גד שפר: ייתכן וקווים לישראל יבוטלו

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית אמר את הדברים בכנס השנתי של האיגוד בהקשר למשבר הכלכלי. עמוס כהן: "מחירי השכרת אונייה ירד מ-250,000 דולר ל-9,000 דולר ליום"


00:00 ,06.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית אמר את הדברים בכנס השנתי של האיגוד בהקשר למשבר הכלכלי. עמוס כהן: "מחירי השכרת אונייה ירד מ-250,000 דולר ל-9,000 דולר ליום"
 
המשבר הכלכלי נותן את אותותיו גם בתחום ההובלה הימית בישראל. "למרות הירידה במחירי הדלק ייתכן מצב שבו יבוטלו קווים לישראל" כך אמר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, בכנס השנתי של האיגוד. בהקשר לרפורמה אמרו המשתמשים: "אם היה שינוי - היה זה שינוי לרעה".
 
יותר מ-300 חברי איגוד המשתמשים בהובלה ימית,חברות הספנות, אנשי הנמלים ומקבלי ההחלטות התכנסו היום לכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית במלון קרלטון בתל אביב.
 
"חברות הספנות מפסידות במצב שבו ההוצאות על הפעלת האוניות עולות מההכנסות שנפגעו כתוצאה מהמשבר הכלכלי הנוכחי" כך אמר עמוס כהן, יועץ לכלכלת ספנות, "התוצאה: בעלי האוניות מתחילים כבר עכשיו להעמיד אוניות והתופעה עוד צפויה להחמיר". לדבריו, "מחירי השכרת אונייה ירד מ-250,000 דולר ל-9,000 דולר ליום".
 
למצב הקשה תרמו הירידה בביקושים וגידול בהיצע האוניות שהוזמנו בעקבות השגשוג שידע ענף הספנות, גידול שהתבטא ביותר מ-100,000 אוניות ברחבי העולם. עודף קיבולת זה ייאלץ את חברות הספנות להשבית אוניות לתקופות לא קצרות.
 
רב החובל יגאל מאור, סמנכ"ל ניהול אוניות וחכירות בצים, סקר את השפעת אי היציבות במחירי הדלק שאנו עדים לה בתקופה האחרונה. על פי מאור, הדרך היחידה של חברות הספנות להתמודד עם המשבר היא האטה במהירויות התנועה של האוניות, פעילות שתקטין את התנועה בנמלים ותאט את היכולת לשנע סחורות.
 
יו"ר איגוד המשתמשים, גד  שפר, אמר כי חברות הספנות עלולות לבטל קווים כולל קווים לישראל. מבחינת המשתמשים בהובלה הימית פירושו של דבר בגידול בעלויות ובקשיים בעמידה בלוחות הזמנים. "כולנו נמצאים בסירה אחת. שיתוף הפעולה חשוב במיוחד בתקופה זו של משבר בכלכלה העולמית".
 
בפאנל נוסף שעסק ברפורמה בנמלים אמר נציג המשתמשים, אבי דגוביץ מחברת איסכור, כי השינוי במבנה הארגוני יצר שענטז מוזר. במקום ארגון ריכוזי פונקציונלי שהיה משרת את הרפורמה קיבלנו ארגון ביזורי. הסמכויות שהיו למנהלי הנמלים כעובדי מדינה היו גדולות מהסמכויות של מנהל נמל אחרי השינוי", הוסיף דגוביץ. "מבחינת המשתמשים לא חשנו שום שינוי, בטח לא בתחום התפעולי. אם חשנו שינוי כלשהו היה זה שינוי לרעה".