גד שפר: "צעדי פועלי הנמלים בשוודיה פותחים תהליך שיגרום לפגיעה קשה בסחר העולמי"

זאת בעקבות כוונת פועלי הנמלים בשבדיה להחרים אוניות ישראליות. הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בשבדיה: הודעת האיגוד אינה יכולה להשפיע על יחסי הסחר בין ישראל לשבדיה


00:00 ,07.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות כוונת פועלי הנמלים בשבדיה להחרים אוניות ישראליות. הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בשבדיה: הודעת האיגוד אינה יכולה להשפיע על יחסי הסחר בין ישראל לשבדיה
 
בעקבות הידיעה כי בכוונת פועלי הנמלים בשבדיה להחרים אוניות ישראליות אומר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, כי הוא רואה בדאגה עירוב דעות פוליטיות בפעילות כלכלית. "מבלי להיכנס כלל לראייה הפוליטית החד צדדית והמעוותת שבהחלטה זו, זהו תקדים מסוכן שעלול להתפשט לפעולות שאינן רק נגד ישראל. כל ארגון, על פי מידע מוטעה, או אף אינטרס פוליטי של מי ממנהיגיו, יכול להחליט על חרם של מדינה והתוצאה תהיה פגיעה אנושה בסחר העולמי".
 
שפר הזכיר כי הספנות העולמית נמצאת עתה בצעדי התאוששות מהמשבר הכלכלי. לדבריו, "כאוס שייגרם מעירוב שיקולים פוליטיים לא ענייניים בהתנהלות הסדירה של ההובלה הימית עלול לגרום לפגיעה שתהיה הרבה מעבר לרצון לפגוע במדינה זו או אחרת".
 
גם משרד התמ"ת הגיב אתמול להודעת איגוד עובדי הנמלים בשבדיה על השבתת פעילות נמלים מול כלי שיט מישראל, והנספח המסחרי של משרד התמ"ת בשבדיה, יוסי אקרמן, מסר כי הודעת איגוד עובדי הנמלים אין ביכולתה להשפיע על יחסי הסחר שבין ישראל לשבדיה מכיוון שמרבית הסחורות נפרקות ומועמסות על אוניות בנמלים במדינות אחרות ביבשת ומועברות באופן יבשתי. בנוסף לכך ציין אקרמן כי האיום אינו אפקטיבי מכיוון שיש קושי בזיהוי ייעודם הסופי של כלי השייט והסחורות שעליהם.
 
כזכור, ביום חמישי שעבר, 3 ביוני, פורסמה הודעה של ראשי איגוד הנמלים בשבדיה, המאגד כ-50% מעובדי הנמלים בשבדיה, כי לאות הזדהות עם משתתפי משט ספינת 'מרמרה', והתנגדות לתגובת ישראל, עובדי הנמלים לא יספקו שירותי נמל, טעינה ופריקה של סחורות לכלי שייט מישראל. על פי הודעת האיגוד, לא יסופקו שירותי נמל למשך עשרה ימים, בין ה-15 ועד ה-24 ביוני, כמחאה על מותם של 'פעילי שלום' אשר שהו על הספינה.
 
החלטה זו זכתה לגינוי מגורמים רשמיים בישראל ובשבדיה. שר החוץ השבדי גינה את ההחלטה להחרים את ישראל כמו גם ראש האופוזיציה. איגוד המעסיקים הודיעו שהם יגישו תביעה נגד עובד שיבצע את החרם בטענה שזה מהווה הפרת חוזה עבודה.
 
ממשרד התמ"ת נמסר כי היבוא משוודיה הסתכם בשנת 2009 ב-523 מיליון דולר ואילו היצוא לשוודיה הסתכם באותה שנה ב-121 מיליון דולר. ברבעון הראשון לשנת 2010 חלה עלייה ביחסי הסחר שבין המדינות, לעומת סוף שנת 2009, ברבעון הראשון יחסי הסחר עומדים על סך של 248 מיליון דולר, לעומת 228.4 מיליון דולר בסוף שנת 2009.