המאבק על שטחי עורף נמל חיפה מתלהט – פרופסורים נגד אנשי תעשייה וספנות

לשכת הספנות הישראלית, התעשיינים בצפון וחברת נמלי ישראל הגיבו אתמול לפרסום העצומה של 200 חוקרים ואנשי אקדמיה הקוראים לשמור על קרקעות מורד נחל הקישון. צוק ושרן פנו במכתב לראשי מינהל מקרקעי ישראל וקק"ל בו כתבו כי הצמצום הדרסטי בשטחי העורף המיועדים לפעילות הנ


00:00 ,21.07.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת הספנות הישראלית, התעשיינים בצפון וחברת נמלי ישראל הגיבו אתמול לפרסום העצומה של 200 חוקרים ואנשי אקדמיה הקוראים לשמור על קרקעות מורד נחל הקישון. צוק ושרן פנו במכתב לראשי מינהל מקרקעי ישראל וקק"ל בו כתבו כי הצמצום הדרסטי בשטחי העורף המיועדים לפעילות הנמלית, בהווה ובעתיד, משמעו 'ייבוש' נמל חיפה ומכה כלכלית אנושה לחיפה והצפון. חנ"י: תרים אחר שטחים לצורך הפעילות הכלכלית החיונית בצפון
 
עשרים וארבע שעות לאחר שכ-200 פרופסורים ואנשי אקדמיה בכירים חתמו על עצומה הקוראת לשר האוצר, שר הפנים, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ושר הבינוי והשיכון (הממונה על מנהל מקרקעי ישראל) לשמור על קרקעות מורד נחל קישון כשטח פתוח לציבור, הגיבו גורמים מתחום התעשייה, הספנות והתשתיות לעצומה.
 
חברת נמלי ישראל מיהרה להגיב על פרסום העצומה וציינה כי חותמי העצומה הוטעו וכי הנתונים המפורסמים בעצומה אינם נכונים. "לחברת נמלי ישראל לא הייתה ואין כל כוונה לפגוע במורד הקישון ובחיי בנחל", מציינים בחנ"י. "מורד נחל הקישון זורם בתחום נמל חיפה בשטח המיועד לשימושי עורף הנמל, כלומר, לפעילויות הלוגיסטיות שאינן בהכרח טיפול במכולות". בחנ"י מציינים עוד כי "רשות נחל הקישון היא זו שדחתה שוב ושוב את הצעתה של החברה להרחיב את פארק הקישון החדש לרווחת הציבור".
 
בחנ"י ביקשו להדגשי כי הם תרים אחר שטחים להגדלת שטחי עורף הנמל המצומצמים, וזאת על מנת "להבטיח את המקרקעין הנדרשים  לצורך הפעילות הכלכלית שמייצרת הפעילות הנמלית בתחום נמל חיפה וכה חיונית לכלכלת חיפה והצפון".
 
לשכת הספנות הישראלית וסניף צפון של התאחדות התעשיינים בישראל איחדו כוחות ופנו במכתב למנהל מינהל מקרקעי ישראל, מר ירון ביבי, ויו"ר הקרן הקיימת לישראל, מר אפי שטנצלר, בו הם מציגים את עמדתם בנושא לפיה נמל חיפה הינו מחולל צמיחה והמנוע הכלכלי המרכזי של מטרופולין חיפה וצפון מדינת ישראל.
 
"הצמצום הדרסטי בשטחי העורף המיועדים לפעילות הנמלית, בהווה ובעתיד, משמעו 'ייבוש' נמל חיפה, צמצום פעילותו, ומכה אנושה לכלכלת מטרופולין חיפה והצפון, ובכלל זה פגיעה בתעשייה ובפרנסתם של אלפי עובדים", מציינים ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, ומיקי שרן, יו"ר התאחדות התעשיינים בישראל – צפון.
 
צוק ושרן מציינים עוד במכתבם, שעותקים ממנו נשלחו גם למנכ"ל משרד התחבורה ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, כי "תהיה זו טעות להתעלם מחשיבותם של חוסן כלכלי ומקורות תעסוקה בראיית התמונה הכוללת ובעיקר לחיפה והצפון, בבחינת האיזונים והצרכים של הפיתוח הכלכלי אל מול פנאי ורווחת תושבי חיפה".
 
השניים מציינים במכתבם כי הם "נחרדים" מהעובדה כי המתחם לאחסון מכולות ליד הקישון, שהוכשר למטרה זו על ידי חברת נמלי ישראל בהשקעה כספית של 75 מיליון שקל, אותו הם מגדירים כ"חיוני", עומד מושבת כאבן שאין לה הופכין ללא אפשרות להפעילו זה חודשים ארוכים.
 
נשיא לשכת הספנות ויו"ר התאחדות התעשיינים צפון מציינים עוד כי הם תומכים בפיתוח שטחים פתוחים לרווחת הציבור אך הזכירו כי לאחרונה הוחלט על הקמתו של פארק מטרופליטני ענק בהיקף של כ-5,000 דונם במעלה הקישון.
 
השניים קראו לבחון את הנושא על מכלול השיקולים וההשלכות הצפויות, "ולהציג פתרון מושכל שיאפשר את פיתוח ותפקוד הנמל לצד מענה סביר לצורכי שמירה על ערכי הטבע".
 
נזכיר כי העצומה עליה חתמו פרופסורים וחוקרים בכירים מכל האוניברסיטאות בישראל קוראת לשרים המעורבים לתמוך בדרישה לשמור על משאב טבע נדיר וריאה ירוקה במפרץ חיפה המתועש ולהתנגד להסכם העברת זכויות בקרקעות מפרץ חיפה לאורך מורד נחל קישון, מרשות המדינה לידי חברת נמלי ישראל.