גד שפר מזהיר: לא ניתן לשקם מחירי ההובלה על גבם של היבואנים הישראלים בלבד

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר: אנחנו מבינים את הצורך לשקם מחירים שקרסו, אולם אם מחירי ההובלה לאירופה לא יעלו במקביל – נצטרך להיאבק בהרעת התנאים ליבואנים הישראליים


00:00 ,22.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר: אנחנו מבינים את הצורך לשקם מחירים שקרסו, אולם אם מחירי ההובלה לאירופה לא יעלו במקביל – נצטרך להיאבק בהרעת התנאים ליבואנים הישראליים
 
לדברי טענת איגוד המשתמשים בהובלה ימית, חברות הספנות מנסות לשקם את מערך המחירים של ההובלה הימית מהמזרח הרחוק, והודיעו לחברות ישראליות כי בכוונתן להעלות מחירים החל מ-1 באפריל 2009. לדברי האיגוד, חברת צים היתה הראשונה שהודיעה על העלאה של 200 דולר חברות נוספות הולכות בעקבותיה.
 
מנתונים שדווחו בישיבתה של הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית עולה כי בעקבות המשבר העולמי והירידה בצריכה ירד היקף המטענים המועברים בדרך הים ועקב כך מחירי ההובלה הימית בעולם הידרדרו הידרדרות דרמטית. בין השאר נמסר בישיבת הנהלת האיגוד כי ניתן לייצא לתורכיה במחירים של 50-70 דולר בלבד למכולה בת 40 רגל (ללא היטלים). כמו כן, במחירי הובלת גרעינים ועפרות ירדו המחירים מ-120 דולר לטון ל-10 עד 20 דולר לטון. עוד נמסר כי מחירי חכירה של אוניות צובר ירדו פי תשעה! על פי הנתונים, מחירי ההובלה מסין לישראל הם היום כ-500 דולר למכולה, ואין הבדל גדול במחיר הנגבה עבור מכולה בת 20 רגל למכולה בת 40 רגל. הובלת מכולה בת 40 רגל מהמזרח הרחוק לצפון מערב אירופה, שעמדו לפני שנה על כ-2,500 דולר. לדברי האיגוד, כיום ניתן להשיג הובלה כזו בעלות ההיטלים בלבד.
 
בעקבות הירידה הדרמטית במחירי ההובלה אומר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, כי בעלי המטענים מבינים את הצורך לשקם את מחירי ההובלה הימית אך הוא מזהיר מפני הניסיון לעשות שיקום זה על גבם של היבואנים הישראלים בלבד, שכן כבר היום משלם היבואן הישראלי יותר מאשר היבואן בצפון מערב אירופה. "העלאת מחירי ההובלה לישראל בלבד תיצור מצב בלתי אפשרי, ועם כל ההבנה למצבן של חברות הספנות - המשק הישראלי לא יוכל להסכים לצעד כזה ואין ספק שהיבואנים הישראלים ינקטו בכל הצעדים הדרושים כדי לסכל אותו" אמר שפר.
 
לדברי איגוד המשתמשים, לירידה בהיקפי המטענים בהובלה הימית השפעה ישירה גם על נמלי ישראל, ותנועת המטענים בנמלים ירדה בכ-30%.