דגון: השביתה נמשכת בצל חילופי האשמות

איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת רואה בהנהלת חנ"י את האחראית לנזקים שנגרמו למשתמשים בשל שביתה; חנ"י: על הנהלת ממגורות דגון להגיש ערעור על החלטת ביה"ד האזורי לעבודה המאפשרת את השבתת הממגורות; מנכ"ל דגון: על חנ"י לקיים את החלטת ביה"ד ולהשתתף במו"מ בין הצד


00:00 ,29.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת רואה בהנהלת חנ"י את האחראית לנזקים שנגרמו והנגרמים למשתמשים מכל יום של שביתה; חנ"י: על הנהלת ממגורות דגון להגיש ערעור על החלטת ביה"ד האזורי לעבודה המאפשרת את השבתת הממגורות; מנכ"ל דגון: על חנ"י לקיים את החלטת ביה"ד ולהשתתף במו"מ בין הצדדים
 
בעקבות פסק הדין שניתן שלשום ע"י סגן שופט ראשי איטה קציר, בבית הדין האזורי לעבודה –חיפה, שדחה בקשת דגון בתי ממגורות לישראל בע"מ למתן צווי מניעה זמניים שיאסרו על קיום שביתה ו/או נקיטת עיצומים, שבו עובדי הממגורה לשבות והם חוסמים את שערי הממגורות מפני כניסה ויציאה של משאיות ולא יאפשרו פריקת אוניות.
 
כזכור, הזיכיון להפעלת הממגורות צפוי לעבור מחברת דגון, שהחזיקה בזיכיון ב-50 השנה האחרונות, לחברות כימוביל ולוגי סחר החל ב-31 ביולי.עובדי הממגורות דורשים שייחתם עמם "הסכם העברה" שיכלול תוספת שכר של 20%. הממגורות משמשות לאחסון של 75% מהדגנים המיובאים לישראל.

עובדי דגון כבר שבתו לפני שבועיים, אך צו זמני שהוצא בביה"ד האזורי לעבודה בחיפה חייב את העובדים לשוב לעבודה.
שלשום כאמור דחתה כבוד השופטת איטה קציר את בקשת הנהלת דגון להוציא צווי מניעה זמניים כנגד השבתת הממגורות. השופטת ציינה כי מחובתה של חנ"י להשתתף בכל מו"מ המתקיים בין העובדים וההסתדרות ביחס להסכם המעבר בין דגון והזוכים במכרז.
 
השופטת קבעה בין היתר: "למעשה נוצר כאן מצב מוזר בלשון המעטה של עובדים, אשר מרוב מעבידים –"נותרו יתומים", כאשר כל אחד מהמעבידים מתנער מאחריותו כלפיהם, ואינו מוכן לנהל משא ומתן עימם מסיבותיו".
 
מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, מר יונה ליכטנשטיין, שיגר אתמול מכתב למנכ"ל חברת נמלי ישראל, עמוס רון, בו הוא מבקש לחזור ולהתריע על קיומם של "יתומים" נוספים - המשתמשים בממגורות שהם מובילים ימיים ומקבלי המטענים. לטענתו, עבור המשתמשים כל יום שביתה נושא עבורם נזקים חמורים הן מהיבט כספי והן מהיבט תפעולי וגם מולם מתנערים כל האחראים ממחויבותיהם.
 
ליכטנשטיין איזכר בפני רון את דברי השופטת קציר שקבעה כי מחובתה של חנ"י להשתתף בכל מו"מ המתקיים בין העובדים והארגון היציג ביחס להסכם המעבר בין דגון והזוכים במכרז, כי היא זו העשויה לשלם לבסוף את הכספים הללו.
 
מזכ"ל האיגוד תובע מחנ"י להכנס מיד ללא דיחוי, למו"מ מול העובדים. "להערכתנו, הימנעותכם מלקחת את האחריות המתבקשת, כי העובדים יקבלו את המגיע להם עפ"י הסכמי העבר ולפי זכויותיהם לעתיד, בין שיושגו במו"מ עמכם או בבוררות (הכל כפי שתסכימו בינכם) היא המכשול היחיד להפסקת השביתה לאלתר, ללא גרימת נזקים נוספים למשתמשים. את דרישותיכם מול מפעילי הממגורות בעבר ובעתיד תסדירו בהליכים אחרים", כתב ליכטנשטיין והוסיף שרק כך תמלא חנ"י אחר האחריות המוטלת עליה לאספקת השירותים החיוניים בבית הממגורות, תוך מניעת שיבושים במתן השירות ללקוחות.
 
"אנו מחזיקים אתכם אחראים לנזקים החמורים שנגרמו והנגרמים למשתמשים מכל יום שביתה, בגין עיכובים בפריקת אניות ובהוצאת מטענים מהממגורות למקבליהן. אנו גם מזהירים מפני נזקים חמורים למטענים עצמם, המעוכבים בדגון, נוכח החשש לפיקוח וטיפול בלתי נאותים במהלך השביתה".
 
ליכנטשטיין דרש מרון להורות למנגנון הגביה הממשיך לפעול כבימיו לפני הרפורמה, לעצור מיד את מנין ימי הפטור מתחילת השביתה ועד לסיומה המלא ולפעול כך גם ביחס לימי השביתות הקודמות בדגון בחודשים האחרונים.
 
 
חנ"י: על הנהלת ממגורות דגון לעשות כל הנדרש להחזרת העובדים לעבודה
 
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי מנכ"ל החברה, עמוס רון, דרש מהנהלת ממגורות דגון לעשות את כל הנדרש כדי להחזיר את הממגורות לעבודה סדירה ובכלל זה הגשת ערעור על החלטת ביה"ד האזורי לעבודה המאפשרת את השבתת הממגורות. זאת ועוד, במטרה למזער את הנזקים שגורמים עובדי דגון בשביתתם, למשתמשים ולמשק, יביא רון את המלצתו להגדיל את מנין ימי הפטור מדמי אחסנה בהתאם לימי השביתה, לדיון מיוחד של דירקטוריון החברה.
 
 
מנכ"ל דגון: על חנ"י לקיים את החלטת ביה"ד ולהשתתף במו"מ בין הצדדים
 
מנכ"ל ממגורות דגון התייחס לתגובת חנ"י וציין כי מוזרה ההתייחסות של חברת נמלי ישראל שמצד אחד לא מוכנה לקיים את החלטת ביה"ד ולהשתתף במו"מ בין הצדדים ומצד שני, עפ"י תגובתה, לא מתכוונת לערער על החלטת ביה"ד אלא דורשת מהנהלת דגון לעשות זאת.
 
עוד נמסר כי בקרוב תוגש בקשת רשות ערעור על החלטת ביה"ד האזורי לעבודה שהתירה למעשה לעובדים לנקוט בשביתה.