האוצר: התקדמות משמעותית במשא ומתן ; עובדי הנמלים: רבים הפערים בין הצדדים

בית הדין לעבודה אפשר את המשך הדיונים לשבועיים נוספים ; האוצר: במו"מ שהתקיים בשבועות האחרונים הושגה התקדמות רבה והרפורמה נמצאת למעשה בנקודת האל-חזור ; עובדי הנמלים: הפערים גדולים


00:00 ,09.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בית הדין לעבודה אפשר את המשך הדיונים לשבועיים נוספים ; חיים שייב: "מה שמוצג כעמדת ההסתדרות הינם בעצם שאלות הבהרה שהוצגו בפני האוצר והם כלל לא מייצגים את עמדת ההסתדרות" ; יו"ר ועד עובדי נמל חיפה: "ארכה של שבועיים לא תאפשר את גיבוש ההסכם נוכח הפערים הרבים שמצויים ביננו לבין האוצר"

ממשרד האוצר נמסר כי בדיון שהתקיים אתמול בבית הדין הארצי לעבודה בנוגע לרפורמה בנמלים, התברר כי במשא ומתן שהתקיים בשבועות האחרונים הושגה התקדמות רבה והרפורמה נמצאת למעשה בנקודת האל-חזור.

עוד נמסר מהאוצר כי בדיון הובהר כי המשא ומתן בנוגע לפתיחת הנמלים לתחרות מתנהל על בסיס מסמך העקרונות שהציגו נציגי המדינה לנציגי ההסתדרות והעובדים וכי הדיונים המתקיימים אינם נוגעים לשאלת ביצוע הרפורמה בנמלים אלא לאופן יישומה כגון: לוחות הזמנים לביצוע ההנפקה. שני הצדדים הביעו רצון להמשיך ולהתקדם במו"מ וציינו כי נדרש זמן לכך.

חיים שייב, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, הגיב למסמך המוצג מטה וציין כי האוצר העלה על הכתב את "עמדת ההסתדרות" על כל מה שהוא הציג בפניהם כשאלות הבהרה, ולכן אין האוצר כלל יכול להסתמך על שאלות ההבהרה הללו כעמדות. "אנו מנהלים משא ומתן על שינוי המבנה לחברות בנות לרשות הנמלים, שיבטיחו לנו בטחון תעסוקתי, איתנות פיננסית, תנאים סוציאלים וכד', בדומה למה שמוצג בתוכנית התיאגוד".

בית הדין קבע כי הצדדים ימשיכו במשא ומתן בשבועיים הקרובים ובסיום ישובו ויציגו את ההתקדמות בפניו.

דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, אמר בתגובה כי "ארכה של שבועיים לא תאפשר את גיבוש ההסכם נוכח הפערים הרבים שמצויים ביננו לבין האוצר" (ראה ידיעה נפרדת).

הדיונים במסגרת צוותי המשנה יתחדשו כבר היום וביום שלישי יתקיימו דיונים בצוות בראשות הממונה על התקציבים, אורי יוגב ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שלמה שני.

להלן המסמך שהוצג בפני בית הדין המציג את עיקרי עמדות הצדדים למו"מ לשינוי מבני בנמלים, כפי שנמסר מהאוצר.

עיקרי עמדות הצדדים למו"מ לשינוי מבני בנמלי ישראל (מעודכן ליום 3/2/04)
עמדת ההסתדרות
עמדת הממשלה
סעיף
יסוכם בכפוף לפיתרון כלל המחלוקות המפורטות במסמך זה.
דירקטוריון חברת נמל יכלול 11 דירקטורים מתוכם: 2 נציגי עובדים, ו- 9 דירקטורים שימונו על ידי הממשלה.
 
דרישה למעורבות בבחירת מנכ"ל לחברת הנמל.
רשות הנמלים תהפוך לחברה ממשלתית שתפקידיה יהיו תכנון ופיתוח נמלי ישראל. נמל חיפה יהפוך לחברה ממשלתית עצמאית. נמל אשדוד יהפוך לחברה ממשלתית עצמאית. מיום הקמת החברות ועד ליום ההנפקה, כמפורט בסעיף 7, יוחזקו מניות חברות הנמל ע"י חברת נמלי ישראל. ההסדרים לגבי אופן אחזקת המניות והחזרתן לממשלה ייקבעו בנפרד. מרבית הסמכויות לניהול השוטף של הנמל, כולל כאלו הנמצאות כיום במשרד הראשי – יועברו לחברות הנמל. המבנה המשפטי של החברות שיוקמו ייקבע בחוק ובתקנוני החברות כך שתיווצר הפרדה מלאה בין חברת נמלי ישראל ובין חברות הנמל ובינן לבין עצמן (כך למשל בדירקטוריון חברת נמל לא יכהנו נציגי חברת נמלי ישראל), הכול  לשם מניעת תיאום בין החברות והבטחת התחרות בין הנמלים.
כמו כן, ייקבעו בחוק כללים מחמירים על הדין הכללי, בין היתר בתחום ההגבלים העסקיים, שימנעו תיאום בין חברות הנמל באופן שעלול לפגוע בתחרות בין הנמלים.
 
1. מבנה החברות
המודל ייבחן במטרה לוודא שהצעת הממשלה תאפשר לחברות הנמל איתנות פיננסית, לרבות החכרת שטחי עורף לחברת הנמל.
חברת נמלי ישראל תהיה בבעלות מלאה של הממשלה והיא תקבל זכויות חכירה בכל הנכסים הנמצאים כיום בבעלותה של רשות הנמלים, הנמצאים בתחומי הכרזת הנמל ואשר מיועדים לשימושים נמליים: תפעול, עורף נמל ועתודות לפיתוח נמלי עתידי.
השטחים התפעוליים של הנמלים, המיועדים לשימוש נמל, יועמדו לרשות חברות הנמל תמורת דמי שימוש שייקבעו (דמי הרשאה/שכירות).
שטחי הים ושטחי עורף הנמלים יפותחו ע"י חברת נמלי ישראל.
 
2. נכסים
הנפקה ראשונה תתבצע רק לאחר  מתן ודאות לחברת נמל חיפה בדבר הפיתוח העתידי של הנמל - סיום הקמת פרויקט כרמל א'.
העובדים דורשים כי יוקצו להם 20% מהון המניות שיוצע לציבור, בתנאים שיסוכמו.
חברת נמל תפעל   לפחות X חודשים בטרם ההנפקה הראשונה.
הממשלה תמשיך להחזיק ב-51% ממניות חברות הנמל לתקופה ארוכה (20 שנה).
 
העובדים דורשים זכות סירוב ראשונה על הנפקת חבילת המניות הראשונה מעבר ל-49%.
שלבי הנפקה
הנפקה ראשונה:
ב- 1.1.2005 יוקצו לציבור עד 26% ממניות חברות הנמל. בגין ההנפקה, יוצעו לעובדים 10% מהמניות שיוצעו לציבור, כלומר עד 2.6% ממניות החברה, במחיר שישקף הנחה של 30% מהמחיר שיוצע לציבור. בנוסף, בגין השינוי המבני, יוצעו לעובדים 5% מכלל מניות החברה במחיר ההנפקה.
מענק: במועד ההנפקה יקבלו העובדים מענק בסך 38,000₪ שיסייע בידם לרכוש את המניות שיוקצו להם כאמור לעיל.
 
הנפקה שנייה:
בהתאם להתקדמות פרויקט הכרמל בנמל חיפה וגמר שלב הייבוש ובהתאם לפתיחת רציפי היובל בנמל אשדוד תבוצע הנפקה נוספת, של 23% ממניות כל אחת מחברות הנמל. בגין ההנפקה, יוצעו לעובדים 10% מהמניות שיוצעו לציבור, כלומר 2.3% ממניות החברה, במחיר שישקף הנחה של 30% מהמחיר שיוצע לציבור.
 
בכל מקרה, הנפקת המניות תבוצע רק לאחר שחברות הנמל יפעלו לפחות עשרה חודשים. 51% מחברות הנמל יוסיפו להיות בבעלות הממשלה. המניות שיוקצו לעובדי חברות הנמל, כאמור לעיל, יוקצו באופן אישי לכל עובד.
 
3. הפרטה
העובדים דורשים הארכת תוקף ההסכמים הקיבוציים למשך תקופה ארוכה. במהלך התקופה ניתן יהיה לדון אך ורק בנושאי שכר, אחת לשנתיים.
כל זכות הקשורה בותק בעבודה של העובדים העוברים לחברת נמל תישמר ותכלול אף את שנות עבודתם ברשות. כל זכות מכח ותק קודם שהוכרה לעובד עובר על ידי הרשות לפני המעבר, תעמוד לזכותו גם כלפי החברה אליה יעבור. מכסות ימי החופשה וימי המחלה העומדות לזכות העובדים העוברים כלפי הרשות יעמדו לזכותם כלפי חברת נמל ויחולו לגביהם כללי הניצול הקבועים בהסכמים הקיבוציים המיוחדים ו/או בהסדרים הקיבוציים שחלו על העובדים העוברים ערב יום המעבר.
כל האמור בסעיף זה בענין זכויות הקשורות בותק בעבודה, זכויות מכח ותק קודם וזכויות בנושא חופשה ומחלה, מתייחס אך ורק לזכויות כדין. יישמר מעמדן הנורמטיבי של כל הזכויות הנדונות.
 
4. שמירת רציפות זכויות העובדים
עמדת הממשלה מקובלת.
 
כל ההסכמים הקיבוציים, ההסדרים הקיבוציים, הנוהגים והנוהלים שהיו בני תקף כדין ערב יום המעבר ברשות, יחולו ויהיו בני תוקף ביחסי נציגות העובדים, חברת הנמל והעובדים, באותו מעמד נורמטיבי שהיה להם ערב יום המעבר, זאת בכפוף לכל שינוי בהסכם שייחתם ובכפוף לכל שינוי עתידי כדין, ככל שיחול כזה.
 
5.המשך תחולתם של הסכמים והסדרים קיימים
 
השארת המצב הקיים
בכל חברת נמל תיבחר נציגות עובדים אחת שתייצג את העובדים אל מול חברת הנמל.
 
6. נציגות עובדים
השארת המצב הקיים
כל חברת נמל תהיה יחידת מיקוח נפרדת
7. יחידת המיקוח
 
בהסכמים שייחתמו יפורטו הסדרי ההתייעלות שיחולו בכל חברת נמל.
 
8. התייעלות
דורשים אישור מיידי של כל נושאי השכר.
תיקבע רשימה מפורטת, סגורה וסופית של הסכמי השכר הנוגעים לכל נמל, באופן שבפני חב' הנמל יהיה מכלול הסכמי העבודה, השכר וההתייעלות, המאושרים כחוק.
 
9. הסדרת כל סוגיות השכר העומדות  במחלוקת
עמדת הממשלה מקובלת.
 
מבקשים להחיל  את מודל "קופה מרכזית לקצבה" (או מודל דומה) על כל עובדי הרשות המבוטחים בפנסיה תקציבית.
 
בנספח  להסכם המעבר של כל חברת נמל, יפורט ההסדר בענין זכויות הפנסיה של העובדים העוברים. 
להלן עקרונות הסדרי הפנסיה :
מבוטחי קרן הפנסיה התקציבית: במסגרת הסכמי מעבר העובדים לחברות הנמל, תוקם קופה מרכזית לקצבה עבור כל נמל לקופות אלו יועברו הכספים המופקדים כיום בקופת הפנסיה התקציבית והמיועדים לתשלומי הפנסיה, בהתאמה.
 
ניהול הקופה: כל חברת נמל תבחר במכרז חברה מנהלת (חיצונית), המתמחה בניהול קופות פנסיה והיא תנהל את הקופה המרכזית של הנמל בהתאם לאמות המידה הנהוגות לקופה מרכזית לקיצבה.
 
מבוטחי קרנות הפנסיה הצוברות – הגרעוניות: כנספח להסכם העברת העובדים לחברות הנמל יוסכם כי הוראות שפגעו באופן ספציפי בעובדי רשות הנמלים, המבוטחים בקרנות הפנסיה הגירעוניות, כגון אי הכללת רכיבים בשכר הקובע (שיפטינג, פרמיות ועוד) יוסדרו על ידי חברת הנמל.
 
חברת הנמל תפעל להסדיר בהסכם עם קרן הפנסיה הרלבנטית, או בדרך אחרת, את רכישת הזכויות עבור עובדים שזכויותיהם נפגעו משינויים אלו.
 
10. הסדרת זכויות הפנסיה
 עמדת הממשלה מקובלת, בכפוף לכך שלא יפגעו מקורות ההכנסה של חברות הנמל.
האיתנות הפיננסית של חברות הנמל תובטח באמצעות מבנה הון שיכלול את נכסי הנמל התפעוליים לפי ההסדרים המפורטים לעיל, ובאמצעות מבנה תעריפים חדש שיבטיח את מקורות ההכנסה הקיימים כיום בנמלים.
עקרונות מבנה התעריפים החדש המבטיח את שמירת האיתנות הפיננסית של הנמלים לאורך זמן יוצגו  בפני העובדים.
בנוסף תוצג בפני העובדים טיוטא ראשונית של דו"חות פרופורמה של חב' נמל  חיפה וחב' נמל אשדוד.
 
11. איתנות פיננסית
לא מקובל
מספנות ישראל – ההיתר שניתן למספנות ישראל יוגבל בפעילות המכולות להיקף שיוגדר. מתקן התפזורת- מתקן התפזורת באשדוד יועבר במסגרת הסכם להפעלה באמצעות חברה חיצונית.
 
12. הפעלת מסופים נוספים
נמל אילת יהפוך לחברת נמל כחלק מההסכם הכולל
תוכנית ההתייעלות והשינויים המבניים הנדרשים במשרד הראשי ובנמל אילת, לרבות נושא המקרקעין, יסוכמו בנפרד.
 
13. נמל אילת ומשרד ראשי
     
הערה: העמדות המפורטות לעיל הן עיקרי עמדות הצדדים, כפי שבאו לידי ביטוי במהלך המו"מ בין הצדדים. עמדת הממשלה המפורטת, מופיעה במסמך "עקרונות לביצוע הרפורמה בנמלי ישראל – מסמך מדיניות מפורט" מיום 1/2/2004.