דן תיכון על הרפורמה בנמלים: לא זו הטלטלה והרפורמה שרציתי

אתמול בכנס אית"ל תקף דן תיכון, יו"ר חנ"י, קשות את הרפורמה בנמלים; "אם המטרה היתה ליצור תחרות אמיתית - הרי שנכון לעכשיו הרפורמה אינה ספור הצלחה"; בנושא התעריפים אמר תיכון: אם יפחיתו תעריפים חברות הנמל תפשוטנה רגל; על נמל היובל אמר: היה צריך להימסר לגוף שלי


00:00 ,14.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול בכנס אית"ל תקף דן תיכון, יו"ר חנ"י, קשות את הרפורמה בנמלים;  על התחרות הוא אמר: אם המטרה היתה ליצור תחרות אמיתית בין הנמלים- הרי שנכון לעכשיו הרפורמה אינה ספור הצלחה; על נמל היובל אמר : היה צריך להימסר לגוף שלישי ואז היתה נוצרת תחרות; בנושא התעריפים אמר תיכון: אם יפחיתו תעריפים חברות הנמל תפשוטנה רגל
 
השינויים הארגוניים העוברים בימים אלו על אית"ל – איגוד ישראלי לתובלה ולוגיסטיקה, לא מנעו מקהל נוכחים רב להגיע לכנס שקיים אתמול הארגון בת"א. את הארוע הנחה נחום גנצרסקי- נשיא לשכת הספנות ולאחריו דיבר דן תיכון- יו"ר חברת נמלי ישראל על הרפורמה בנמלים. חתם את הארוע צבי סטפק- מנכ"ל מיטב בית השקעות בהרצאה שהעביר על הערכת ההתפתחויות הצפויות במשק ובשוק ההון בהמשך 2005.
 
כאמור, אית"ל עומד בימים אלו בפני היערכות מחודשת, לאחר שמנכ"ל חנ"י- עמוס רון, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר אית"ל, התפטר מתפקידו. הועד המנהל של אית"ל מינה צוות  שימליץ לועד המנהל על יו"ר חדש. חברי הצוות: נחום גנצרסקי, שלמה שרון ואבי סייג.  מנדי זלצמן  מונה למ"מ יו"ר אית"ל – עד למציאת יו"ר  חדש.
 
למרות כך, אתמול נרשמה נוכחות מוגברת של משתתפים, כשאת הכותרות תפס דן תיכון, יו"ר חברת נמלי ישראל.
 
אתמול בכנס אית"ל תקף דן תיכון, שהיה עד יישום הרפורמה יו"ר רשות הנמלים, קשות את הרפורמה בנמלים. "הנמלים היו צריכים לעבור טלטלה ורפורמה, אך לא זו הטלטלה והרפורמה שרציתי. אם מטרת הרפורמה בנמלים היתה להפריד בין הנמלים – אזי היא הצלחה. אם המטרה היתה ליצור תחרות אמיתית בין הנמלים- הרי שנכון לעכשיו הרפורמה אינה ספור הצלחה".
 
תיכון הוסיף ואמר כי אם מטרת הרפורמה היתה להעביר מתפקידם את מנהלי הנמלים, ולמנות במקומם יו"רים, מנכ"לים ודירקטוריונים מנופחים, אנשי מנגנון רבים, ומכוניות מפוארות – אזי היא הצליחה. "בתקופה שלפני הרפורמה כבר היתה קיימת תחרות חלקית בין הנמלים. מנהלי נמלי אשדוד וחיפה התחרו ביניהם על איכות השירות, כמות המטענים וזמן המתנת האוניות, והיום התחרות היא עדיין בשוליים ואין הישגים משמעותיים".
 
תיכון סיפר שבביקרו בסין הוא התמלא הערצה לנמליה, שם, לדבריו, הנמלים עברו רפורמה רצינית, הרציפים הופרטו ויש תחרות אמיתית. "בישראל המצב שונה, הפרדה אינה הטלטלה ומהות הרפורמה שהיתה צריכה להיעשות. אני תוהה אם ברפורמה בצורתה הנוכחית לא נסוגונו, ואני חושש שהפער בין נמלי ישראל לנמלים בעולם דווקא הולך ומתרחב ולא מצטמצם".
 
לדברי תיכון הדרך היחידה לשבור את מונופול הנמלים היתה להעביר את "נמל היובל" לידיים פרטיות ובכך ליצור אלטרנטיבה לנמלים הקיימים, אך לצערו דבר זה לא קרה. "פעם בדור קמה הזדמנות לבצע רפורמה על אף "מלחמת העולם" שניהלו העובדים, נמל היובל היה צריך להימסר לגוף שלישי, כי בכל מקרה המאבק של העובדים והנזקים כבר נעשו. אם היה נמל שלישי היתה נוצרת תחרות אמיתית. בשנה האחרונה לפני הרפורמה- רשות הנמלים שמרה על נמל היובל ולא נתנה לאנשי נמל אשדוד דריסת רגל, שכן הכוונה היתה להפריט את נמל היובל ולמסור אותו לידיים פרטיות" אמר.
 
תיכון: "נפגשנו עם נציגי הבנק העולמי והצגנו את מבנה הרפורמה, והם פשוט לא הבינו מה עשינו. מאיפה מצאתם את התוכנית והמבנה הזה שאלו? כשאני קורא את החוק אני לא בטוח שהמחוקק הציב מטרות נכונות". בהתייחסו לרפורמה בתעריפים אמר תיכון " המשתמשים והתעשיינים חולמים על הפחת תעריפים – אבל אם יפחיתו תעריפים חברות הנמל תפשוטנה רגל".
 
תיכון אמר כי אמנם הוקמו ארבע חברות נפרדות- אבל הרגולטור "נכנס לנו לעצמות". יש לנו את מינהל מקרקעי ישראל ורשות החברות הממשלתיות ואנחנו לא יכולים להתקדם, שכן הם מנהלים אותנו בכל צעד וקובעים לנו כללים שאי אפשר לחיות איתם. זה ממש אנטי תזה להפרטה. תיכון סיכם- "איננו הולכים בכיוון הנכון. החמצנו הזדמנות ענקית אך לא מאוחר מדי. ניתן לשבת ולראות כיצד מתקנים את המצב".