גד שפר: תמונת המצב המצטיירת בוועדת סיטרמן נותנת מקום לתקווה

מנכ"ל חברת נמל חיפה מסר בדיון ועדת ההיגוי כי החל מחודש יולי ניתן יהיה להשתמש בשטחים שהושלמו בשלב א' של נמל הכרמל לצורכי אחסון. הנהלת נמל אשדוד זכתה למחמאות על תפקוד הנמל


00:00 ,04.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל חברת נמל חיפה מסר בדיון ועדת ההיגוי כי החל מחודש יולי ניתן יהיה להשתמש בשטחים שהושלמו בשלב א' של נמל הכרמל לצורכי אחסון. הנהלת נמל אשדוד זכתה למחמאות על תפקוד הנמל
 
ועדת ההיגוי לבחינת המערך התפעולי בנמלים ("ועדת סיטרמן"), התכנסה בסוף השבוע שעבר לקבלת דיווחים ועדכונים לגבי המצב בנמלים.
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית דיווח לחברי האיגוד כי הוא שמח לבשר לחברי האיגוד כי תמונת המצב שהצטיירה בדיון זה נותנת מקום לתקווה. לדברי שפר, "בניגוד לצפי, לפיו בחודשי החורף תחזור, ואף ביתר חומרה, תופעת הצפיפות הבלתי נסבלת בנמלים, מתברר כי אין צפיפות כזו".
 
על פי דיווחי ועדת ההיגוי, בנמל חיפה התקיימה עבודה רציפה, חברות הספנות וחברת הנמל התאימו עצמן מראש לעבודה מוגברת ושקט תעשייתי בנמל אשדוד מנע הפניית אוניות מאשדוד לחיפה. לגורמים אלה נוספה יעילות בעבודת הנמל: בנמל חיפה הגיעו ל-110,000 TEUבממוצע בחודש בחודשים האחרונים (בשנת 2007 שינעו בסה"כ כ-1.14 מיליון TEU), עובדים יותר בשעות הלילה, עומדים להגיע ל-23 שעות עבודה ביממה וממתינים עתה להחלטת בית הדין לעבודה בדבר תוספת עבודה של מחצית השעה במשמרת ג'.
 
מנכ"ל חברת נמל חיפה, עמוס עוזני, מסר בדיון כי החל מחודש יולי ניתן יהיה להשתמש בשטחים שהושלמו בשלב א' של נמל הכרמל, לצורכי אחסון. היתרון של שטחים אלה הוא גם בגישה הישירה (שלא כמו בנמל הקישון), והשימוש בהם עתיד לפתור את בעיית עומס המכולות ברציפים.
 
מנכ"ל חנ"י, שלמה ברימן, התריע במהלך הדיון כי פיתוח הנמל בשטחים העורפיים נעצר בשל מחלוקת עם עיריית חיפה, התובעת תשלום גבוה מאד ומראש של היטלים ואגרות עבור הבנייה בשטחים אלה, כתנאי לאישור הבנייה, ובינתיים הבנייה מתעכבת. בשל העיכובים הוגשה תביעה של חנ"י נגד עיריית חיפה וזו תידון בבית המשפט ביום רביעי הקרוב (6 בפברואר).
 
מחברת נמל חיפה נמסר בדיון כי היא תפעיל את מערכת ה-TOSבחודשי אפריל-מאי, בתום העונה הבוערת.
 
עוד נמסר כי הגעת המנופים החדשים לנמל חיפה תארך בין 6 עד 18 חודשים, תלוי בגורם שיזכה במכרז לאספקת המנופים. בעקבות ההחלטה, שהתקבלה לאחרונה, כי 20% מרכש הגומלין במכרז זה יהיו מהתעשייה המקומית, עומד לצאת בימים הקרובים המכרז המעודכן. לדברי מנכ"ל חברת נמל חיפה, יושרו כל ההדורים עם העובדים, פרט לנושא אחד המטופל עתה.
 
נמלחיפה קלט בשנת 2007 60 עובדים נוספים וכתוצאה מכך נוצר תמריץ לעובדים להתייצב לעבודה בכל המשמרות, ולא היתה כל בעיה לאייש את כל משמרות העבודה בנמל.
 
בנמל אשדוד הגיעו השנה לשינוע שיא של 810,000 TEU. נמל אשדוד קלט את מרבית הגידול בתנועת המכולות לישראל ב-2007. כיום אין צפיפות בנמל אשדוד, והנהלת הנמל זכתה לשבחים מהמשתתפים בדיון – תופעה חריגה בשנים האחרונות.
 
נמל אשדוד קלט מתחילת שנה זו תוספת של גוררים ומלגזות וההצטיידות תימשך גם בחודשים הקרובים – הצטיידות בהיקף שלא היה כמותו כבר עשרות שנים. הנמל קלט ב-2007 מאה עובדים נוספים, ואף עובדה זאת הביאה להקלה על תפעולו השוטף של הנמל. עדיין קיימת בעיה קשה בבתי המלאכה ובשינוע הסחורות בצובר, הנהלת הנמל מסרה כי נבדקים עתה מהלכים שונים כדי להתגבר על קשיים אלה.
 
גם מזג האוויר הביא להקלת הצפיפות בנמל אשדוד: הקור פגע ביבולים החקלאיים והירידה הצפויה ביצוא החקלאי תפחית את העומס ברציפים.
 
שפר ציין בפני חברי הארגון כי הוא פנה במהלך הדיון למנכ"ל משרד התחבורה, רו"ח גדעון סיטרמן, בשאלה מתי תתקבל ההחלטה ומתי יש סיכוי שיוחל בפיתוח הנמלים. לדברי שפר, מנכ"ל משרד התחבורה השיב כי נמצאים עתה בישורת האחרונה לקראת קבלת ההחלטה. סיטרמן הוסיף כי להערכתו טוב יהיה לדאוג לפיתוחם של שני הנמלים, מה גם שרוב הבעיות שהיו בנמל אשדוד מול משרד הביטחון, והיו עלולות לעכב את תוכניות הפיתוח, נפתרו. "אני בעד עודף תפוקה בשני הנמלים" ציין רו"ח סיטרמן.
 
כזכור, ממשלת ישראל החליטה על השקעה של 800 מיליון דולר בפיתוח תשתיות הנמלים. בהחלטה זו לא נאמר איזה נמל יזכה בקדימות להשקעה זו והדבר הושאר להחלטתם של שרי האוצר והתחבורה.