ד"ר זבה על הרפורמה בתעריפים: נמשיך לשאול שאלות

ד"ר זבה ציין כי בעולם נהוג סבסוד צולב וכי הדבר יימשך. " אני מבין את הצורך בפיקוח", אמר ד"ר זבה, אך ציין כדוגמא שבנמלי סין חברת התפעול מטפלת במחירים, בתורים או בשירות ללקוח


00:00 ,03.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ד"ר זבה ציין כי בעולם נהוג סבסוד צולב וכי הדבר יימשך. " אני מבין את הצורך בפיקוח", אמר ד"ר זבה, אך ציין כדוגמא שבנמלי סין חברת התפעול מטפלת במחירים, בתורים או בשירות ללקוח
 
"יהיה זה הוגן לומר שלא נביע דעתנו אלא נמשיך לשאול שאלות עד שנבין מה אומרת ההצעה", אמר ד"ר יורם זבה, העומד בראש פורום המשתמשים בנמלים בשיחות מול משרד התחבורה, במהלך כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית שמתקיים היום בתל אביב. ד"ר זבה הוסיף: "בתיאוריה אומרת הממשלה שסך ההכנסות נותר בעינו. אם כך ולא קבעו מי משלם מה, אז למה להיות נגד?".
 
בנושא הסבסוד הצולב אמר ד"ר זבה בתגובה לדברי זאב לשם שבעולם נהוג הסבסוד הצולב וזה גם ימשיך. גם בארה"ב יש מס רציף (שנקרא Dredging Fee). "גם הם חלק מה-WTO וגם אנחנו. מה לעשות? בארה"ב יש סבסוד צולב".
 
ד"ר זבה התייחס לאנומליה בתוכנית המוצעת בכל הקשור באגרת כלי שיט. "אגרות כלי שיט מתייקרות בצורה רצינית. מה זה אומר? זה אומר שישנם יבואנים שישלמו הון עתק בהשוואה למה שהם משלמים כיום".
 
"אני מבין את הצורך בפיקוח", הוסיף ד"ר זבה, "חוסר התחרות בין הנמלים מביא לידי כך שבתיאוריה צריך לפקח על המחירים. אבל, בנמלי סין למשל, חברת התפעול מטפלת במחירים, בתורים או בשירות ללקוח".
 
הוא פנה אל זאב לשם ושאל מהו לוח הזמנים המעודכן ליישום הרפורמה. לשם השיב: "חשבנו ש-1 ינואר 2008 הוא תאריך טוב שיכול להתניע את המערכת בכדי שנוכל לסיים את הרפורמה בזמן. אני לא מאמין שנספיק לעמוד בתאריך היעד. אני מאמין שננסה לפעול בתחילת 2008 ליישום, תוך התראה לשאר הגורמים וניתן גם זמן הסתגלות".