ביה"ד הארצי לעבודה: חברי הוועד לא יכהנו בוועדת המכרזים אם יתברר כי הם נגועים בניגוד עניינים

פסק הדין קובע כי אם לאחר מבחני המיון החיצוניים וגיבוש רשימת המועמדים שיובאו לדיון ולראיונות בפני הוועדה יוותרו מקרובים ובני משפחה של חברי הוועד בנמל – חברי הוועד ייפסלו מהשתתפות בוועדת המכרזים


00:00 ,24.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

פסק הדין קובע כי אם לאחר מבחני המיון החיצוניים וגיבוש רשימת המועמדים שיובאו לדיון ולראיונות בפני הוועדה יוותרו מקרובים ובני משפחה של חברי הוועד בנמל – חברי הוועד ייפסלו מהשתתפות בוועדת המכרזים 
 
‏השופט סטיב אדלר, נשיא ביה"ד הארצי לעבודה פסק אתמול (23.1.07) כי חברי ועד נמל אשדוד לא יכהנו בוועדת המכרזים אם יתברר כי הם נגועים בניגוד עניינים אישי לגבי העסקת קרובים ובני משפחה. על פי הערכה, פסיקה מהותית זו תהווה כלל מחייב לקליטת עובדים בחברות ממשלתיות בכלל.
 
השופט אדלר ציין בפסק הדין כי "הימים שבהם חלק ניכר מהעובדים החדשים שנקלטו לעבודה בנמלי הים היו קרובי משפחתם של העובדים הוותיקים פסו מהעולם".
 
בפסק הדין נכתב כי "חבר בוועדת הקליטה, שקרוב משפחתו נמנה על המועמדים במכרז, שעניינם יבוא בפני ועדת הקליטה, אינו יכול לכהן כחבר בוועדת הקליטה".
 
פסק הדין מדגיש את הצורך ב"הקפדה על כך שבין חברי ועדת הקליטה לא ימונו חברים המצויים בניגוד עניינים או שגילו דעתם מראש באשר לתוצאות המכרז."
 
משמעות ההחלטה של ביה"ד הארצי לעבודה היא כי ביה"ד מקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ועמדת הנהלת חברת נמל אשדוד וכי ראשי הוועדים יאלצו להשעות את השתתפותם בוועדת המכרזים אם יוכח כי בני משפחתם, קרוביהם או חבריהם מתמודדים על משרות בנמל.
 
פסק הדין קובע כי אם לאחר מבחני המיון החיצוניים וגיבוש רשימת המועמדים שיובאו לדיון ולראיונות בפני הוועדה יוותרו מקרובים ובני משפחה של חברי הוועד בנמל – חברי הוועד ייפסלו מהשתתפות בוועדת המכרזים.
 
כזכור, לפני כחודש עתרה הנהלת חברת נמל אשדוד לבית הדין האזורי לעבודה בדרישה לפסול את חברי הוועד. התביעה הוגשה לאחר שתחקיר עיתונאי חשף כי יו"ר הוועדים ארגנו קורס הכנה לקרובי העובדים ובני משפחותיהם במטרה לשפר את סיכוייהם להתקבל לעבודה.
 
הנהלת הנמל הודיעה כבר לפני כחודשיים כי היא מעוניינת לקלוט כ-90 עובדים חדשים במטרה לשפר את השירות ולייעל את העבודה. למכרז לקליטת עובדים ניגשו כ-1,200 מועמדים. הנהלת הנמל הודיעה כי קליטת העובדים תעשה בשקיפות ועל פי כללי רשות החברות הממשלתיות.
 
יש לציין כי ועדי העובדים הודיעו באחרונה, בגיבוי ההסתדרות, על סכסוך עבודה בנמל.
 
תגובת ההסתדרות לדברים טרם נמסרה.