גנצרסקי עם פרישתו: לשכת הספנות חייבת להתחזק

"לפני למעלה משנתיים פנה אליי ד"ר זבה, אז מנכ"ל צים, על מנת שאקבל על עצמי להיות נציג צים בלשכה ולהתמודד על הנשיאות וכך עשיתי. הלשכה מרכזת את הכוחות המקצועיים הטובים ביותר, אך לצערי, כוחה של הלשכה חלש והרפורמה בנמלים היא דוגמא לכך", אמר גנצרסקי


00:00 ,28.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר שנתיים בתפקיד נשיא לשכת הספנות, שנתיים שבמהלכם זכה לשבחים רבים מחברי הלשכה על פעילותו לקידום הנושאים שעל הפרק, נפרד אתמול נחום גנצרסקי מחברי לשכת הספנות הישראלית, במסגרת אסיפה כללית שקיימה הלשכה במלון הר הכרמל בחיפה.
 
"לפני למעלה משנתיים פנה אליי ד"ר זבה, אז מנכ"ל צים, על מנת שאקבל על עצמי להיות נציג צים בלשכה ולהתמודד על הנשיאות וכך עשיתי. הלשכה מרכזת את הכוחות המקצועיים הטובים ביותר, אך לצערי, כוחה של הלשכה חלש והרפורמה בנמלים היא דוגמא לכך", אמר גנצרסקי.
 
"הרפורמה לא השיגה את יעדי שרי האוצר והתחבורה, נתניהו וליברמן, כפי שהם ציפו. השרים ביקשו לשבור את המונופול, רק שלא היה ברור האם באומרם כך הם מתכוונים לשבור את רשות הנמלים, או אולי את העובדים. הם גם אמרו שתהיה תחרות בין הנמלים ושהעלויות ירדו. כלום לא הושג. חוק הרפורמה הוא עקר מכיון שהאוצר ניהל מו"מ עם העובדים ולא עם גורמי הספנות", אמר.
 
גנצרסקי ציין שחולשתה של הלשכה נובעת ממספר גורמים. ראשית, הלשכה אינה גורם אלקטורלי, בשל מיעוט החברים בה, כאשר הספנות ככלל מפרנסת בין 2000 ל- 2500 משפחות בישראל. שנית, ללשכה אין "שיניים" ויכולת הביצוע שלה מועטה. לדבריו, הגורמים שעומדים מולה מזהים את החולשה ומנצלים זאת.
 
"חברות הנמל קבעו, מבלי להתייעץ איתנו, שבעבודת הנמל לא ישולבו חברות המניה. הנמל מזהה שאנו לא יכולים לפעול והם מנצלים זאת. מחר זה יכול להיות שינוי בתור התפעולי ואח"כ, יבוא גם תור הרפורמה בתעריפים. אם לא נגבש כח רציני, נהיה בבעיה. הצעתי להגדיל את הלשכה. לשכת הספנות יכולה להיות בית לכל גורמי הספנות לרבות עורכי הדין המתמחים בתחום, להקים אקדמיה לספנות וכד'. בצורה זו נוכל לבוא למו"מ כגוף ציבורי גדול".
 
גנצרסקי גם ציין שורת נושאים שעומדים על הפרק עם היבחרו של נשיא חדש ללשכה. בין הנושאים, החינוך הימי והכשרת כח אדם, קידום אגודות השיט של צעירי חיפה, קידום מעמדה החוקי של לשכת הספנות ושל סוכני האניה, השלמת כתיבת ההסטוריה של לשכת הספנות, שיפוץ משרדי הלשכה.
 
"מאד נהניתי לעבוד בשנתיים האחרונות כנשיא הלשכה. זו עבודה מסוג שונה ממה שהורגלתי עד אז. מסיבות שלא בשליטתי נאלצתי לעזוב ולמצוא פרנסה מעבר לים".