ביה"ד: הכשרה וקליטת עובדים אינה הפרה של ה"סטטוס קוו"

ביה"ד הארצי לעבודה פסק הבוקר כי לא היה מקום לקיום השביתה שפרצה בנמל אשדוד בימים 16-17.8. על רקע פרסום המועמדים לקורס מנהלי עבודה. שופטי ביה"ד הארצי לעבודה קבעו כי ניהולו השוטף של הנמל, לרבות קליטת והכשרת עובדים, אין בו משום הפרת "סטטוס קוו"


00:00 ,06.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ביה"ד הארצי לעבודה פסק הבוקר כי לא היה מקום לקיום השביתה שפרצה בנמל אשדוד בימים 16-17.8.2004, על רקע פרסום רשימת המועמדים לקורס מנהלי עבודה. שופטי ביה"ד הארצי לעבודה קבעו כי ניהולו השוטף של הנמל, לרבות קליטת והכשרת עובדים, אין בו משום הפרת "סטטוס קוו"

הנשיא סטיב אדלר, סגנית הנשיא אלישבע ברק-אוסוסקין והשופט יגאל פליטמן, קבעו הבוקר באופן נחרץ כי הקפאת עריכת השינויים המבניים לצורך ניהול משא ומתן בנושא הרפורמה, אינה מכוונת למנוע מהנהלת הנמל לבצע פעולות הנדרשות לשם ניהולו ותפעולו השוטף של הנמל, ובכלל זה הכשרת וקליטת עובדים חדשים לתפקידים בהם נוצר מחסור בכח אדם.

דן תיכון, יו"ר מועצת רשות הנמלים ועמוס רון, מנכ"ל הרשות אמרו בתגובה על ההחלטה כי בית הדין קיבל את עמדת רשות הנמלים לפיה סיכום הדברים על ה"סטטוס קוו", אין בו כדי למנוע את המשך ניהולם התקין והשוטף של הנמלים, ובכוונת הרשות להמשיך בתהליכי קליטת עובדים על פי הצרכים התפעוליים.

כזכור, שביתה זו פרצה על רקע הליכים שנקטה הנהלת נמל אשדוד למינוי מנהלי עבודה חדשים בנמל מאחר והיא סברה כי מצבת מנהלי העבודה הקיימת בנמל, בעת הזו, אינה מספיקה לשם ביצוע העבודה הנדרשת בנמל. הליכי המיון לתפקיד מנהלי עבודה נעשו בהתאם למכרז פנימי ובו הצעה ל- 30 משרות של "מנהל עבודה תפעול". בסיומם של הליכים אלו, ואחר שתם הליך המיון בן מספר חודשים, שכלל גם בחינות התאמה לתפקיד, פורסמה ביום 15.8.2004 רשימת העובדים, 30 במספר, שישובצו בקורס מנהלי עבודה.

פרסום הרשימה, על העובדים שנמנו בה, עורר תסיסה בקרב חלק מעובדי הנמל משלטעמם יש בפרסומה, בעת הזו, כדי הפרה של ה"סטטוס קוו" עליו נחתם בסיכום הדברים מיום 5.8.2004. משנוכח מנכ"ל רשות הנמלים כי פרסום הרשימה מעורר תסיסה, מה שעלול לשבש את העבודה הסדירה בנמל, הורה עמוס רון, בעקבות שיחות שערך עם שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות בענין, על הקפאה זמנית של קורס מנהלי העבודה "עד שנקיים דיון בנושא".

הקפאתו הזמנית של קורס מנהלי העבודה לא הניחה את דעתם של נציגות סקטור מנהלי העבודה ונציגות עובדי הסקטור התפעולי בנמל אשדוד ואת העומד בראש ועד התפעול, ציוד מכאני – מר אלון חסן, שדרש ממנכ"ל הרשות כי יכריז על ביטולה של הרשימה שפורסמה. משבקשתו לא נענתה, פרצה לאלתר שביתת האטה בנמל אשדוד. "השביתה פרצה מבלי שאושרה על ידי הגוף המוסמך, מבלי שניתנה עליה הודעה כדין וללא תקופת צינון".

דיון בבקשה של רשות הנמלים למתן צווי מניעה כנגד השביתה התקיים עוד ביום 17.8.2004, בשעות הערב. לאחר שנשמעו טיעוני הצדדים הוציא ביה"ד החלטת ביניים שלפיה יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מר שלמה שני, ומנכ"ל רשות הנמלים, מר עמוס רון, ידונו בהקדם האפשרי בנושא על מנת ליישב את המחלוקת. ביה"ד אף הורה לעובדי נמל אשדוד לחזור לעבודה סדירה ומלאה.

מאחר ועמוס רון ושלמה שני לא הגיעו להסכמות ביניהם, חזר הדיון לבית הדין, שפסק כאמור הבוקר את פסיקתו.

שופטי בית הדין ציינו בפסק הדין כי השאלה הטעונה את הכרעתם בהחלטה זו היא, האם כטענת ההסתדרות ונציגות העובדים בנמל אשדוד, המשך קיום הליכי המכרז לתפקיד מנהלי עבודה, יש בו משום הפרה של סעיף הסטטוס קוו בסיכום הדברים מיום 5.8.2004, או שמא כטענת רשות הנמלים, אליה הצטרף גם היועץ המשפטי לממשלה, הוראת הסטטוס קוו מתייחסת להקפאת ההליכים הנוגעים לרפורמה בנמלים ולהם בלבד, לטענת הרשות, מינוי מנהלי עבודה הוא חלק מניהולו השוטף של הנמל ואין לו ולא כלום עם הרפורמה המיושמת בנמלי הים מתוקף "חוק רשות הספנות והנמלים".

"המשך קיום הליכי המכרז לתפקיד מנהלי עבודה ופרסום הרשימה כפי שנקבעה על ידי ועדת המכרזים, אין בהם כדי הפרה של סעיף הסטטוס קוו בסיכום הדברים מיום 5.8.2004", נכתב בפסק הדין.

עוד צויין כי מטיעוני הצדדים עולה כי ניהולו השוטף של הנמל וצרכיו התפעוליים הרגילים מחייבים הכשרת מנהלי עבודה חדשים נוספים. זאת, בין היתר, נוכח פרישתם של מספר מנהלי עבודה גדול והצורך להפעיל רציף חדש בנמל ולאיישו במנהלי עבודה.

שופטי ביה"ד הארצי ציינו בפסק הדין כי כוונת הצדדים בסיכום הדברים מיום 5.8.2004, ככל שהיא מתייחסת לסעיף הסטטוס קוו, ראויה להתפרש כמכוונת לשמירה על המצב הקיים בעניינים הנוגעים לביצוע שינויים מבניים חד-צדדיים בנמלי הים בתקופת המשא ומתן המתקיים בין הצדדים בסוגיה זו, ולכך בלבד.

"סיכום הדברים מיום 5.8.2004 נועד ליתן לצדדים הזדמנות לבוא לידי הסכמות בעניינים הנוגעים לרפורמה בנמלי הים, מבלי שהמדינה תבצע שינויים מבניים חד-צדדיים בתקופת המשא ומתן. מובן מאליו, כי הקפאת עריכת השינויים המבניים לצורך ניהול משא ומתן בנושא הרפורמה, אינה מכוונת למנוע מהנהלת הנמל לבצע פעולות הנדרשות לשם ניהולו ותפעולו השוטף של הנמל, ובכלל זה הכשרת וקליטת עובדים חדשים לתפקידים בהם נוצר מחסור בכח אדם", כתבו השופטים.

"נוכח האמור, לא היה מקום לקיום השביתה שפרצה בנמל אשדוד בימים 16-17.8.2004, והסתיימה בינתיים בעקבות החלטת בית הדין מיום 18.8.2004".


מנהל נמל אשדוד: אנו יוצרים פלטפורמה חדשה לתהליכי עבודה חדשים ביחסי העבודה בנמל אשדוד

ביה"ד: הכשרה וקליטת עובדים אינה הפרה של ה"סטטוס קוו"שאול רותם, מנהל נמל אשדוד, התייחס לפסק הדין ואמר: "הנושא הזה מאד מהותי כי מה שאנחנו עושים, אנו קובעים היסטוריה ויוצרים פלטפורמה חדשה לתהליכי עבודה חדשים, ביחסי העבודה בנמל אשדוד".

לדבריו, נמל אשדוד היה הראשון שפרסם מודעות בעתונות לקליטת עובדים חדשים, שבאמצעותן נרשמו למעלה מ- 1000 מועמדים. "פתחנו במיון ראשוני אובייקטיבי על ידי מכון חיצוני - אולי הטוב מסוגו בארץ. פעלנו בשקיפות מלאה, תוך מתן סיכוי שווה לכל מועמד. אין יותר אפליה, לטוב או לרע, בקליטת עובדים לנמל. תמיד היתה טענה שנבחרים 'בני עובדים' שלא עפ"י כישוריהם. אנו טוענים שיכולים להיות 'בני עובדים' מצויינים. האופן שבו פעלנו - רק על פי פרמטרים אובייקטיביים, נותן סיכוי גם לבנים של עובדי הנמל להיכנס לעבודה בנמל, במידה והם מתאימים לעבודה על פי פרמטרים אלו. אנו משלימים בימים הקרובים את המיון הראשוני ובשבועות הקרובים נבצע את הקליטה הפיזית של העובדים החדשים ונברך על המוגמר".