גם בנמלים מותחים ביקורת על כוונת האוצר להציג רפורמה בתעריפים

גם לנציגי הנהלות הנמלים היתה הבוקר ביקורת לא מבוטלת כלפי האוצר על כך שהם אינם לוקחים חלק בהליך קביעת עקרונות הרפורמה בנמלים; שטרק: הרפורמה המוצעת תרע באופן ניכר את מצבו של נמל אשדוד; עוזני: לא עולה על הדעת שלא נהיה מעורבים


00:00 ,18.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

גם לנציגי הנהלות הנמלים היתה הבוקר ביקורת שהושמעה בכנס איגוד המשתמשים כלפי האוצר על כך שהם אינם לוקחים חלק בהליך קביעת עקרונות הרפורמה בנמלים; שטרק: הרפורמה המוצעת תיצור פערים מהותיים בין הנמלים ותרע באופן ניכר את מצבו של נמל אשדוד; עוזני: לא עולה על הדעת שלא נהיה מעורבים
 
ראשון הדוברים מבין נציגי הנהלות הנמלים היתה איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד שציינה בראשית דבריה שהרפורמה המוצעת בתעריפים תיצור פערים מהותיים בין הנמלים ותרע באופן ניכר את מצבו של נמל אשדוד.
 
לדברי שטרק, בשל היותו של נמל אשדוד מוטה יבוא, הורדת תעריפי היבוא וייקור תעריפי הייצוא, יגרמו להעברת הכנסות מנמל אשדוד לנמל חיפה המוטה יצוא.
 
שטרק הסבירה שמבנה התעריפים בחברה עסקית חייב לשקף את מלוא העלויות השוטפות, כולל תשואה נאותה להון. "הרפורמה בתעריפים צריכה לשקף את צרכי הלקוחות מחד ואת העלות האמיתית מאידך". לטענתה, על עקרונות הרפורמה בתעריפים המוצעת היום על ידי האוצר נמנים, מבנה תעריפים שיבוסס על עלויות מתן השרותים וביטול הסבסוד הצולב בין מתן השרותים ובין מקבלי השרותים השונים.
 
"הרפורמה המוצעת בתעריפים מייקרת באופן משמעותי את מחירי תעריפי הטעינה של מטעני היצוא, מקטינה את כדאיות היצוא של תוצרת חקלאית שתעריפי הניטול שלה עתידים להתייקר במידה ניכרת, מעלה משמעותית את אגרות כלי השייט לאניות קטנות ומגדילה את עלות יבוא מטענים בעלי ערך נמוך, המשמשים חומרי גלם לתעשייה הישראלית".
 
 
עמוס עוזני: לא עולה על הדעת שתצא רפורמה מבלי שנהיה מעורבים
 
"מי אמר שאין תחרות ? התחרות האמיתית היא ברציפים", אמר הבוקר עמוס עוזני- מנכ"ל חברת נמל חיפה. לדבריו, הרפורמה היא מהפכה ענקית שקשה היה לדמיין אותה לפני שהיא בוצעה. "בואו נסתכל על ה'יש'. נשבר המונופול. אין תיאום בין הנמלים בכל הקשור בשביתה. זה איננו".
 
"אז מה חסר לנו ?", שאל עוזני את הנוכחים והשיב: "ראשית, יש תור תפעולי וזה משפיע ולנו אין ממש השפעה. עכשיו מדברים על תעריפים. הנמלים לא שותפים למהלך, אך לא עולה על הדעת שתצא רפורמה מבלי שנהיה מעורבים. זה גם קושר את ידינו".
 
"אני מקוה שנגיע למצב שנתחיל לדבר על 'תמחיר' ולא על 'מבנה תעריפים' ", הוסיף. לדבריו, כיום ישנן סמכויות כפולות, או העדר סמכויות ויש לקונות ברפורמה בכל הקשור לפעילות מול חנ"י והוא מקוה שההתנהלות מול חנ"י תהיה עצמאית לכל חברת נמל.
 
 
יאיר חזן: נמל אילת בהתייעלות
 
"גם אותנו לא שאלו לגבי הרפורמה", אמר יו"ר חברת נמל אילת, יאיר חזן, בתחילת דבריו.
 
אח"כ התייחס חזן להתייעלות שעובר, לדבריו, נמל אילת בחודשים האחרונים. לדבריו, כשני שליש מעובדי הנמל הותיקים פרשו ופורשים בימים אלו - 90 מתוך 150. "כיום יש 115 עובדים שיתנו התייעלות ולא נפגע ברמות השירות ללקוח".
 
הוא גם התייחס לכוונת האוצר לסיים את הסבסוד שהעניקה למשתמשי הנמל עבור הובלה יבשתית לנמל אילת. "לוקחים נמל קטן שנמצא 500 ק"מ ממרכז הארץ וכבר בשנתה הראשונה של הרפורמה מחייבים להתמודד עם זה. מה עלינו לעשות? להטיל על המשתמשים או לספוג את זה עלינו. החלטנו לספוג את זה עלינו. מדובר על 10% מהתקציב השנתי שלה והכל על מנת שהמשתמשים לא יפגעו".