בית הדין דחה את דרישת ההסתדרות לביטול המכרז לקורס מנהלי עבודה בנמל אשדוד

בספטמבר פנתה ההסתדרות לביה"ד האזורי לעבודה בבאר-שבע כנגד פתיחת קורס מנהלי עבודה בנמל אשדוד, בשורה של טענות לפיהן נפלו פגמים חמורים בהליכי המכרז לקורס. אתמול דחה ביה"ד, בפסק דין מפורט, את התביעה ואת שורת הטענות


00:00 ,04.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בספטמבר פנתה ההסתדרות לביה"ד האזורי לעבודה בבאר-שבע כנגד פתיחת קורס מנהלי עבודה בנמל אשדוד, בשורה של טענות לפיהן נפלו פגמים חמורים בהליכי המכרז לקורס. אתמול דחה ביה"ד, בפסק דין מפורט, את התביעה ואת שורת הטענות וביקר קשות את מזכיר סקטור מנהלי עבודה, מר אמיל חסן, אביו של מר אלון חסן – מזכיר ועד סקטור ציוד מכאני

כזכור, ימים ספורים לאחר סיום השביתה הממושכת בנמלים השבית ועד הציוד המכני את נמל אשדוד (16-17 אוגוסט), על רקע התנגדותו לפתיחת קורס מנהלי עבודה בנמל, בטענה כי יש בפתיחתו כדי להפר את סעיף הססטטוס קוו בהסכם שהביא לסיום השביתה בנמלים. ביה"ד הארצי לעבודה נענה לפניית רשות הנמלים, הורה לעובדים לשוב לעבודה וקבע שלא היה מקום לקיום השביתה.

בנסיון נוסף לטרפד את פתיחת הקורס ואת רשימת המועמדים שאושרו ( 30 הזוכים במכרז מתוך 159 עובדי הנמל שפנו), פנתה ההסתדרות ב-12 ספטמבר 2004 לביה"ד האזורי לעבודה בבאר-שבע כנגד פתיחת הקורס, בשורה של טענות לפיהן נפלו פגמים חמורים בהליכי המכרז לקורס.

כאמור ביה"ד האזורי בב"ש דחה אתמול בפס"ד מפורט את התביעה ואת שורת הטענות. היום בצהריים יפתח קורס מנהלי עבודה בנמל אשדוד (ראה ידיעה נפרדת).

ההסתדרות, באמצעות עו"ד יעקב חג'ג', טענה שורה של טענות שאמורות היו לחזק את עמדתה על כי יש להורות כי יבוטל המכרז לקורס מנהלי עבודה וכי וקורס מנהלי העבודה יוקפא. השופט, אילן סופר, דחה את כל הטענות של ההסתדרות על הסף ואף ביקר קשות את מזכיר סקטור מנהלי עבודה, מר אמיל חסן, אביו של מר אלון חסן – מזכיר ועד סקטור ציוד מכאני.


עמידתם של המשיבים בתנאי הסף של המכרז

הטענה המרכזית של ההסתדרות היתה כי מספר מועמדים שנבחרו אינם עומדים בתנאי הסף של המכרז באשר לתקופת עבודתם בפועל אצל רשות הנמלים ובאשר לנסיון הנדרש.

השופט קבע שההסתדרות לא השכילה להוכיח, כי מי מהמועמדים לא עמד בתנאי הסף של המכרז. אנו מוצאים, כי טענות אלו אינן יכולות לבוא מצד ההסתדרות שנציג שלה – מר אמיל חסן נכח בכל הישיבות של ועדת המכרזים. "מר חסן לא מחה בכל שלב שהוא על אי עמידתם של מי מהמועמדים בתנאי סף, למעט עובד אחד. כך שטענות ההסתדרות אינן יכולות להישמע בשלב זה".


העדר שקיפות ומידורו של מר חסן

ההסתדרות טוענת, כי העדר השקיפות בו לקתה ועדת המכרזים בלט בשלושה נושאים.

בנושא הראשון, במסגרת טיעון זה, ההסתדרות טוענת כי רק מר בלומנטל בדק את תנאי הסף של המועמדים ובכך נפגעו עקרונות השקיפות והשוויון של דיני המכרזים. על כך קבע השופט כי מר חסן הסביר בחקירתו הנגדית שהוא נכח כחבר הועדה מיומה הראשון. ולכן, אם כך הם פני הדברים, לא ברור מדוע מר חסן לא התקומם כבר כאשר קיבל את רשימת המועמדים, שעמדה בתנאי הסף והרשימות של המועמדים שנפסלו. מר חסן לא מחה ולא ביקש לבחון אותה.

בנושא השני, במסגרת הטיעון לאי שקיפות, ההסתדרות טוענת שנמנעה מאמיל חסן האפשרות לעיין בתיקיהם האישיים של המועמדים, נשללה ממנו האפשרות להפנות אליהם שאלות בזמן הראיון ומכאן שממר חסן נשללה הזכות ללמוד על כישוריהם של המועמדים.

"אין בידינו לקבל טענה זו של מר חסן גם על יסוד הרושם הלא מהימן שהשאירה בנו עדותו". השופט קבע כי אמיל חסן מילא במהלך הראיונות 61 טפסים ובהם חיווה דעתו על מידת התאמתו לתפקיד של כל אחד מהמועמדים. וכשנשאל על כך מר חסן בחקירתו הנגדית, הסביר כי הוא מילא את הטפסים ביחס למידת התאמתו של המועמד לתפקיד אותו הוא ממלא כרגע.

"מר חסן העיד בפנינו כי אינו מכבד את חתימתו של מר שייב על פרוטוקול ועדת המכרזים, וכזכור שייב הוא איש הסתדרות בדיוק כמו מר חסן, רק שמר שייב מחזיק את תיק התחבורה בהסתדרות. זוהי התנהגות של מי שלא בוחל בהשפלה גם של מי שהוא עמית שלו וזאת כדי להשיג את המטרה של פסילת המכרז".

אמיל חסן טען בפני השופט כי מר בלומנטל אמר לו שאסור לו לשאול שאלות ובכל זאת נשאר בכל הראיונות. "זהו אותו מר חסן, שבנו מר אלון חסן בתגובה לקבלת רשימת הזוכים במכרז השבית את הנמל ב- 16.8.04. מר חסן, האב, ידע כשהוא רצה לא להופיע לישיבות, כמו אלו שהיו אמורות להתקיים כמו בתאריכים 13.5.04 ו- 16.5.04 וכשהוא הופיע בחר לטעון בהרחבה על כשרות המכרז. על כן ברור לנו, כי דבריו של מר חסן אינם משקפים את האמת".

"נראה שגם ההסתדרות עמדה על מידת הספק בלשון המעטה שיש להטיל בעדותו של מר חסן, עד אשר בסעיף 17 הרחיקה לכת עד כדי כך שלקחה בחשבון שיתכן וביה"ד יקבע שהתנהלותו של מר חסן היתה פסולה, שאז על אחת כמה וכמה יש לראות בכך טעם נוסף שבגינו יש לבטל את המכרז. קראנו טענה זו ולא האמנו, כי אכן נכתבה. מר חסן הוא אורגן של ועד העובדים אשר הוא אורגן של ההסתדרות. התכחשות של ההסתדרות לאורגן שלה, כמו גם התכחשותו של מר חסן לאורגן אחר של ההסתדרות, מר שייב, מלמדים אותנו, כי ההסתדרות לא בוחלת בכל אמצעי על מנת להשיג את המטרה של ביטול המכרז".

"על כן, איננו מקבלים את טענותיו של מר חסן לפיהן הוא מודר בדיונים, ונמנעה ממנו הגישה לתיקים האישיים של המועמדים, כמו גם האפשרות לשאול אותם שאלות".

בנושא השלישי, במסגרת הטיעון לאי שקיפות, נטען כי ממצאי ועדת הביקורת הובאו לידיעת מר חסן רק לאחר ששאר חברי הועדה קיבלו אותם. השופט קבע בהקשר לזה כי "לטענה זו לא נמצא כל תימוכין. על כן משלא הוכח, כי שאר חברי הועדה קיבלו הדוח לפני מר חסן - נדחית הטענה".


העדר פרוטוקולים

ההסתדרות טענה בבקשתה כי ועדת המכרזים לא ערכה פרוטוקולים של הישיבות. טענה זו נדחית מניי וביי כאשר לתגובת רשות הנמלים, כמו גם לבקשה באופן חלקי, צורפו 4 פרוטוקולים. לא נטען ע"י המבקשים שהתקיימו ישיבות נוספות שלא תועדו. העדר חתימות על חלק מהפרוטוקולים, הוא לדעתנו פגם טכני שאינו עולה עד כדי שורשו של המכרז.

הטענות האחרות של ההסתדרות נוגעות לסרובה של הועדה למסור למר חסן את הציונים שקיבלו המועמדים במבחני ההתאמה, וכן הסירוב לקבל הסבר מדוע מועמדים מסויימים ביצעו את הבחינות שוב למרות שנכשלו בהן. "לאחר שהבענו את דעתנו על עדותו של מר חסן, מפקפקים אנו גם באמיתותן של הטענות האלו", קבע השופט.


הרכב ועדת המכרזים

ההסכם הקיבוצי החל על הצדדים קובע כי ועדת המכרזים הפנימיים תהיה מורכבת משני נציגי הנהלה ונציג אחד של העובדים. ההסתדרות טוענת, כי ועדת המכרזים כללה 5 חברים: 4 נציגי הנהלה ונציג אחד של העובדים. לועדה נוספו יועצים מקצועיים בשלב הראיונות. היו אלו מר דוד בן גיגי, ראש מחלקת מכולות בנמל, וראש מחלקת תפעול בנמל מר דוד בנודיז.

"מר חסן שנכח בישיבה הזו לא מחה כי נוכחותם של היועצים היתה פסולה, או שיש בה כדי לשנות את הרכב הועדה. נהפוך הוא". השופט קבע בנושא זה כי אין כל פסול שחלק מהחלטות הועדה התקבלו ברוב דעות וזאת להסכם הקיבוצי הקובע שהחלטות ועדת המכרז מתקבלות ברוב דעות.


העדרו של מר בלומנטל מחלק מהראיונות שנערכו למועמדים

ההסתדרות טוענת, כי לנוכח עדויותיהם של שניים מהמשיבים מתברר שמר בלומנטל לא נכח כלל בראיונות עימם ואף נתן להם ציון נמוך.

בית המשפט קבע כי לאחר שמיעתו של מר בלומנטל, של שני המשיבים, נמצא כי עדותו של מר בלומנטל היתה אמינה. על כן לא נמצא ממש בטענה, לפיה מר בלומנטל נעדר מהראיונות בהם השתתפו המשיבים.


הזכות לעיין בתיקים האישיים של המועמדים במסגרת עיון במסמכי המכרז

ההסתדרות טוענת, כי פנתה למשיבה וביקשה לעיין בתיקים האישיים של המועמדים והמשתתפים במכרז וזאת במסגרת עיון בכל מסמכי המכרז. מאחר ורשות הנמלים סרבה לאפשר למבקשת לעיין בתיקים האישיים, עותרת ההסתדרות כי גם מסיבה זו יבוטל המכרז.

השופט קבע כי בית הדין אינו סבור שגם אם ההסתדרות מנחשת או סוברת שיתכן ונפלו פגמים, הרי בשביל אפשרות הדייג של ראיות ודאי שאין מקום לגילוי ועיון בתיקים האישיים. על כן גם בשל כך אין לראות פגם במכרז או בהתנהלותו המצדיק את ביטולו.


בית הדין דחה את דרישת ההסתדרות לביטול המכרז לקורס מנהלי עבודה בנמל אשדודלהלן תגובת רשות הנמלים לפס"ד בעניין במכרז לקורס מנהלי עבודה בנמל אשדוד :
עמוס רון מנכ"ל, רשות הנמלים ברך על החלטת בית הדין ואמר כי מדובר בהחלטה חשובה המגבה את מדיניות הרשות, בכל הקשור לביצוע שינוי מהותי בהליכי מיון, קליטה ושיבוץ עובדים למשרות בנמל, החלטה אשר מבהירה שוב כי ניהול הנמל הוא בידי ההנהלה ולא בידי העובדים. רון מסר שהרשות והנהלת הנמל נחושים לפתוח את הקורס בתוך זמן קצר ביותר.