החל מהבוקר הופסקה הטעינה והפריקה באניות המטען הכללי בנמל אשדוד

הבוקר, החל משעה 6:30, נעצרה פעילות הטעינה והפריקה באניות המטען הכללי בנמל אשדוד. הסיבה הרשמית לכך היא העדר כמות מספקת של מנהלי עבודה בנמל ; עמוס רון : " העיצומים בנמל אשדוד פראיים "


00:00 ,08.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הבוקר, החל משעה 6:30, נעצרה פעילות הטעינה והפריקה באניות המטען הכללי בנמל אשדוד. הסיבה הרשמית לכך היא העדר כמות מספקת של מנהלי עבודה בנמל ; עמוס רון : " העיצומים בנמל אשדוד פראיים "

פרישתם המוקדמת של מנהלי עבודה רבים חייבה את הנהלת הרשות ואת ראשי הועדים בנמל אשדוד, כבר בספטמבר 2003, להסכים למתכונת שבמסגרתה ייפתח קורס מנהלי עבודה עבור 30 עובדים "פחות ותיקים", הקרויים "דור ב" ובתמורה יקבלו אותם ממלאי מקום ותיקים "דרגות פרישה" ובכך בעצם להשוות את תנאי פרישתם העתידיים לאלו של מנהלי העבודה.

לדברי אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, החלו להתקבל בשבועות האחרונים איתותים מצד רשות הנמלים שלפיהם האוצר לא מאשר את כיבוד ההסכמות. כלומר, האוצר לא מאשר הענקת "דרגות פרישה" לממלאי המקום ובנוסף לא מאשר מתן דרגות לעובדים (כלומר, לאחר שעובד פורש הבא אחריו מקודם), וזאת למרות הסיכומים שהושגו. "לא יתכן שמצד אחד יפרסמו מכרז למנהלי עבודה שלפיו יקלטו מנהלי עבודה מדור ב' בלבד ומצד שני ימנעו את העסקתם של ממלאי המקום כמנהלי עבודה, כי הרי הם אינם מדור ב', ובנוסף לא יעניקו להם דרגות פרישה לאחר שהם עבדו כמנהלי עבודה במשך שנים רבות".

לדבריו, לפני 15 שנה ויותר היה צורך רק במספר מועט של ממלאי מקום אולם עם השנים מספרם עלה באופן ניכר. אותם ממלאי מקום תיפקדו במשך שנים רבות כמנהלי עבודה לכל דבר עם כל המשמעות והאחראיות שבכך, וזה כלל את תפקודם כמנהלי רציפים, כאחראיי משמרת וכמנהלי נמל במשמרת ג'.

"אנו לא בעיצומים. כל העובדים באו כרגיל לעבודה", סיכם.

סמי פינטו, מזכיר ועד תפעול בנמל אשדוד אומר כי המצב ממש קרוב לאנרכיה. שכן, כל משמרת מחייבת קרוב ל- 30 מנהלי עבודה ומאחר ויש 3 משמרות הרי מדובר על צורך של קרוב ל- 90 מנהלי משמרת ביממה, כאשר בפועל ישנם 16 מנהלי עבודה בלבד וכל השאר הם ממלאי מקום. לדבריו, זה חמור עוד יותר נוכח העובדה שמתוך אותם 16 מנהלי עבודה נמצאים 4 סדרני עבודה (2 מהתפעול ו- 2 מהציוד המכאני) מה שמעמיד את את מספרם ל- 12 בלבד ומאחר וכל משמרת מחייבת שמנהל עבודה ישמש כמנהל רציף, הרי שהמספר הסופי עומד בסה"כ על 8 מנהלי עבודה זמינים בלבד, מתוך קרוב ל- 90 תקנים.

סמי פינטו מוסיף ואומר כי ההתייחסות של רשות הנמלים אל אותם ממלאי המקום שעבדו קרוב לעשרים שנה כמנהלי עבודה היא התייחסות של "הכושי עשה את שלו. הכושי יכול ללכת". לדבריו, יש כאן מגמה של האוצר להתגרות. "אנו לא נשבית את הנמל. אני מקוה שבאוצר יתעשתו. אנו לא מבקשים שום תוספות או הטבות אלא בסה"כ שיקיימו את הסיכום שהושג".

על כן, ראשי הועדים החליטו הבוקר לעבוד, כהגדרתם, "לפי הספר". כלומר, רק מנהלי עבודה העובדים על פי תקן יעבדו כמנהלי עבודה. צעד זה חייב את הנהלת נמל אשדוד להיערך בהתאם ולפי סדר העדיפויות שלהם. כלומר, נוכח מחסור חמור במנהלי עבודה לא תיעשה כל טעינה ופריקה לאניות מטען כללי.

כזכור, בחודשים האחרונים הציעה הנהלת רשות הנמלים, בעידוד משרדי האוצר והתחבורה, הסכמי פרישה מוקדמת לעובדי נמל ותיקים, ששמם צויין לא אחת בעתונות הארצית ככאלו הנהנים ממשכורות גבוהות במיוחד, מתוך מטרה לאייש את מקומם בעובדים צעירים, מדור ב', שמשכורתם נמוכה בהרבה. להערכתו של אחד מראשי הועדים בנמלים, במסגרת הסכם הפרישה המוקדמת פרשו קרוב למאה עובדים מנמלי אשדוד וחיפה ובינהם מנהלי משמרות רבים.


עמוס רון מנכ"ל רשות הנמלים: "העיצומים בנמל אשדוד פראיים" ; קורא לעובדי התפעול לשוב מיד לעבודה סדירה

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים קרא היום לעובדי התפעול בנמל אשדוד לשוב מיד לעבודה סדירה. לדבריו מדובר בעיצומים פראיים שלא הוכרזו כחוק , והנהלת הרשות בוחנת את הצעדים שיש לנקוט על מנת להחזיר את העבודה לסידרה.

רון אמר את הדברים בתגובה לעיצומים שנוקט ועד התפעול המשבשים את העבודה הסדירה בנמל אשדוד , בעיקר פעולות פריקה וטעינה של מטען כללי. מנכ"ל הרשות ציין כי העיצומים פרצו על רקע רצונה של הנהלת הרשות לשפר את המיומנות ולהכניס דור חדש של מנהלי עבודה, והתנגדות העובדים למהלך אינה מובנת.