החלה הפצתו של הספר "70 שנות ספנות עברית בארץ ישראל"

הספר, פרי תחקיר ארוך ומעמיק, הוא אינדקס מפורט של כל האניות ברישום מנדטורי וישראלי. הוא כולל פרטים טכניים של כל אנייה, תמונות, וסיפור האנייה. בנוסף, כולל הספר חומר היסטורי מרתק, שחלקו טרם


00:00 ,02.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
חברת "צים" יוצאת בימים אלו במסע מכירות לספרו החדש של רב החובל הלל ירקוני "70 שנות ספנות עברית בארץ ישראל, 1927-1997". הספר הינו בחסותה ותמיכתה של חברת הספנות צים.

הספר, פרי תחקיר ארוך ומעמיק, הוא אינדקס מפורט של כל האניות ברישום מנדטורי וישראלי. הוא כולל פרטים טכניים של כל אנייה, תמונות, וסיפור האנייה. בנוסף, כולל הספר חומר היסטורי מרתק, שחלקו טרם פורסם בעבר, על תולדות הספנות הישראלית.

ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים, על הספר :
" סיפורי האניות המתוארות בספר רב ערך זה שופכים אור על התהוות והתבססות המסורת הימית של מדינת ישראל שנבנתה בד-בבד עם הציונות במאה העשרים.

כל מי שיש לו ענין או חלק בצי הישראלי, בתולדות המדינה, או בהסטוריה של הציונות, עשוי לחוש לא רק הערכה אלא גם תודה עמוקה לרב-חובל הלל ירקוני שהוא "מאנשי האניות יודעי הים" על עבודתו המקיפה, המקצועית והמסורה בתיעוד צי האניות של ישראל ".

להלן דוגמא הלקוחה מהספר, אודות האניה "בת-גלים" :

 
בת גלים – Bat Galim
 
תאריך רישום:*
1933
Date of registry
שנת בניה:
1925
Year Built:
נבנתה על ידי:
D. W. Kremer Sohn, Elmshorn, Germany
Built by:
סוג :
מטען כללי
Type:
תפוסה ברוטו:
164 ט. ת.
GRT:
תפוסה נטו:
90 ט. ת.
NRT:
מעמס:
240 ט.
DWT:
אורך מרבי
30.70 מטר (M)
LOA:
רוחב
6.61 מטר (M)
Breadth:
מכונה:
Oil, 4 strokes, single action, 3 cylinders, 35 NHP
Eng.:
נבנתה על ידי:
Humbolt - Deutzmotoren, A. G. Koln - Deutz
Built by:
מהירות (בקשר):
7 
Speed (knots):
בעלים:
אוריינט שיפינג ליין - Orient Shipping Line Co
Owners:
נגרטו:
קרולה - 1956 ; דורה - בשנות ה60-
Scrapped:
 
 
החלה הפצתו של הספר "70 שנות ספנות עברית בארץ ישראל"מאז קום המדינה הייתה תעלת סואץ סגורה עבור אניות ישראליות ועבור סחורות אשר יעדן או מקורן בישראל. המערכה הדיפלומטית, אשר ישראל ניהלה בעניין זה, לא נשאה פרי.

בשנת 1954 החליטה ממשלת ישראל להעמיד את המצרים בניסיון ולנסות להעביר אנייה בדגל ישראל ומצוותת בימאים ישראלים, דרך התעלה. הצוות אשר נבחר למשימה זו היה מורכב מ- 10 ימאים מתנדבים, בפיקודו של רב-חובל צבי שידלו.

הוקמה חברת ספנות בשם "דולפין ספנות בע"מ" אשר רכשה והפעילה את האנייה המיועדת. אנייה נרכשה בהולנד ושמה המקורי היה "Prima". היא הייתה בדגל קוסטה ריקה. ב- 8 בספטמבר 1954, בנמל מסאווה שבאתיופיה, עלה עליה הצוות הישראלי, דיגלה הוחלף לדגל ישראל והיא נקראה בשמה החדש, "בת גלים". ב- 18 בספטמבר הפליגה ממסאווה (Massawa) לחיפה דרך תעלת סואץ.

האנייה הגיעה לפורט-תאופיק בפתח הדרומי של התעלה, זיהתה את עצמה בשמה ודיגלה והמתינה על עוגן לשלטונות הנמל לשם הסדר המעבר בתעלה. "בת גלים" הגיעה באור יום, על הגף הונף דגל צי-הסוחר הישראלי ועל התורן, כנהוג, דגל המדינה המארחת - מצרים. הטיפול הרשמי באנייה החל בצורה רגילה, כאשר עולים עליה אנשי שלטונות הבריאות ומכס. תוך זמן קצר עלו עליה שוטרים, הצוות נעצר והובא לתחנת המשטרה. לאחר חקירה אלימה וסדיסטית הועבר לבית הסוהר.

הצוות הואשם ברצח שני דייגים מצריים. כל ההכחשות לא הועילו. לאחר זמן מה ולאחר חקירות חוזרות, האנשים הועבר לבית הסוהר "מוחטה" לאסירים פוליטיים. הפרשה לוותה בסערה תקשורתית ומערכה דיפלומטית אשר בעקבותיה, ב- 31 בדצמבר 1954, שוחררו כל אנשי הצוות. האנייה על מטענה הוחרמה ובשנת 1967, תוך כדי מלחמת ששת הימים, טובעה, יחד עם אניות אחרות, באגם המר על מנת לחסום את המעבר בתעלה.

האנייה הישראלית הראשונה אשר עברה את תעלת סואץ, מאילת לחיפה, אחרי חתימת הסכם השלום עם מצרים, הייתה האנייה "אשדוד" של חברת "צים", בפיקודו של ר.ח קרול מנדלוביץ', בתאריך 1 במאי 1979.
 

עוד נמסר כי הספר יצא במספר עותקים מוגבל וניתן לרכוש אותו כעת במחיר 139.90 ₪.

למידע נוסף ולרכישה, ניתן לפנות לטלפון 8652520 04, או בדואר אלקטרוני לכתובת : [email protected].