החברה לישראל: המלצת הפועלים סהר מעמידה את חברת הספנות הלאומית בסכנה קיומית

מגיבה לדו"ח של הפועלים סהר לפיו על בעלי המניות בחברה לישראל להתנגד לתוכנית ההבראה לצים ולהצביע נגד הזרמה של 575 מיליון דולר לצים שכן ההזרמה אינה משתלמת מבחינת הסיכון. יו"ר ההסתדרות בצפון: מישהו מנסה לטרפד ההסדר


00:00 ,29.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מגיבה לדו"ח של הפועלים סהר לפיו על בעלי המניות בחברה לישראל להתנגד לתוכנית ההבראה לצים ולהצביע נגד הזרמה של 575 מיליון דולר לצים שכן ההזרמה אינה משתלמת מבחינת הסיכון. יו"ר ההסתדרות בצפון: מישהו מנסה לטרפד ההסדר
 
החברה לישראל הגיבה הבוקר להמלצת חברת הברוקרים פועלים סהר עבור בעלי המניות של החברה לישראל להתנגד לתוכנית ההבראה לצים ולהצביע נגד הזרמה של 575 מיליון דולר מהחברה לישראל לצים במסגרת הסדר החוב של חברת הספנות. אסיפת בעלי המניות של החברה לישראל תתקיים ביום ראשון הקרוב.
 
בעבודת המחקר של הפועלים סהר נכתב כי "מנקודת ראותם של בעלי המניות בחברה לישראל, שיעור התשואה הפנימית שמניבה ההשקעה המוצעת על ידי החברה לישראל בצים הינו נמוך יחסית, ואינו מפצה על רמת הסיכון המגולמת בהשקעה".
 
עוד נכתב בעבודת המחקר כי "להערכתנו ללא תוכנית הבראה כוללת, חברת צים לא תוכל להמשיך ולהתקיים כעסק חי", אומרים בפועלים סהר.
 
בפועלים סהר מעריכים עוד כי טווח השווי של מניות צים בתכנית ההבראה ינוע בין 600 מיליון דולר לבין 1.1 מיליארד דולר. מכך מסיקים בחברת המחקר כי התשואה הפנימית על ההשקעה בהיקף של 575 מיליון דולר צפוי לעמוד על 13.7%.
 
מהמודל שערכה פועלים סהר עולה כי השווי המוערך של חלקה של חברה לישראל במניות צים בשנת 2013 מוערך בטווח שבין 600 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר. כלומר ממוצע התשואה על ההשקעה של 575 מיליון דולר מסתכם ב-13.7%.
 
"לנוכח מצבה הפיננסי הרגיש של החברה המתבטא בין היתר ביחסי נזילות, מצבת חובות עתידיים, הפרת אמות מידה פיננסיות, תחזית לגירעון בתזרים בשלוש השנים הקרובות, וכמו כן על רקע המשבר הנוכחי בענף ההובלה הימית וחוסר הוודאות באשר לעיתוי חזרתו של הענף לאיזון, אמדנו את התשואה הנדרשת על ההון העצמי בכ-18%", אומרים בפועלים סהר. מכיוון שהתשואה הממוצע שתושג להערכת פועלים סהר היא 13.7%, הם ממליצים להתנגד להזרמה, שכן היא אינה משתלמת מבחינת סיכוי/סיכון.
 
בפועלים סהר מציינים עוד כי להערכתם מחיקת צים ממאזן החברה - כתוצאה מאי אישור תוכנית ההבראה - לא צפויה להשפיע על מאזן החברה לישראל באופן מהותי.
 
החברה לישראל: נימוקים קלושים
 
מהחברה לישראל נמסר בתגובה: "המלצת פועלים סהר מהבוקר מעמידה את חברת הספנות הלאומית בסכנה קיומית ועלולה לטרפד את ההסדר להצלת החברה. פועלים סהר עשתה לעצמה חיים קלים ואימצה את שיטת הראש הקטן בכך שהמליצה לא לאשר את ההסדר בנימוקים קלושים".
 
"באופן תמוה עומד הדו"ח בסתירה לשיקולים והמסקנות שהובילו את החברה לישראל להשקיע ולהציל את צים. מסקנות הדוח עומדות גם בסתירה לאמירה מפורשת של פועלים סהר על תשואה צפויה של כ-14% המהווה תשואה טובה בכל קנה מידה, בודאי במצב החירום והסכנה בו נמצאת צים. בחינת פועלים סהר מאשרת גם חוות הדעת החיצוניות כגון זו של יוסי בכר.
 
"חשוב שבעת הזו ישקלו המוסדיים את משמעות הצבעתם, יגלו אחריות, ידחו על הסף את המלצת פועלים סהר ויצביעו בניגוד להמלצה זו. משמעות ההמלצה במידה שתאומץ, היא בעלת השלכות משקיות וביטחוניות מרחיקות לכת ותביא לפיטורי אלפי עובדים ישירים ועקיפים העובדים ונותנים שירות לחברה".
 
העובדים: חשש לגורל צים
 
יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, ברוך זלץ, הביע הבוקר חשש כבד לעתידה של חברת צים, בעקבות ההמלצה שפרסמה פועלים סהר - המלצה שלדבריו עשויה להשפיע על  אופן הצבעתם של בעלי המניות של החברה לישראל ביום ראשון הקרוב.
 
זלץ ציין כי "ההמלצה של פועלים סהר נפלה כרעם ביום בהיר על כל האנשים העמלים כבר חודשים רבים להביא את מתווה הסדר החוב של צים לאישור בעלי המניות". לדברי יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, "זה לא משחק ילדים. מדובר כאן במתווה מסובך מאוד ונראה לי ששיקולים זרים וחשבונאות אישית, כולל שיקולי יוקרה, נכנסים עכשיו לישורת האחרונה, ממש לפני ההצבעה. עצביהם של 1,500 עובדים מרוטים לחלוטין, שכן גם הם עשו בשבועות האחרונים מאמצים גדולים על מנת להציל את מקום עבודתם, והנה, כעת נראה שמישהו חיפש תירוץ של הרגע האחרון על מנת לטרפד את אישור מסגרת הסדר החוב".
 
זלץ קרא לכל בעלי המניות של החברה לישראל לראות אל מול עיניהם – בטרם יצביעו ביום ראשון – גם את 1,500 משפחותיהם של העובדים המועסקים בצים וציין כי הצבעה זו תהיה גורלית לעתידם של 1,500 משפחות בישראל המתפרנסות באופן ישיר מחברת הספנות צים, ועוד אלפי משפחות המתפרנסות באופן עקיף מהתעשייה הנלווית לענף הספנות בישראל.