המשתמשים קוראים לא לחייב בדמי אחסנה על מטענים בנמלי חיפה ואשדוד

איגוד המשתמשים בתובלה ימית קיבל בימים האחרונים שורה של תלונות מבעלי מטענים שחויבו בתשלום דמי אחסנה מהנמלים למרות שלא ניתן היה לשחרר מכולות בשל המצב הביטחוני בצפון. בנמל חיפה מתנגדים להחלטה גורפת. באשדוד פנו לסוכני המכס לזרז שחרורים


00:00 ,26.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים בתובלה ימית קיבל בימים האחרונים שורה של תלונות מבעלי מטענים שחויבו בתשלום דמי אחסנה מהנמלים למרות שלא ניתן היה לשחרר מכולות בשל המצב הביטחוני בצפון. בנמל חיפה מתנגדים להחלטה גורפת. באשדוד פנו לסוכני המכס לזרז שחרורים
 
מטחי הקטיושות ממשיכים לנחות על העיר חיפה והם שהובילו בשבוע שעבר את פיקוד העורף להורות על סגירת הפעילות בנמל חיפה . מאז, הנמל מתפקד חלקית נפתח ונסגר לסירוגין מתוך כוונה לחזור, ככל הניתן, לשגרה. יחד עם זאת, יבואנים רבים טוענים שהנסיבות, שלא באשמתם, מונעים שחרור מהיר של מכולות מהנמל, מה שמחייב לדעתם את הנמל להאריך את הפטור מאחסנה מתוך התחשבות בבעלי המטענים.
 
עוד נטען שנוהל העבודה, שהוכתב על ידי הנמל, חייב יבואנים להגיש בקשה רשמית בכתב למת"ל (מרכז תיאום לקוחות) בנמל חיפה, על כל מכולה שביקשו להוציא מהנמל ולתאם עם הנמל משלוח משאיות, כל זאת בהליך מסורבל ואיטי.
 
איגוד המשתמשים פנה רשמית לפני מספר ימים להנהלות הנמלים בבקשה לא לגבות מעסקים בצפון הארץ דמי אחסנה על מטענים אשר לא מוצאים מהנמל במסגרת ארבעת הימים החופשיים, אולם עד עתה התקבלה תשובה מנמל אשדוד בלבד אשר דחה את הבקשה. נמל חיפה עדיין לא השיב לפניה.
 
במשרדי איגוד המשתמשים בהובלה ימית, נתקבלה בימים האחרונים שורה ארוכה של תלונות מחברי האיגוד על כך שהנהלת נמל חיפה ממשיכה לגבות דמי אחסנה למרות המצב. היבואנים והיצואנים טוענים כי מאחר ונמל חיפה עובד בצורה חלקית , כמו גם בית המכס חיפה, לא ניתן היה לשחרר את המכולות מהנמל, שלא באשמתם.
 
הנהלת האיגוד רואה את המשך גבית דמי האחסנה בנמל חיפה בצורה חמורה, בעיקר לאור העובדה כי הנמל ריק כמעט לחלוטין, אין בו מצוקת מקום ולמעשה אין שום היגיון מעשי להכביד עוד יותר על בעלי המטענים. בהנהלת איגוד המשתמשים טוענים שבימים כתיקונם ישנה אולי הצדקה לזרז הוצאת מטענים על מנת להקל על הפעילות בנמל הרי המצב הנוכחי בנמל בהחלט אינו מצריך זאת.
 
 
תגובות
 
מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה כי אין בכוונת הנמל לקבל החלטה באופן גורף, כל אחד מהמשתמשים מוזמן לפנות באופן אישי וכל בקשה תיבדק לגופה.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר שבעקבות המצב הביטחוני המחייב האטה/ הפסקה בפעילות נמל חיפה, חברת נמל אשדוד פועלת בימים האחרונים במתכונת מיוחדת ומורחבת על מנת לעמוד בפעילות הרחבה והמקיפה שנוצרה לאור המצב. עוד נמסר שעל מנת למנוע צפיפות בנמל ועומס יתר בשטחי אחסון ולאפשר פעילות תקינה בנמל, שתוכל לתת מענה לפעילות של האוניות באשדוד ולקליטת אוניות נוספות, פנה שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד אל היבואנים, באמצעות ארגון סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, בבקשה לזרז עד כמה שניתן שחרור מכולות והוצאתן מהנמל.