העיצומים במשק והשביתה בנמלים גרמו למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה בכ-650 מליוני ש"ח

התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר: העיצומים במשק והשביתה בנמלים גרמו למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה בכ-650 מליוני ש"ח, סחורות בשווי של כ-2.5 מיליארד ש"ח מעוכבות בנמלי הים והאויר ובשערי המפעלים והעסקים


00:00 ,02.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר: העיצומים במשק והשביתה בנמלים גרמו למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה בכ-650 מליוני ש"ח, סחורות בשווי של כ-2.5 מיליארד ש"ח מעוכבות בנמלי הים והאויר ובשערי המפעלים והעסקים; אוניות שהיו בדרכן לארץ חוזרות לארץ המקור; עודד טירה - הולך וגובר הלחץ של העובדים במפעלים לצאת לרחובות, חוששים מפיטורים המוניים; קורא לצדדים לעשות חשבון נפש ערב יום כיפור, כדי שלא נגיע למלחמת אחים חברתית וכלכלית.

העיצומים במשק והשביתה בנמלים גרמו למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה בכ-650 מליוני ש"ח (כולל היום, 2 אוקטובר). בנוסף, סחורות בשווי של כ-2.5 מיליארד ש"ח מעוכבות בנמלי הים והאויר ובשערי המפעלים והעסקים. כך מעריכים התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר.

עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים מסר, כי אוניות שהיו בדרכן לארץ חוזרות לארץ המקור וכי מטענים שאמורים לשמש כחומרי גלם למפעלים כבר אינם מועמסים בארצות המקור. דבר זה גורם לכך שגם אם תסתיים השביתה ידרשו עוד שבועות עד שחומרי הגלם יגיעו לארץ מחד, והיצוא יצא לדרך מאידך.

במילים אחרות, כבר היום ברור כי לאחר 3 ימים של שביתה בנמלים, ימי הנזק הם יותר מ-3 שבועות. מדובר בנזק עתידי ודאי של מיליארדי ש"ח, העלול להביא לירידת תוצר של כ-1% ולתוספת של כ-5,000 מובטלים למשק.

עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים מסר, כי מנהלי המפעלים מדווחים לו על לחץ הולך וגובר של העובדים בתעשייה לצאת לרחובות ולהפגין נגד השביתה בנמלים, זאת בשל החשש לפיטורים המוניים. טירה הזהיר, כי במידה ולא ימצא פתרון מהיר למשבר, קיים חשש גדול ממלחמת אחים כלכלית-חברתית.

הוא מסר, כי מדיווחי המפעלים מתברר שהסבלנות של הלקוחות בחו"ל הולכת ופוקעת וקיים חשש רציני לתביעות כספיות, לביטול עסקאות ולמציאת תחליף במדינות אחרות.

עוד מספר ימים של שביתה נתחיל לקרוס, אומר טירה, וכבר לא יהיה עבור מי לייצא.

נשיא התאחדות התעשיינים אומר, כי אנו מצויים בעשרת ימי תשובה שבהם ראוי לעשות חשבון נפש. הוא קרא לצדדים המעורבים בסכסוך - שר התחבורה, שר האוצר, יו"ר ההסתדרות וועדי עובדי הנמלים, להציל את המשק ופשוט להתחיל לשבת ולהגיע לפתרון המשבר, במגמה להשלים את השינוי המבני בנמלים.

"לא חשוב מי צודק", אומר טירה, "אסור לשבות".

טירה ציין, כי היום (2/10) החלו משמרות מחאה של עובדי מפעלים בנמלי חיפה ואשדוד שימשכו גם במהלך שבוע הבא. כאשר התגובות תלכנה ותתעצמנה.

עוד מסר, כי ביום ג' (7/10) תתכנס לשכת התאום של הארגונים הכלכליים כדי לדון בהפעלת צעדים מתוכננים נוספים.