ביה"ד הורה לעובדי נמל אשדוד לשוב מיידית לעבודה

ביה"ד הארצי הורה לעובדי התפעול בנמל אשדוד לשוב הבוקר ב- 6 מיידית לעבודה; עמוס רון: "אנו רואים בזה נצחון לעמדה שלי שאומרת שאת הנמל צריכה לנהל ההנהלה ולא העובדים. אנו נדרוש שבכל התהליך יהיה שקט תעשייתי כפי שהתחייבו העובדים ואנו נפעל בנחישות במידה ולא"


00:00 ,17.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בית הדין הארצי לעבודה, בראשות השופט סטיב אדלר החליט לפנות בוקר להורות לעובדי נמל אשדוד לחזור לעבודה כבר הבוקר במשמרת א' ב- 6 בבוקר.

את המחלוקת סביב הרכב המועמדים לקורס מנהלי העבודה שאמור היה להיפתח, אך בהוראת מנכ"ל הרשות הוא הוקפא, פתר השופט אדלר בקובעו שאת סוגיית הרכב המועמדים לקורס יפתרו עמוס רון – מנכ"ל רשות הנמלים ושלמה שני – יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עד ה- 22 בחודש, אחרת הענין יובא שוב להכרעת ביה"ד הארצי לעבודה ב- 24 באוגוסט.

מקורות ברשות הנמלים ציינו כי אכן, עפי" הוראת ביה"ד הארצי, היתה הבוקר התייצבות מלאה של העובדים ורק בהמשך הבוקר תתקבל התמונה המלאה בהסתמך על רמות התפוקה של הנמל.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, התייחס הבוקר לקביעת בית הדין ואמר כי בית המשפט, במהלך מהיר והחלטי קבע כי יש להחזיר את העבודה בנמל. "אנו רואים בזה נצחון לעמדה שלי שאומרת שאת הנמל צריכה לנהל ההנהלה ולא העובדים. אנו נדרוש שבכל התהליך יהיה שקט תעשייתי כפי שהתחייבו העובדים ואנו נפעל בנחישות במידה ולא. יחד עם זאת, אני מאד מקוה שלא יהיה צורך בכך ושהמו"מ יתנהל בשיתוף פעולה מלא בין האוצר, הרשות, ההסתדרות וועדי העובדים".

על השאלה מה ימנע מהעובדים להשבית את הנמל מסיבות אחרות, מוצדקות לשיטתם, השיב עמוס רון כי ועדי העובדים קיבלו אתמול רמז עבה ביותר, מביה"ד לעבודה, ששיטת הפעולה שלפיה קודם משביתים ורק אח"כ מדברים, לא מקובלת לחלוטין.

בהתייחס לנושא הרכב המועמדים ציין רון כי המחלוקת לא היתה על עצם קיום הקורס, אלא על כך שהעובדים הסתייגו מהסינון הראשוני של המועמדים לקורס, ואת זה, לדעתו, ניתן יהיה לפתור באופן מהיר בדיון שהוא יקיים עם שלמה שני.

בקשה לדיון דחוף בביה"ד הארצי לעבודה
לפסיקת השופט אדלר קדמה אתמול בקשתה של רשות הנמלים, בשיתוף עם התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, להוציא צוי מניעה כנגד השביתה שנוקט ועד עובדי הציוד המכני בנמל אשדוד ; "למרבה הצער ממשיך ועד סקטור ציוד מכני, בראשות מר אלון חסן, לבזות את החלטות בית דין נכבד זה, שוב ושוב"

הרשות ביקשה כי בית הדין יקיים דיון דחוף בבקשתה להוציא צו המורה להסתדרות להביא להפסקה מיידית של השביתה שפרצה בנמל אשדוד, לכפות את מרותה על ועד העובדים ולפעול לחזרה מיידית לעבודה תקינה ומלאה. הרשות מבקשת בנוסף כי ביה"ד יורה בצו להסתדרות ולעובדים לשמור על שקט תעשייתי מוחלט ולאסור קיום שביתה ברשות בכלל ובנמל אשדוד בפרט.

בתום דיון שקיימו אתמול בנמל אשדוד ראשי הרשות, יו"ר מועצת הרשות דן תיכון ועמוס רון המנכ"ל עם הנהלת נמל אשדוד נמסר כי הרשות נערכת לנקיטת צעדים משמעתיים כנגד המשביתים, מיד עם קבלת החלטת בית הדין הארצי לעבודה.

בבקשה צויין כי הנימוק שבו נתלים עובדי נמל אשדוד נוגע למכרז למשרת מנהלי עבודה, אשר הגיע לסיומו בימים אלה. רשות הנמלים מייחסת חשיבות רבה, כפי שצויין בבקשתה לביה"ד, לעובדה שפועל סקטור ציוד מכאני, המתקדם למשרה של מנהל עבודה, עובר מייצוג על ידי אלון חסן (מזכיר ועד ציוד מכאני) לייצוג על ידי אביו של אלון, אמיל חסן, המשמש כמזכיר ועד מנהלי העבודה בנמל.

עו"ד נחום פינברג, בא כוחה של רשות הנמלים, ציין בבקשה כי מזה זמן קיים חוסר בכח אדם בסקטור מנהלי העבודה בנמל אשדוד ועל מנת להשלים את איוש התקנים החסרים, החליטה ההנהלה לפרסם מכרז למשרת מנהלי עבודה. הוא ציין כי למן הרגע בו החליטה ההנהלה לפרסם את המכרז ולאייש את משרות מנהלי העבודה שהתפנו, נתקלה היא בהתנגדות מצד שני הסקטורים, הן סקטור ציוד מכני והן סקטור מנהלי העבודה.

"סקטור מנהלי העבודה מעוניין לשמר את מצבת כח האדם החסרה כפי שהיא כיום, משום שהיא מאפשרת למנהלי העבודה הקיימים לעבוד בשעות נוספות מרובות ובכך להגדיל באופן משמעותי את הכנסתם. עם זאת, כלפי חוץ מציגים מנהלי העבודה מצג כאילו הם "כורעים תחת נטל העבודה". גם ועד סקטור הציוד המכני מגלה התנגדות עזה לקיום המכרז ודורש כי רשימות המועמדים תתואמנה עימו".

"במילים אחרות: ועד סקטור ציוד מכני אינו מעוניין במכרז שווה לכל נפש ובחירת מועמדים על פי כישוריהם, אלא מעוניין בקידום אנשי שלומו למשרות הנחשקות מבלי שיש לאותם אנשים את הכישורים המתאימים", נכתב בבקשה.

עו"ד פינברג הדגיש כי חרף קשיים אלה והלחצים המופעלים מצד ועדי העובדים, פורסם ביום 19.11.2003 מכרז למשרת מנהלי עבודה תפעול (30 משרות), שלפיו וועדה בוחרת מועמדים שיישתתפו בקורס מנהלי עבודה – מה שעורר התנגדויות. לאחר הדברות ממושכת ומשא ומתן אינטנסיבי בין ההנהלה לבין ההסתדרות, ועד סקטור הציוד המכני וועד הסווארים, נחתם ביום 24.2.2004 הסכם קיבוצי מיוחד, שבו נקבע, בין השאר כי הנהלת הנמל, על פי שיקול דעתה הבלעדי, תפתח קורס מנהלי עבודה תפעול במועד, במקום ובהיקף שתחליט עליו וכי הצדדים מסכימים כי בסמכותה הבלעדית של הנהלת הנמל למיין ולשבץ עפ"י שיקולים מקצועיים ואיכותיים את המועמדים לקורס שעמדו בתנאי הסף כפי שקבעה הנהלת הנמל. בתמורה ניתנה הטבה פנסיונית ל-30 עובדים המוצבים בתפקיד של ממלאי-מקום למנהלי העבודה.

עפ"י רשות הנמלים, נקבע תאריך היעד למשלוח מועמדויות ליום 13.4.2004. לאחר הגשת המועמדויות רוכזו הנתונים ונעשתה בדיקה של התאמת נתוני המועמדים לדרישות הסף המפורטות במכרז. המועמדים עברו שני מבחני התאמה וראיון אישי בפני ועדה מקצועית. עם תום שלב הראיונות החלה להתגבש הרשימה הסופית של המועמדים הטובים ביותר, לאחר שקלול תוצאות מבחני ההתאמה והראיונות האישיים.

"מאחר שהשקלול נעשה לפי קריטריונים מקצועיים ואוביקטיביים המשקפים נתונים איכותיים אישיים של המועמדים, התברר למזכיר ועד סקטור הציוד המכני (אלון חסן) ולמזכיר ועד סקטור מנהלי העבודה (אמיל חסן) כי חלק מ"אנשי שלומם" אינם נמצאים ברשימה המתגבשת. מאידך, התברר לנציגות העובדים כי קיימים ברשימה מועמדים אשר אינם מקרב אלה שהוועד חפץ ביקרם ואינם אנשי שלומם. לנוכח זאת החל הוועד במסע לחצים מחודש על ההנהלה על מנת לעכב את פרסום תוצאות המכרז ועל מנת להשפיע חיצונית על הרכב רשימת הזוכים במכרז", כתב עו"ד פינברג.

בבקשה הובהר כי הנהלת הנמל סרבה בכל תוקף להכנע ללחצים אלה ועמדה על כך כי ועדת המכרזים היא שתקבע את רשימת הזוכים במכרז ללא כל השפעות חיצונית, על פי הקריטריונים המקצועיים שהנחו אותה. זאת למרות, שעל פי רשות הנמלים, לאורך כל דיוני הוועדה נעשו נסיונות מצד נציגות העובדים לחבל בהליכי הוועדה, לשבשם ולסכלם. "בין השאר סרב נציג העובדים לחתום על פרוטוקולים, הנציגים עצמם התחלפו בינם לבין עצמם בתירוצים שונים ומשונים (מחלות, דיונים חיצוניים, וכיו"ב), אך יתר חברי הוועדה התעלמו מנסיונות אלה והוועדה המשיכה בעבודתה עד תומה", נכתב.

עו"ד פינברג ציין כי במהלך חודשים יולי-אוגוסט 2004 התקיימה שביתה בנמלי הארץ, על רקע הרפורמה בנמלים וחקיקת חוק רשות הספנות והנמלים וכי ביום 5.8.2004 נחתם הסכם בין הממשלה לבין ההסתדרות אשר היה אמור להביא להפסקתה של השביתה הבלתי-חוקית שהתקיימה בנמלים. לדבריו, ההסכם הסדיר את המשך המשא ומתן בין הצדדים, תוך הסדרת מנגנון הכרעה בנקודות שונות של המחלוקת, ותוך קביעת לוח זמנים מפורט. בין השאר נקבע בסעיף 1(ד) להסכם כי: "מבלי שכל צד מוותר על טענותיו, יישמר הסטטוס קוו כפי שהיה ערב חקיקת החוק, במשך תקופת 120 היום הנ"ל".

ביום 15.8.2004 התכנסה, על פי הנחיית מנהל הנמל, ועדת המכרזים על מנת לבחור במועמדים הסופיים אשר יישלחו לקורס מנהלי עבודה. הרשות טענה כי במסגרת זו העלה מר אמיל חסן, מזכיר ועד מנהלי עבודה, טענה שלפיה הוראת סעיף 1(ד) לסיכום הדברים הנ"ל מיום 5.8.2004, המסדירה "סטטוס קוו", מונעת כביכול את המשך קיום הליכי המכרז וכביכול מקפיאה אותם עד להשלמת המשא ומתן בענין הרפורמה בנמלים. נציגי ההנהלה בוועדה דחו טענה זו מכל וכל והדגישו בפני מר חסן כי אין קשר בין הוראת סעיף 1(ד) לסיכום הדברים לבין המשך הליכי המכרז.

לאחר הדברים האלה, ולאחר ששיקללה את כלל נתוני המועמדים שהיו בפניה, בחרה ועדת המכרזים ברשימת המועמדים הסופיים שישתתפו בקורס מנהלי עבודה, ציינה רשות הנמלים בבקשה. החלטת ועדת המכרזים הועברה למנהל הנמל ואושרה על ידו.

בבקשה נכתב כי עוד ביום 16.8.2004 בשעות הבוקר התחדשה השביתה בנמל אשדוד. למן המשמרת הראשונה עובדים הפועלים בתפוקות נמוכות ביותר המגיעות, למשל, במטעני המכולות לאחוזים שבין 20% ל-40% מן התפוקה הרגילה. בהקשר זה יובהר כי עיצומי העובדים בציוד המכני (מנופאים, מלגזנים, מפעילי ציוד כבד וכו'), גורמים בהכרח להשבתתם מאונס של כלל עובדי התפעול בנמל.

"מה שמעניין את הועדים הוא ביטולה של החלטת ועדת המכרזים, אשר התקבלה משיקולים ענייניים ומקצועיים, ושיבוץ אנשי שלומם ולא שום עניין אחר".

בא כוחה של רשות הנמלים ציין כי ועד התפעול שיגר למנכ"ל הרשות מכתב ובו דרש הועד כי בהמשך להוראתו להקפיא את קורס מנהלי העבודה, הוא יורה על ביטול רשימת המועמדים לקורס. במענה למכתב זה שלח סמנכ"ל הרשות למינהל ומשאבי אנוש, מר יחזקאל דסקל, מכתב לראשי הועדים, ובו הבהיר כי המנכ"ל הסכים להקפאה זמנית של יישום המכרז, אך רשימת המועמדים היא סופית.

המבקשים הדגישו כי עד למועד הגשת בקשה זו לא נמסרה כל הודעה רשמית מן ההסתדרות לגבי עמדתה ביחס לשביתה, ואולם ההסתדרות לא עשתה דבר כדי להפסיקה.

"למרבה הצער ממשיך ועד סקטור ציוד מכני, בראשות מר אלון חסן, לבזות את החלטות בית דין נכבד זה, שוב ושוב".


אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, סירב להגיב.


היום, עם הגשת הבקשה, הורה בית הדין הארצי לעבודה לצדדים להגיש תגובותם עד השעה 14:00 ועם קבלת התגובות יקבל ביה"ד החלטה בנוגע לבקשה.