הפגנות סוערות בנמל חיפה ובירושלים כנגד העיצומים בנמלים

עודד טירה לחברי הועדים בנמל חיפה : אל תלכו אחרי הבריונות האשדודית. חיזרו לשפיות. תגיעו להסכם; שרגא ברוש: האם יעלה על הדעת שממשלת ישראל, כשמתרחש כזה אסון כלכלי, לא תשב לישיבת חירום?


00:00 ,02.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה בפניה לחברי הועדים בנמל חיפה : "אל תלכו אחרי הבריונות האשדודית. חיזרו לשפיות. תגיעו להסכם" ; שרגא ברוש: "האם יעלה על הדעת שממשלת ישראל, כשמתרחש כזה אסון כלכלי, לא תתכנס, לא תשב לישיבת חרום בכדי לחשוב כיצד לחלץ אותנו ?" ; ההפגנה גלשה בסיומה להתנגשות אלימה עם השוטרים ; הלילה: דיון נוסף בביה"ד הארצי לעבודה

היום לפני הצהריים, נערכו שתי הפגנות ע"י התאחדות התעשיינים, בנמל חיפה ובגן הוורדים מול משרד ראש הממשלה בירושלים. בהפגנה בנמל חיפה השתתפו כ- 3,000 עובדי תעשייה ותעשיינים מכ-90 מפעלים.

המפגינים נאספו מחוץ לשערי הנמל, החל משעה 10, והוקפו בגדרות בטחון של המשטרה בכדי לחצוץ בינם הפגנות סוערות בנמל חיפה ובירושלים כנגד העיצומים בנמליםלבין עובדי נמל. הם הניפו שלטים רבים כנגד השביתה וקראו בקריאות כנגד עובדי הנמלים על השביתה וכנגד ממשלת ישראל על כך שאינה נוקטת בצעדים חריפים כנגד השובתים.

מנכ"ל צים - ד"ר יורם זבה, ודורון גודר הצפוי להחליפו לקראת סוף השנה בתפקידו, הגיעו להפגנה לאות הזדהות עם הארגונים הכלכליים. אל הבמה נקראו לשאת דברים עודד טירה נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש יו"ר מכון היצוא, אייל מלמוד יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, יורם זבה מנכ"ל צים, התעשיינים עדי ליבנה וליאורה בירנהק ושלושה עובדי תעשייה. 

עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, הודה למפגינים ואמר : "אין יותר זמן ואפילו לא יממה נוספת. אתמול עיכבו אותי במשטרה לחקירה ובצדק. אבל על מה? על זה שעצרנו את התנועה ל- 6 דקות בצומת וולקן ואילו אלה עוצרים את המדינה כבר 3 שבועות. זו שערוריה. עמיר פרץ. תגן על העובדים האלה, על העובדים בתעשייה, על העובדים במסחר על העובדים שמרימים את המדינה על כפיה ולא על 1500 עובדי נמלים הנוהגים בהפקרות. 17 אלף מתוך אנשים אלו יצאו לאבטלה בעוד כמה ימים אם השביתה לא תפסיק מייד. איפה ממשלת ישראל ? איפה ? נרדמתם בשמירה ממשלת ישראל".

הפגנות סוערות בנמל חיפה ובירושלים כנגד העיצומים בנמליםטירה ציין כי אתמול הגישו 11 תעשיינים תביעות אישיות כנגד הועדים. לדבריו, גם אם השביתה תיגמר, או לא, התביעות הללו ישארו עד שימוצה הדין עם "פורעי החוק", כהגדרתו.

"לעם ישראל שיושב היום בשקט ולא יודע מה קורה ולא יודע שהמדינה הולכת ונחרבת בגלל היצוא שנעצר. עם ישראל תתעורר מן המופקרות הזאת".

טירה סיים דבריו בפניה לחברי הועדים בנמל חיפה ואמר: "אל תלכו אחרי הבריונות האשדודית. חיזרו לשפיות. תגיעו להסכם".

שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא, נשא לאחריו דברים. "אני מדבר בשמם של מאות אלפי עובדי התעשייה שעומדים להפסיד את מקום עבודתם. על רקע מה ? מה לנו ולויכוח הזה ? אנו מפסידים לקוחות, אין לנו חומרי גלם במפעלים ומה רוצים מאיתנו ? אני קורה לראש הממשלה שנעלם. איפה הוא ? בחרנו בך להנהיג מדינה. האם הפגנות סוערות בנמל חיפה ובירושלים כנגד העיצומים בנמליםיעלה על הדעת שממשלת ישראל, כשמתרחש כזה אסון כלכלי, לא תתכנס, לא תשב לישיבת חרום בכדי לחשוב כיצד לחלץ אותנו ? אנו בני ערובה ואנו לא רוצים להיות כאלה. אנו דורשים לעשות פעולה ומיד. אנו חשופים בצריח ואין מי שעוזר לנו".

אייל מלמוד, יו"ר איגוד המשתשים בהובלה ימית, עלה לבמה והקריא למפגינים את מכתבו של הארגון, מהבוקר, אל רה"מ שרון מהבוקר. "אדוני ראש הממשלה, המשק מתמוטט ושלטון החוק בישראל בסכנה – רק בידך לשנות מצב זה. האם לא הגיע שתמשוך ברסן? שתיקח את העניינים לידיך? הצב לעובדי הנמלים אולטימטום חד משמעי: חיזרו לעבודה מלאה מיידית – ולא, תפוטרו. אם הם יסרבו לעשות זאת, שלח את עובדי הנמלים הביתה ללא היסוס – פטר אותם ללא דיחוי. אין עובד שאין לו תחליף. שלח אותם אל עמיר פרץ, כדי שימצא להם מקום עבודה חדש המתאים לכישוריהם. מעניין מה תהיה משכורתם במקום עבודה אחר ?", הקריא מלמוד.

לאחריו נשאו דברים קצרים שלושה עובדים ממפעלי תעשייה שונים - שמואל צור מפניציה, מסעוד בן שמעון מכיתן דימונה ויניר מלך ממפעל תפרון.
הפגנות סוערות בנמל חיפה ובירושלים כנגד העיצומים בנמלים
עדי ליבנה, מנכ"ל כיתן, עלה לאחריו דברים. "עובדי הנמלים מפרים צו של בית משפט כבר למעלה משבועיים ואף אחד לא עושה כלום. איפה ממשלת ישראל ? איפה רה"מ ? איפה שר האוצר ? איפה עמיר פרץ ?. אין אף אחד שדואג לנו ואנו חייבים לדאוג לעצמנו. בואו נלך לדבר עם עובדי הנמלים ונשכנע אותם להפסיק את השביתה. קדימה ...".

עדי ליבנה ירד באופן פתאומי ובהפגנתיות מהבמה, והחל מפלס דרכו החוצה ממעגל הגדרות המשטרתיות שהקיפו את המפגינים. הוא התקדם, כשמאחוריו מאות מפגינים, אל שערי הנמל וההפגנה מאותו הרגע יצאה מכלל שליטה. המפגינים התקדמו במהירות לעבר שער הכניסה לנמל והשוטרים, שבשלב זה ניסו למנוע את ההתקדמות שלהם, לא הצליחו למנוע את ההתקדמות. מייד נקראו שוטרי יס"מ חוף שבאופן מיידי יצרו חיץ. המפגינים, שבשלב זה נבלמו, החלו לקרוא קריאות כנגד עובדי הנמל ואחדים החלו לאבד שליטה ולנסות לפרוץ פנימה. בינתיים עוכב עדי ליבנה, מנכ"ל כיתן, ונמסר לו שהוא עצור לחקירה. שוטרי היס"מ איתרו מספר מתפרעים וניסו לעצור אותם, מה שעורר התפרעות אלימה והחלו חילופי מהלומות.
הפגנות סוערות בנמל חיפה ובירושלים כנגד העיצומים בנמלים
בשלב זה הודיע מפקד משטרת חיפה על כי החל מאותו הרגע ההפגנה אינה חוקית ועל כולם להתפזר באופן מיידי מהמקום. בינתיים המשטרה תיגברה את כוחותיה בפרשים רכובים על סוסים. הרוחות בשעה זו סערו ונציגי התאחדות התעשיינים, יורם בליזובסקי – מנכ"ל ההתאחדות וצבי פלדה ניסו להרגיע את הרוחות שלאט לאט נרגעו והמפגינים החלו לסוב אחורה על עקבותיהם והתפזרו בשקט.

בין המפעלים שהשתתפו בהפגנה בנמל חיפה: פניציה אמריקה ישראל, אופיס טקסטיל, תפרון, כיתן, האמה, נילית, מגבות ארד, יונידרס, חיפה כימיקלים, כימיקלים לישראל, פרוטרום, גדות ביוכימיה, כרמל אולפינים, פלסטיק מגן, צ.א.ג, רגבה, מפעלי נייר חדרה, סהל אלובין, תדיראן, סופריור, אלקטרה, חישולי כרמל, ישקאר, אליאנס צמיגים, פניציה ירוחם וטבעול.

בהפגנה שנערכה באותה השעה בירושלים השתתפו כ- 400 עובדי תעשייה ותעשיינים. בתום ההפגנה הזמין מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן כמה נציגי תעשיינים כדי להיפגש איתו ולדון כיצד פותרים את משבר הנמלים.

הלילה: דיון נוסף בביה"ד הארצי לעבודה

הלילה בשעה 22:00 צפויי להתקיים דיון נוסף בלשכתו של נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר. בדיון צפויים להשתתף שר האוצר בנימין נתניהו, הממונה על השכר באוצר יובל רכלבסקי, ח"כ עמיר פרץ וסגנו יו"ר האגף לאיגוד מקצועי שלמה שני.