החינוך והספורט הימי בחיפה בסכנת חיסול

הסכנה המאיימת על החינוך הימי באה בעקבות קביעת ועדת שמגר כי תאסר כל פעילות ימית בנחל הקישון המזוהם. נכון להיום, הפעילות הימית בנחל הקישון אסורה אך לא נקבע שום אתר חלופי אחר שישרת את בני הנוער הלוקחים חלק בפעילויות הספורט הימי בחיפה


00:00 ,22.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כתוצאה ממצבו הירוד של נחל הקישון המזוהם, כל פעילות הקשורה בו הינה הרת אסון מבחינה תברואתית, והניזוקים המיידים מן המצב הינם החינוך והספורט הימי בחיפה

פעילויות החינוך והספורט הימי בחיפה נמצאים בסכנת חיסול. הסכנה המאיימת על החינוך הימי באה בעקבות קביעת ועדת שמגר כי תאסר כל פעילות ימית בנחל הקישון המזוהם. נכון להיום, הפעילות הימית בנחל הקישון אסורה אך לא נקבע שום אתר חלופי אחר שישרת את בני הנוער הלוקחים חלק בפעילויות הספורט הימי בחיפה.

החינוך והספורט הימי בחיפה בסכנת חיסולר/ח ראובן סדנאי (בתמונה), מבעלי חברת קוראל שרותי ים, שחגג זה לא מכבר את שנתו ה- 70 כשייט המפליג מגיל 10, הן במפרץ חיפה והן בעולם הרחב באניות חיל הים, אניות סוחר, ותמיד בספינות מפרש, עדיין לא נס ליחו, והוא מתנדב במשך שנים רבות לקידום הספורט הימי בחיפה.
 
לדבריו, הפעילות הקשורה בספורט הימי כוללת את המרכז לחינוך ימי והאגודות הימיות, הממומנות על ידי משרד החינוך, עיריית חיפה, הצופים ואחרים. אל המרכז לחינוך ימי השתייכו כ- 1500 חניכים תלמידי חטיבות הביניים. במקום פעלו גם אגודת צופי ים הכוללת כ-150 פעילים, הפועל ימיה הכולל כ-120 פעילים ואגודת יורדי הים זבולון שהפסיקה למעשה את פעילותה.

רמי סדנאי, אחיו של ראובן אומר: "את אהבתי לים ספגתי כאן, ומכאן יצאתי להיות לוחם קומנדו ימי, שייט וצולל מקצועי מזה 40 שנה. חינוך ימי, שייט וצלילה נותנים גיוון מופלא לסובלנות בין אזרחים, הרפתקנות מסוימת ודרך לקשר בין כל שכבות העם בפעילות צוות, עזרה הדדית ופעילות ספורטיבית".

לאור המצב הקשה בחיפה הקים ראש עירית חיפה יונה יהב וועדת שייט, בראשותו של ר/ח סדנאי, לצורך מציאת פתרון לחניכי המרכז לחינוך ימי של בתי הספר בחיפה, ושל האגודות הימיות אשר אינם יכולים, כתוצאה מוועדת שמגר להמשיך ולפעול בנחל הקישון המזוהם.

עוד נמסר כי החברה הכלכלית בחנה את העתקת המרכז הימי מנחל הקישון אל ה"חוף השקט", תוך בדיקת הסטטוס המשפטי והתהליך הססטטורי הנדרש, כולל הקמת מבנים וכד'. בבדיקת "החוף השקט" כמקום מועדף, נמצא כי השטח, כ- 30 דונם, נמצא ברובו בבעלות רשות הנמלים, אך מופעל מזה שנים רבות ע"י מפעלי ים בע"מ וכולל את חוף הרחצה לחרדים, שכולו בבעלות רשות הנמלים, ואת מגרש החנייה הצמוד לו.

ר/ח סדנאי, שהתמנה כאמור לעמוד בראש וועדת השיט ערך בירור לגבי בעלויות וזכויות בקרקע ודחף לפתרון מהיר והעברת והקמת המתקנים ל"חוף השקט", עם המלצה לחציית השטח בין מתקני הספורט והחינוך הימי, לבין השטח המוקצה לחרדים.
 
החינוך והספורט הימי בחיפה בסכנת חיסול

ואכן, בעקבות המלצתו של ר/ח סדנאי, נערכו דיונים שונים אצל מנכ"ל העיריה ואצל מהנדס העיר של חיפה, תוך המלצה לעיריה להעביר את הסכום של 900,000 ₪, המועברים למפעילי "החוף השקט" מידי קיץ, רק בתנאי שיסכימו המפעילים לחלק פעילות "החוף השקט" בין השיט הספורטיבי של חיפה לבין הרוחצים החרדים (בעזרת גדר הפרדה נאותה). בדיונים הודגש הצורך הדחוף להפעיל את "החוף השקט" בתכנית החדשה החל מ- 15 באפריל 2004.

ר/ח ראובן סדנאי מזדעק: " בכל בסיס חיל ים בעולם ראיתי את השלט: מעולם לא נוצח עם ששלט בים. נראה כי מרוב פגישות וסיכומים, אין הנושא מתקדם והפתרון אשר נראה קרוב, עדיין אינו מתממש. אם זה יימשך, התקציב של משרד החינוך למימון פעולות החינוך הימי יועבר למקום אחר. פירוש הדבר שהחינוך והספורט הימי בחיפה נמצא בסכנת חיסול".

קוראל שרותי ים תומכת בספורט הימי בחיפה ור/ח סדנאי, מבעלי החברה, קורא לכל העוסקים בספנות, חברי לשכת הספנות הישראלית ואלו שאינם חברים בלשכה, להטות שכם ולתרום לשיקום שיט הנוער בחיפה. "האלטרנטיבה של נוער זה היא הרחוב", הזדעק ראובן סדנאי.