ד"ר זבה על ביטול הקונפרנסים: השינויים הרגולטורים לא יביאו את השינוי המיוחל

גד שפר: ביטול חוקיות הקונפרנסים באירופה מחייב ביצוע תיקונים גם בתקנות הקונסורציות


00:00 ,06.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ד"ר זבה חשף במהלך הכנס השנתי של איגוד המשתמשים כי כ-40% מהמטען העולמי עובר באמצעות גופים שלישיים והוא צופה כי מגמה זאת תגבר. גד שפר: ביטול חוקיות הקונפרנסים באירופה מחייב ביצוע תיקונים גם בתקנות הקונסורציות

 
כנס איגוד המשתמשים שנערך הבוקר היווה הזדמנות טובה לנסות ולהבין את אחד מהשינויים המרכזיים שעבר מגזר הספנות מאז ומעולם – ביטול הפטור שניתן לחברות הספנות בפעילות במסגרת הקונפרנסים הימיים.
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים, דיבר על הנושא ואמר כי יש להדגיש כי מדובר בקונפרנסים באירופה בלבד וכי ביטול החוקיות של קונפרנס ימי בשוק האירופאי אינו כולל התאגדות בקונסורציום (התאגדות של חברות ספנות לטובת שימוש משותף באניות וציוד) וכי התאגדויות אלה ממשיכות לפעול באירופה.
 
לדברי שפר, בניגוד לגישה הרווחת כי איגוד המשתמשים בא להיאבק בקונפרנסים ובשאר התאגדויות של חברות ספנות, רואים באיגוד המשתמשים בישראל את ההתאגדויות כשרשרת אחת בלוגיסטיקה שכולם חלק ממנה ואשר שיתוף פעולה בין החוליות השונות בה הינה חיונית. ולראייה, ציין שפר, מערכת היחסים החיובית שהיתה לאיגוד עם קונפרנס אמט"א לאורך שנים ולתועלת הצדדים.
 
שפר ציין שבאירופה פועלות קונסורציות במסגרת תקנות שעודכנו ב-2005 והן יעברו רוויזיה ב-2010, אולם לטענתו, ביטול חוקיות הקונפרנסים באירופה מחייב ביצוע תיקונים גם בתקנות הקונסורציות. שכן, לדבריו, ארגון חברות הספנות באירופה (ELAA) קורא לשורת שינויים לרבות הרחבת נתח השוק המותר לקונסורציות, הרחבת חופש הפעולה ושיתוף הפעולה בין חברי הקונסורציה, תיאומים של נמלי פקידה ותדירויות הפלגה, חילופי מידע בשורת נושאים ושינויים נוספים.
 
"אנחנו באיגוד המשתמשים חייבים להעלות את השאלה – אם תינתן לגיטימציה לשיתוף פעולה נרחב כל כך בין חברי הקונסורציום, האם ניתן יהיה בתנאים אלה עדיין לשמר את התחרות ביניהם על מחירים ועל שירות?", אמר שפר.
 
ד"ר יורם זבה, בעברו מנכ"ל צים ובהווה יו"ר חברת הלוגיסטיקה UTi ישראל בע"מ, עוסק שנים רבות בתחום ולדבריו ציבור היבואנים והיצואנים בישראל לא ממש מבין את ההשלכה של השינויים ברגולציה האירופאית. הוא ציין את הצעדים שנאלצות חברות הספנות לנקוט כחלק מהתקינה החדשה, שינויים שלהם השפעות על הסחר מ/אל אירופה ואת ההשפעה של החקיקה הזו על מדינות מחוץ לאירופה.
 
לדבריו, השינויים הרגולטוריים באירופה, אלו שכבר יושמו (ביטול הקונפרנסים) ואלו שדנים בהם (הסכמי שיתוף פעולה תפעוליים) לא יביאו את השינויים המיוחלים על ידי הגופים שתמכו בהם. ד"ר זבה ציין שהתחרות בספנות תמיד היתה חריפה והמעבר לחוזי הובלה "פרטיים" בין מוביל ללקוח, בין כה וכה עשו את שלהם כבר מזמן.
 
ד"ר זבה חשף כי כ-40% מהמטען העולמי עובר באמצעות גופים שלישיים (משלחים בינ"ל וחברות לוגיסטיקה) והוא  צופה כי מגמה זאת תגבר. לטענתו, למחוקק היו כוונות רבות להוזיל מחירים אך לבטח הוא לא נערך לתופעות מסוג זה שעשויות לפגוע באיתנות הפיננסית של חברות ספנות קטנות ובינוניות ולהגביר את הריכוזיות בקרב חברות הספנות הגדולות.
 
ד"ר זבה ציין שרשות ההגבלים בישראל עוקבת אחר הנעשה באירופה אך ציין שהשינויים הרגולטוריים בישראל נעשים בצורה הרבה יותר מפוכחת ויסודית, תוך התחשבות בכללי המשחק בשטח. לדבריו, אנשי הרשות שמים פיקוח נאות בצד הוראות ברורות ו"סגורות" שלא שמים מכשול בפני עיוור.
 
לסיכום ציין ד"ר זבה ששיתופי פעולה תפעוליים מביאים תועלת עצומה בתשומות זולות המועברות ללקוחות. יחד עם זאת, הוא ציין, אי אפשר לקבל את כל היתרונות האלה, שאין עליהם חילוקי דעות, על ידי החלת חוקים בלתי אפשריים שיהרסו אותם ויגרמו לקונסולידציות וצמצום דרסטי של התחרות - בדיוק ההפך מכוונת המחוקק.
 
עדני סימקין, מנכ"ל MSC ישראל, ביקש להמחיש הלכה למעשה את המשמעות של ביטול הקונפרנסים על היבואנים והיצואנים בישראל. לדבריו, חוסר הוודאות לגבי השפעותיו של הפטור על הסחר העולמי מ/אל השוק האירופי הביאו מדינות אחרות שלא מאירופה לבחון את החקיקה ואת חברות הספנות למצב שהן חוששות לדבר בינן לבין עצמם בנושאים שונים שמא יואשמו בתיאומים בסחר האירופאי.
 
בישראל, ציין סימקין, פעל קונפרנס אמט"א שבו פעלו מספר חברת ספנות בסחר מ/אל צפון אירופה ואנגליה וחלקו בסחר עמד על כ-80%. לדבריו, קונפרנס זה ניסה לתת ללקוחות את רמת השירות הטובה ביותר ברמת מחירים שטובה לחברת הספנות ונוחה לציבור הלקוחות.
 
מנכ"ל MSC ישראל הדגיש את החשיבות הרבה של המו"מ שנערך, באופן שנתי, בין נציגי הקונפרנס לבין איגוד המשתמשים בהובלה ימית. לדבריו, לאורך ההיסטוריה תמיד הגיעו הצדדים להסכמות שהביאו גם את חברות הספנות שלא פעלו במסגרת הקונפרנס להשוות את רמות המחירים לאלו של הקונפרנס. סימקין ציין שהמו"מ הביא ליציבות רבה שחשובה הן לחברות הספנות והן לציבור המשתמשים.
 
סימקין ציין כי אם בעבר נהגו בעלי אניות לחלוק במידע סטטיסטי לרבות נמלי פקידה, היקפים סחר וכדומה, מתוך כוונה לחסוך בעלויות, הרי שעתה הן ימנעו מלעשות זאת. להערכתו, הריכוזיות תגבר כך שאם כיום 25 חברות הספנות הגדולות אחראיות לתנועת הסחר של 85% מהסחורות, הרי שבעתיד חלקן של חברות הספנות הגדולות רק יגבר על חשבונן של החברות הקטנות והבינוניות.