היועץ המשפטי לממשלה דורש את התערבות ההסתדרות בכדי לסיים מייד השביתה בנמלים

מני מזוז לעמיר פרץ: "הנני פונה אליך על מנת שתפעל לאלתר, בכל האמצעים העומדים לרשותך ליישום ולאכיפת צו בית הדין הארצי לעבודה מיום 22.7.2004, המורה על הפסקת השביתה בנמלים";


00:00 ,28.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מני מזוז לעמיר פרץ: "הנני פונה אליך על מנת שתפעל לאלתר, בכל האמצעים העומדים לרשותך ליישום ולאכיפת צו בית הדין הארצי לעבודה מיום 22.7.2004, המורה על הפסקת השביתה בנמלים"; ההסתדרות בתגובה: "האחריות לתפעול הנמלים הינה של הנהלת הרשות ויתר הגורמים המוסמכים"

אתמול שיגר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מכתב ליו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, בו מטיל היועץ המשפטי לממשלה את האחריות לכך שהנמלים עובדים בתפוקות נמוכות על ההסתדרות וקורא לפרץ להפעיל את כל סמכותו לאכיפת צו ביה"ד הארצי לעבודה המחייב את העובדים לחזור לעבודה בתפוקה מלאה.

מזוז פותח מכתבו בהזכירו כי ביום 22.7.2004 החליט ביה"ד הארצי לעבודה כי "ההסתדרות תפסיק את השביתה עד ה-23.7.2004 בשעה 06:00. ההסתדרות תודיע לעובדים בכלי התקשורת". אך, ביום 25.7.2004 דיווחה רשות הנמלים לביה"ד לעבודה כי חרף החלטת בית הדין הרי שעובדי הנמלים ממשיכים בעיצומיהם ועובדים עבודה חלקית בלבד, בשיעור של כ-30% מהתפוקות הרגילות.

לדבריו, במצב דברים זה, בו חויבה ההסתדרות להפסיק את השביתה אך אין השביתה נפסקת, מופר צו בית הדין הארצי לעבודה בריש גלי, דבר שיש בו כדי לערער את שלטון החוק במדינה, וזאת בנוסף לנזקים הכלכליים האדירים הנגרמים למשק, שהיוו יסוד להחלטת בית הדין הארצי.

היועץ המשפטי ציין כי משפט העבודה הקיבוצי ומערכת המשפט הישראלית נותנים מעמד מיוחד להסתדרות כארגון היציג של העובדים. חוקת העבודה של ההסתדרות מעגנת מעמד זה בכך שהיא מעניקה להסתדרות כוחות שונים על מנת להביא ליישומן של החלטות שיפוטיות, הלכה למעשה, על ציבור העובדים.

מני מזוז קובע במכתבו כי בנסיבות אלה, האחריות המוטלת על ההסתדרות, כארגון היציג של העובדים, הינה אחריות מיוחדת אשר מהווה נדבך יסודי במשפט העבודה הקיבוצי. "אחריות זו מטרתה להביא לכך שישמר האיזון ביחסי הכוחות בין הצדדים ותימנע הידרדרות והפרת הסדר הציבורי כתוצאה מהפרת הצו", כתב.

"לפיכך הנני פונה אליך על מנת שתפעל לאלתר, בכל האמצעים העומדים לרשותך ליישום ולאכיפת צו בית הדין הארצי לעבודה מיום 22.7.2004, המורה על הפסקת השביתה בנמלים, שאמורה הייתה להסתיים עוד ביום 23.7.2004", סיים מני מזוז את מכתבו.


ההסתדרות בתשובה ליועץ המשפטי לממשלה: האחריות לתפעול הנמלים הינה של הנהלת הרשות ויתר הגורמים המוסמכים

עו"ד דורית טנא-פרצ'יק, יו"ר הלשכה המשפטית של ההסתדרות שיגרה הבוקר מכתב תשובה למני מזוז, בשמו של עמיר פרץ, וציינה כי בהתאם להחלטת ביה"ד הארצי לעבודה קרא יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, מר שלמה שני, באמצעות כלי התקשורת לכל עובדי הנמלים לשוב לעבודה עד ליום 23.7.2004 בשעה 06:00.

עו"ד טנא ציינה כי, בנוסף לקריאתו הפומבית, הורה יו"ר האגף לאיגוד מקצועי לראשי המרחבים להנחות את ראשי הועדים בנמלים להחזיר את העובדים לעבודה. הנחיה כאמור ניתנה ע"י ראשי המרחבים לועדי העובדים, אשר הודיעו בתגובה כי העבירו את ההנחיה לעובדים. ההנחיה שהועברה ע"י ראשי הועדים לכל העובדים הייתה לשוב לעבודה סדירה בהתאם להנחיית יו"ר האגף לאיגוד מקצועי.

"הפרת האיזון ביחסי הכוחות בין הצדדים, המוזכר במכתבך, אשר נובע לצערנו מחקיקתו של חוק הפוגע בזכויות היסוד של העובדים, ובעיקר זכות היסוד שלהם שלא להיות מועברים, בעל כורחם, למעביד אחר, כחפץ עובר לסוחר, ללא קבלת הסכמתם, בחקיקה כופה ודרקונית, יצרה ככל הנראה, תסיסה קשה בקרב העובדים וחוסר מוטיבציה כללי בקרבם", ציינה.

בהתייחסה למידת אחריותה של ההסתדרות ציינה כי אכן, משפט העבודה הקיבוצי נותן מעמד מיוחד להסתדרות כארגון יציג של העובדים וכך גם האמנות הבינלאומיות לחופש ההתארגנות אשר אושררו ע"י מדינת ישראל. "אלא שנראה, שבכל מהלך חקיקתו של החוק, לא ראו לנגד עיניהם כל הגורמים המעורבים בתהליך, לרבות אלה האמונים על שמירתו של שלטון החוק, את מעמדה המיוחד של ההסתדרות ואת חשיבותם של זכות היסוד לחופש ההתארגנות, זכות היסוד לחופש הבחירה כחלק מהאוטונומיה של הרצון החופשי וכבוד האדם וזכות היסוד לחופש העיסוק".

עו"ד טנא ציינה במכתב התשובה כי חקיקתו של החוק נעשתה במקביל לניהול מו"מ קיבוצי עם ההסתדרות והעובדים, תוך שהממשלה עושה, לדבריה, שימוש כוחני ומאיים בהליך החקיקה, כנגד ההסתדרות והעובדים. היא ציינה כי ההסתדרות חזרה והתריעה כי השימוש שעושה הממשלה הנוכחית בחקיקה כופה במסגרת יחסי העבודה במטרה לכפות על העובדים שינויים בכל התחומים תוך פגיעה קשה בזכויות העובדים והגמלאים, עלולה להוביל לכאוס, לשבירת כללי המשחק במשק הישראלי לפגיעה בערכי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית.

עוד נכתב כי בשל מעמדה המיוחד של ההסתדרות ולמרות החקיקה כאמור יזמה ההסתדרות מפגשים עם שר האוצר והציעה הצעות שונות, אשר יכלו להחזיר את האיזון הראוי ביחסי הכוחות בין הצדדים ולמנוע הידרדרות והפרת הסדר הציבורי. "לצערנו הרב, הצעות ההסתדרות נדחו כלאחר יד, הגם שהצעות אלה נבחנו ע"י היועצים המשפטיים של ההסתדרות, ויכלו להוות בסיס להשבת הסדר על כנו".

עו"ד טנא הוסיפה וציינה כי דווקא בשל מעמדה המיוחד של ההסתדרות כארגון עובדים יציג ארצי וכוללני, הודיע יו"ר האגף לאיגוד מקצועי על המשך המו"מ האינטנסיבי בין צוותי המו"מ, במטרה לנסות ולהוביל את הצדדים לחתימה על הסכמים קיבוציים אשר יאפשרו את ביצוע השינוי המבני. זאת, לדבריה, למרות ששר האוצר הודיע, מיד לאחר קבלת החלטתו של ביה"ד מיום 22.7.2004, על ביטול הפגישה בינו לבין ח"כ עמיר פרץ, יו"ר ההסתדרות, אשר הייתה מתוכננת ליום שישי (23.7.2004) בשעה 15:00.

"לאור כל האמור לעיל, משניתנו הנחיות יו"ר האגף לאיגוד מקצועי באופן ברור, ומשלא חרגו, עפ"י הידוע לנו, ראשי המרחבים וראשי הוועדים, מההנחיות, האחריות לתפעול הנמלים הינה של הנהלת הרשות ויתר הגורמים המוסמכים", סיכמה יו"ר הלשכה המשפטית בהסתדרות.


היום: פגישות בין האוצר וההסתדרות
 
היום נקבעה פגישה בין ח"כ עמיר פרץ לבין שר האוצר נתניהו והיא מתוכננת לשעה 16:30. לאחריה צפויים יובל רכלבסקי מהאוצר ושלמה שני מההסתדרות לשוב ולהפיגש על מנת להמשיך במאמצי המו"מ.