ברוש למופז: אינכם יודעים ואינכם שולטים על הנעשה בנמלים

נשיא התאחדות התעשיינים מגדיר את הנעשה בנמלים "שערורייה" וטוען כי הרפורמה בנמלים פשטה את הרגל. ברוש קורא לשר התחבורה להתערב אישית בתפקוד הנמלים הפוגע ביכולת המדינה לנהל סחר חוץ תחרותי


00:00 ,01.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים מגדיר את הנעשה בנמלים "שערורייה" וטוען כי הרפורמה בנמלים פשטה את הרגל. ברוש קורא לשר התחבורה להתערב אישית בתפקוד הנמלים הפוגע ביכולת המדינה לנהל סחר חוץ תחרותי
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, מאשים את משרד התחבורה כי אינו יודע ואינו שולט על הנעשה בנמלים, וכי הרפורמה בנמלים שמטרתה היתה לייעל את העבודה שם, (הן במחיר והן בשירות), פשטה את הרגל לטענת ברוש, חוץ מתוספת של כמה עשרות ג'ובים המחולקים לאנשי ציבור בנמלים - לא קורה דבר.
 
במכתב לשר התחבורה שאול מופז, מבקש נשיא התאחדות התעשיינים ממופז, כשר הממונה על הנמלים, להתערב אישית ולהפסיק את השערורייה המתרחשת לאחרונה בנמלי ישראל. שערורייה הפוגעת ביכולתה של המדינה לנהל סחר חוץ תחרותי.
 
במכתב טוען ברוש, כי חוסר התפקוד בנמלים גרם לאוניות רבות להמתין במשך 8 - 14 יום מחוץ לנמלים.  
 
ברוש ציין במכתב, כי חלק מהאוניות עוזבים את הנמלים מבלי לפרוק את מטענם וכתוצאה מכך חומרי גלם, החיוניים כל כך למגזר העסקי ולתעשייה, אינם מגיעים כלל.
 
עוד ציין ברוש במכתב, כי כתוצאה מהכאוס השורר בנמלים הפסיקו חברות הספנות להתחייב על תאריך הגעה, תאריכי כניסה ופריקה בנמל.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ציין כי הצפיפות הנובעת מחוסר יעילות ומתפוקה נמוכה בנמלי חיפה ואשדוד, גורמת לתוספת עלות למשתמשים, כתוצאה מהטלת היטל צפיפות בסכום של 15 מיליון דולר בחודש.
 
ברוש התריע על כך כי המצב הקשה בנמלים גורם לבעיה קשה בייצוא התוצרת הישראלית לחו"ל וביבוא חומרי גלם, שמשמעותם איחורים בייצור, איחורים באספקה ובהתחייבות מול לקוחות בחו"ל, אחסון בנמלים למשך שבועות רבים. דבר זה גורם לכך שהיצואנים הולכים ומאבדים את אמון הלקוחות בחו"ל ומאבדים מכרזים.
 
ברוש דורש ממופז לכנס לדיון חירום בו ימצאו פתרונות לטווח הקצר והארוך לפתיחת "המצור הימי" מעל מדינת ישראל.

ממשרדו של השר מופז נמסר בתגובה כי "טרם קיבלנו את מכתבו של ברוש ועל כן לא נוכל להתייחס לכתוב". 

ברוש מציע פתרונות למצב: 

אל המכתב לשר התחבורה צירף ברוש מספר כיווני פעולה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, שאימוצם יאפשר מענה ולו חלקי לבעיה בנמלים. כך למשל ממליץ ברוש כי בנמל אשדוד, ישלימו קליטת 100 עובדים, שהיו צריכים להיקלט כבר מזמן, ייקבעו סידורי עבודה ל-23 שעות ביממה (במקום 18-19 שעות כיום), תתבצע רכישה מסיבית של חלקי חילוף - שתאפשר תיקון כלים מכניים מושבתים, תתבצע תחזוקת ציוד משמרת ג', יתבצע פינוי מכולות על ידי רכב חוץ, תשופר ההובלה ברכבת ויוסרו חסמים רגולטיביים.
 
כפתרון לטווח ארוך בנמל אשדוד ממליץ ברוש לקלוט 100 עובדים נוספים, לקבוע סידורי עבודה ל-6-7 ימים בשבוע (במקום 5.5 יום כיום) ועוד.
 
כפתרון לטווח המיידי בנמל חיפה ממליץ ברוש לשר התחבורה לקבוע סידורי עבודה ל-23 שעות ביממה, (במקום 20-21 שעות כיום) ולפנות מכולות למסופים עורפיים.
 
כפתרון לטווח ארוך בנמל חיפה ממליץ ברוש להמשיך ולקלוט עובדים חדשים, לקבוע סידורי עבודה ל-7 ימים בשבוע לשלוש משמרות מלאות, להכניס מנופים חדשים, לשדרג מנופים קיימים, לווסת שטעון מכולות ולהפנות מכולות למסופים עורפיים.