גד שפר: המדינה יכולה לעזור לצים על ידי מתן ערבות מדינה

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית טוען כי צים משמשת עוגן במגזר הספנות הישראלי ואובדנה יהיה גדול בהרבה מהסיוע שיוזרם לה כדי לחלץ אותה מהמשבר


00:00 ,14.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית טוען כי צים משמשת עוגן במגזר הספנות הישראלי ואובדנה יהיה גדול בהרבה מהסיוע שיוזרם לה כדי לחלץ אותה מהמשבר
 
"לראות במצוקתה של צים כיום, לאחר שעברה לידיים פרטיות, כבעיה של הבעלים הפרטיים, זוהי ראייה צרה שאינה רואה נכוחה את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל", כך אומר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר. "הנזק באבדן העוגן הזה להובלה הימית לישראל וממנה ולסחר החוץ הישראלי, יהיה גדול בהרבה מהסיוע שיוזרם לצים כדי לחלץ אותה מהמשבר".
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית, המייצג את היצואנים והיבואנים, קורא למדינה למצוא באופן מיידי דרכים לעזור לחברה. שפר אומר כי מדינת ישראל יכולה לסייע להציל את צים לאו דווקא בהזרמה ישירה של כספים. לדבריו, המדינה יכולה לתת ערבות מדינה כנגד חובות שונים של החברה, למשל מספנות זרות, כנגד שעבוד רכוש, כמו האוניות החדשות.
 
"אין מדובר בסיוע לטייקונים אלא בעזרה למשק הישראלי" אומר שפר. כמדינה ש-97% מסחר החוץ שלה עוברים דרך נמלי הים, כלכלת ישראל מחויבת בהובלה ימית אמינה ורצופה. צים מילאה תפקיד זה כחברת הספנות הלאומית במשך שנים רבות, וגם לאחר הפרטתה, בזכות הבעלות הישראלית, המשיכה למלא פונקציות של חברת ספנות לאומית.
 
"ראינו כבר בזמני מלחמה שאוניות של חברות זרות, ועליהן מטענים חיוניים, סירבו להגיע לנמלי ישראל, בעוד צים המשיכה לפקוד את ישראל גם תחת אש, אך מדובר לא רק בזמן מלחמה. צים היא חברת הספנות שלה החלק הגדול ביותר בסחר החוץ הישראלי, ובישראל נמצא נמל הבית שלה. ישנן אמנם חברות ספנות רבות הפועלות בעולם, ובמצבו של שוק הספנות כיום רבות מהן תשמחנה למלא את מקומה של צים. אבל ברגע שיחולו שינויים בשוק העולמי, ברגע שלא יהיה כדאי לפקוד את נמלי ישראל בתדירות הדרושה לסחר החוץ הישראלי - החברות הללו יפליגו לדרכן. מדינת ישראל, התלויה בהובלה הימית כצינור חיים לכלכלתה, אינה יכולה להרשות לעצמה להסתכן בניתוק הצינור הזה". יצוין עוד כי צים והאחים עופר מעורבים בספנות הישראלית בדרכים רבות נוספות, כמו תמיכה בהכשרה הימית בישראל הנמצאת עתה בסכנה.