הצעת הממשלה: נמלי חיפה ואשדוד יוקמו לאלתר כחברות ממשלתיות נפרדות שיתחרו ביניהן

ההצעה ברוח זו הועברה לנציגי ההסתדרות ועובדי הנמלים במהלך המו"מ המתנהל איתם. המו"מ נכנס בימים האחרונים להילוך מואץ וביומיים האחרונים מנהלים הצדדים פגישות


00:00 ,21.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בתחילת 2005 יונפקו לראשונה מניות חברות הנמלים בבורסה

משרד האוצר והתחבורה מציעים להקים לאלתר שתי חברות ניהול נפרדות בנמלי אשדוד וחיפה שיחלו להתחרות ביניהן באופן מיידי. רשות הנמלים תהפוך לחברת נכסים ונמלי חיפה ואשדוד יוקמו כחברות ממשלתיות.

פיצול הנמלים יחייב בהמשך לחלק ביניהם את הנכסים (שטחים, ציוד וכו') המצויים כיום בבעלות רשות הנמלים. כדי לא לעכב את התחרות יועברו כל הנכסים בשלב ראשון מרשות הנמלים (שתפורק) לידי חברת נכסים, שתקרא חברת הנמלים, והיא זו שתחל בחודשים הקרובים לחלק אותם בין הנמלים.

בתחילת שנת 2005 תחל המדינה בהנפקה נפרדת של מניות חברת נמל חיפה ומניות חברת נמל אשדוד לציבור באמצעות הבורסה. ההנפקה תתבצע בשלבים ועד להיקף של 49% ממניות כל חברה, באופן שחברות הנמל ימשיכו להישאר בשליטת הממשלה.
במסגרת ההנפקה יוכלו עובדי הנמל לרכוש אחוז מסוים של מניות במחיר מופחת.

חברת הנכסים תדאג לטפל בהבטחת זכויות העובדים ולוודא שלא תהיה פגיעה בפנסיה שלהם; מעבר העובדים לחברות הנמל יתבצע תוך שמירה על ההסכמים הקיבוציים הקיימים היום. במסגרת המעבר לחברות הנמל יוסדרו כל סוגיות השכר העומדות כיום במחלוקת, באופן שיאפשר העברה סדורה של הסכמי השכר לחברות הנמל.

במסגרת ההסכם יוגדרו גם תחומי הפעילות של מספנות ישראל שתפעל כמסוף נוסף. ההיתר שניתן למספנות ישראל יוגבל בפעילות המכולות להיקף שיוגדר.
רציף הכימיקלים באשדוד יועבר במסגרת הסכם להפעלה באמצעות חברה חיצונית.
על תוכנית ההתייעלות והשינויים המבניים בנמל אילת מתקיים מו"מ במקביל.

ההצעה ברוח זו הועברה אתמול בבוקר לנציגי ההסתדרות ועובדי הנמלים במהלך המו"מ המתנהל איתם. המו"מ נכנס בימים האחרונים להילוך מואץ וביומיים האחרונים מנהלים הצדדים פגישות רצופות במלון השרון בהרצליה.

את צוות המו"מ מטעם האוצר מוביל ראש אגף התקציבים אורי יוגב.

להלן נוסח ההצעה :

מבנה חברות הנמלים
  1. רשות הנמלים תהפוך לחברה ממשלתית, להלן חברת הנמלים. נמלי חיפה ואשדוד יוקמו כחברות ממשלתיות, להלן חברות הנמל. מניות חברת הנמל יוחזקו ע"י חברת הנמלים, למשך 12 חודשים.
  2. כל נכסי רשות הנמלים המיועדים לשימושי נמל: תפעול, עורף נמל ותעודות לפיתוח נמלי עתידי יועברו בחכירה לדורות לחברת הנמלים בכפוף לכל דין.
  3. חברת הנמלים תהיה אחראית על תכנון ופיתוח תשתיות הנמל של חברות הנמל ומפעילים אחרים.
  4. חברות הנמל יקבלו את נכסי הנמל התפעוליים בחכירה ארוכת טווח מחברת הנמלים. הנכסים ירשמו במאזני חברות הנמל.

הקמת חברות הנמל
  1. לחברות הנמל יוקמו מועצות מנהלים נפרדות שימונו על ידי הממשלה ויחלו לפעול באופן מיידי. המבנה המשפטי של החברות יצור הפקדה מבנית מלאה בין חברת הנמלים ובין חברות הנמל ובינן לבין עצמן.
  2. ב- 1.1.2005 יונפקו מניות חברות הנמל לציבור באמצעות הבורסה. ההנפקה תתבצע בשלבים ועד להיקף של 49% ממניות חברות הנמל, באופן שחברות הנמל ימשיכו להישאר בשליטת הממשלה (לפחות 51% מהמניות).
  3. במסגרת הנפקת חברות הנמל יוקצו לעובדי חברות הנמל מניות באופן שלעובדים יתאפשר לרכוש אחוז מסוים מחברת הנמל במחיר מופחת.
  4. במועד ההנפקה הראשונה יקבלו עובדי חברות הנמל מענק כספי שיסייע, בין היתר, לעובדים לממש את רכישות המניות, כאמור, ככל שירצו.

שמירת זכויות העובדים
  1. מעבר העובדים לחברות הנמל יתבצע תוך שמירה על ההסכמים הקיבוציים הקיימים היום, לרבות זכויות המוקנות בהסכמים ואינן מוגבלות בזמן.
  2. במסגרת המעבר לחברות הנמל יוסדרו כל סוגיות השכר העומדות כיום במחלוקת, באופן שיאפשר העברה סדורה של הסכמי השכר לחברות הנמל.
  3. פנסיה:
    * פנסיה תקציבית - כספי הפנסיה התקציבית יועברו לניהול קופה מרכזית לקצבה באמצעות התקשורת של חברת הנמל עם חברת ניהול חיצונית.
    * פנסיה צוברת - חברת הנמל תפעל להסדיר בהסכם עם קרן "נתיב" את רכישת הזכויות עבור עובדי הנמלים שזכויותיהם נפגעו מתוקף הסכמי השכר ברשות הנמלים.

איתנות פיננסית
לחברות הנמל תובטח האיתנות הפיננסית באמצעות מבנה ההון שיכלול את נכסי הנמל התפעוליים ובאמצעות מבנה תעריפים חדש שיבטיח את מקורות ההכנסה הקיימים כיום בנמלים.
 

הפעלת מסופים נוספים
  1. מספנות ישראל - ההיתר שניתן למספנות ישראל יוגבל בפעילות המכולות שיוגדר.
  2. רציף הכימיקלים - רציף הכימיקלים באשדוד יועבר במסגרת הסכם להפעלה באמצעות חברה חיצונית.

נמל אילת ומשרד ראשי
תוכנית ההתייעלות והשינויים המבניים הנדרשים בנמל אילת ובמשרד ראשי יסוכמו בנפרד.