבה אני מקווה שגם השלטון יקשיב וינסה להבין את העובדים", סיכם פרץ.
 
 
שרגא ברוש: הסכם יוצא מהכלל המבטיח את זכויות העובדים ונמלים יעילים ותחרותיים
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בירך על הסכם "יוצא מהכלל", לדבריו, המבטיח את הזכויות הלגיטימיות של העובדים, זכויות הפנסיה והאיתנות הפיננסית של חברות הנמל ומצד שני מבטיח נמלים חזקים, מתחרים ויעילים שיעזרו להצעיד את הכלכלה קדימה.
 
"כשנכנסתי לתפקידי לפני שישה שבועות וחשבתי על העתיד לבוא החלטתי ששביתה בנמלים לא תהיה אפילו ליום אחד וזאת למרות הרבה ספקנים שהעלו על כך ספקות. התאחדות התעשיינים הודיעה שהיא לא תתמוך בשום צד ולא תתמוך במהלך של שביתה".
 
 
דודו פרץ, יו"ר צוות המו"מ של עובדי נמל חיפה, קרא בסוף הדברים לשר נתניהו לנצל את הבמה ולהתנצל על מה שהוגדר על ידיו כ"הסתה". נתניהו מצידו השיב בשלילה לבקשתו של דודו פרץ ואמר כי במהלך כל המו"מ התנהלו חילופי דברים קשים בין הצדדים וכולם נושאים מטענים כנגד הצד השני אך אין זה המקום והעיתוי לפתוח את הדברים.