החל מ-15 במרץ יחולו היטלי צפיפות בנמלי חיפה ואשדוד

ההיטלים בשיעור של 26 דולר למכולה בנמל חיפה ו-19 דולר למכולה בנמל אשדוד, פרט לקווי הקונפרנס מנמלי מערב אנגליה, שלגביהם טרם סוכם שיעור ההיטל


00:00 ,11.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ההיטלים בשיעור של 26 דולר למכולה בנמל חיפה ו-19 דולר למכולה בנמל אשדוד, פרט לקווי הקונפרנס מנמלי מערב אנגליה, שלגביהם טרם סוכם שיעור ההיטל

לאחר שיחות, דיונים והשוואת נתונים בין איגוד המשתמשים בהובלה ימית לבין הנהלת קונפרנס EMTA צפון-מערב אירופה-ישראל הוחלט על הטלת היטלי צפיפות בנמלי אשדוד וחיפה לאור המצב השורר כיום בנמלים. יש לציין כי היטלי הצפיפות בנמל חיפה הינם גבוהים יותר מאשר בנמל אשדוד.
 
חברות הספנות בקונפרנס EMTA, צפון מערב אירופה ישראל, הטילו היטלי צפיפות על נמלי ישראל החל מ-15 במרץ, בשיעור של 26 דולר למכולה בנמל חיפה ו-19 דולר למכולה בנמל אשדוד, פרט לקווי הקונפרנס מנמלי מערב אנגליה, שלגביהם טרם סוכם שיעור ההיטל.

שיעורים אלה יקרים מההיטלים שתוכננו תחילה בעקבות המצב המחמיר בנמלים. כזכור, בתחילת חודש מרץ הודיעה הנהלת קונפרנס EMTA צפון-מערב אירופה-ישראל על כוונתה להטיל היטלי צפיפות על נמלי ישראל באופן מיידי. הנהלת הקונפרנס הודיעה כי בחיפה יהיה שיעור ההיטל 19 דולר למכולה ובאשדוד 7 דולר למכולה.
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר כי האיגוד ביקש מחברות הספנות להקפיא את ההיטל שתכננו מ-1 במרץ עד לבדיקת המצב בנמלים על ידי האיגוד: "לדאבוננו, לאחר בדיקה מעמיקה של המצב, התברר לנו כי המצב חמור בהרבה משסברנו, ולכן ההיטלים כה גבוהים. אנו מתריעים חזור והתרע על מצב בלתי נסבל, שבו עובדים נוקטים עיצומים ושביתות חסרות אחריות, וממשלת ישראל אינה נוקפת אצבע כדי לחסוך למשק מאות מיליוני דולרים", אמר שפר. הוא ציין כי על פי ההסדרים עם חברות הספנות, היטלי הצפיפות מוטלים לתקופה של שלושה חודשים והביע תקווה כי עד ל-15 ביוני יחול שיפור בנמלים שיאפשר ביטולם של ההיטלים.
 
בשבוע שעבר פנה שפר במכתב חירום לראש הממשלה אהוד אולמרט ובו דרש כי הממשלה תטפל מיד בצפיפות בנמלים: "אני מבקש למחות בפניך על מחדלי הממשלה בטיפולה, או ליתר דיוק בחוסר טיפולה במצב הקשה השורר בנמלים" כתב שפר לאולמרט. "בנמל אשדוד אנו עדים לשביתות ולעיצומים רבים מהם אינם מוכרזים רשמית אך פוגעים אנושות בעבודה בנמל. גם בנמל חיפה אנחנו עדים לשיבושי עבודה שונים. אנחנו, המשתמשים בהובלה הימית, משלמים את המחיר לא רק בשיבושים המיידיים בתנועת המטענים שלנו, הגורמים לנזק מיידי של מיליוני דולרים ולפגיעה קשה בסחר. אנו מפסידים מדי יום חוזים, לקוחות וספקים. מפעלים רבים כבר העבירו קווי ייצור לאירופה ולמקומות אחרים אך ורק בעקבות ההפסדים שגורם המצב בנמלים. היצוא הישראלי, שכולנו רואים בו את הכורח הגדול של כלכלת ישראל, נפגע כבר שבועות. מכולות יצוא נותרות על הרציפים".
 
שפר קובע כי את המחיר משלם בסופו של דבר המשק הישראלי כולו וקורא להשבתת מגן לצורך מציאת פתרון ליחסי העבודה בנמלים הגורמים לנזקים כה כבדים. "אני קורא לממשלת ישראל לעשות מעשה ומיד".