האוצר וההסתדרות חתמו על סיכום עקרונות לסיום השביתה בנמלי הים

הבוקר נחתם הסכם ביניים בין האוצר להסתדרות המביא לסיום את השביתה בנמלים. זאת לאחר שהלילה שוב דנו הצדדים, בחסות ביה"ד הארצי לעבודה, במשך אחת עשרה שעות


00:00 ,05.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הבוקר נחתם הסכם ביניים בין האוצר להסתדרות המביא לסיום את השביתה בנמלים. זאת לאחר שהלילה שוב דנו הצדדים, בחסות ביה"ד הארצי לעבודה, במשך אחת עשרה שעות. כבר בשעות הקרובות אמורים עובדי הנמלים לשוב לעבודה בתפוקות מלאות.

להלן עיקרי סיכום העקרונות:
  • התחייבות הממשלה שלא להקדים את פעילות חברות הנמל והעברת העובדים בתוך 120 יום מפרסום החוק.
  • יקבעו נושאים מתוך תחום יחסי העבודה שיוכרעו בהליך בוררות עד למעבר העובדים לחברות הנמל.
  • ישמר השקט התעשייתי במהלך תקופת המשא ומתן.
  • נקבע מנגנון למתן מענק לעובדים, אם וכאשר יעברו לחברות הנמל וזאת במידה ובמהלך השנה שלאחר המעבר לא יגיעו הצדדים להסכם משותף. לנושא זה נקבעה קרן בהיקף של 80-150 מיליון ₪, המיועדת לחלוקה בין העובדים כפיצוי על המעבר לחברות.
  • בתום 7 חודשים או קודם לכן, החוק יכנס לתוקפו והרפורמה בנמלים תצא לדרך. בנוסף, במקביל למו"מ אין כל מניעה שהמדינה תערך ליישום החוק.
ממשרד האוצר נמסר כי הסיכום התאפשר לאחר שעובדי הנמלים חזרו בהם מדרישותיהם לבטל את יישום הרפורמה בנמלים לזמן בלתי מוגבל, לשעבד את נכסי הנמלים לטובת העובדים ולשמר את המונופול בנמלים.

הסיכום מחייב את העובדים שלא לשבות בתקופת קצובה בה יתנהל מו"מ שלאחריו תפורק הרשות לחברות נמלים נפרדות שיתחרו בניהם, כמוגדר בחוק.

לאחר חתימת הסיכום אמר הממונה על השכר, יובל רכלבסקי: " המשימה עתה היא להיכנס למו"מ אמיתי ומזורז ליישום הרפורמה בנמלים וגיבוש הסכמי העבודה הקיבוציים עם ההסתדרות. הסכמים שיעגנו בין השאר הסדרי פרישה, ביטחון סוציאלי וייצוב מערכת יחסי העבודה בחברות הנמל החדשות. על ההסתדרות, מערכת המשפט והממשלה להפיק את הלקחים מהשביתה שהייתה השביתה הארוכה ביותר בתולדות המדינה בנמלים. שביתה שהפכה לבלתי חוקית והתקיימה בניגוד לרוח החלטת בית הדין לעבודה, תוך פגיעה באושיות הכלכלה והדמוקרטיה בישראל".

בנוסף ציין רכלבסקי, כי העובדה שהעובדים וההסתדרות לא השכילו למנוע את השביתה הבלתי חוקית שגרמה לפגיעה קשה במשק, מעידה על כך שכל כוונתם של העובדים הייתה להביא לביטול החוק ולהתנות את הרפורמה בהסכם קיבוצי, גם אם הדבר כרוך בדחיית החוק לשנים ארוכות.

רכלבסקי הביע תקווה, כי יפתח דף חדש במערכת יחסי העבודה ויווצרו התנאים להגברת האמון בין נציגות העובדים להנהלה וגורמי הממשלה וכי בכוונתו להיות מעורב אישית ובצורה פעילה במהלך 120 הימים הקרובים לזירוז ההגעה להסכם קיבוצי על דעת כל הצדדים.