ביה"ד הארצי לעבודה אישר לעובדי הנמלים לקיים שביתה חלקית

הבוקר בדיון שהתקיים בביה"ד הארצי לעבודה בראשות השופט סטיב אדלר, שינה השופט את החלטתו הקודמת והוא איפשר לעובדי הנמלים לפתוח בשביתה חלקית שלא תעבור בהיקפה מעל ל- 75% מהתפוקה היומית


00:00 ,14.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הבוקר בדיון שהתקיים בביה"ד הארצי לעבודה בראשות השופט סטיב אדלר, שינה השופט את החלטתו הקודמת והוא איפשר לעובדי הנמלים לפתוח בשביתה חלקית שלא תעבור בהיקפה מעל ל- 75% מהתפוקה היומית. ההחלטה תיכנס לתוקפה מיד עם אישור חוק הספנות והנמלים בכנסת, בקריאה שניה ושלישית, הצפוייה להתקיים היום בסמוך לשעה 16:00.

הנשיא סטיב אדלר, סגנית הנשיא אלישבע ברק-אוסוסקין והשופט יגאל פליטמן קבעו בהחלטתם מהבוקר, בהמשך להחלטות קודמות כי לעת הזאת, תבוטל ההחלטה מיום 10.10.03 שבמסגרתה ניתן צו שלפיו נאסר על עובדי הנמלים לשבות. הביטול יהיה כפוף להגבלות שונות שפורטו בהחלטה.

ההגבלה הראשונה מתייחסת לנושא "אסיפות ההסברה" של עובדי הנמלים. בהחלטה מצויין כי עד ליום בו תובע הצעת חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד – 2004 לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, רשאית ההסתדרות לקיים אסיפות הסברה לעובדי הנמלים, שלא יעלו על שעה כל יום. עם זאת הובהר בהחלטה, כי ככל שהמדינה תודיע שהצעת החוק לא תוגש לקריאה שנייה ושלישית תוך השבועיים הקרובים, לא תהא ההסתדרות רשאית לנקוט ב"אסיפות הסברה".

ההגבלה השניה מתייחסת להיקף העיצומים שהותר לעובדים לקיים. על פי ההחלטה, ככל שהצעת החוק תעבור את הקריאות במליאת הכנסת, רשאית ההסתדרות לקיים שביתה. היקף השביתה מדי יום בכל אחד מן הנמלים, יגיע לכל היותר להפסקת תפוקה יומית בשיעור שלא יעלה על 75% מתפוקת העבודה היומית.

ההגבלה השלישית והאחרונה מחייבת כי עם מתן החלטה זו תוקם וועדה משותפת אשר חבריה יהיו: יושב ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות וממונה מטעם האוצר על המו"מ עם ההסתדרות. חברי הוועדה יהיו רשאים, בהסכמה, להורות על צירוף חברים נוספים לוועדה. הוועדה תשמש כוועדת חריגים ותפקידה יהא לקבוע קריטריונים באשר למטענים שיטופלו במהלך השביתה, ככל שתתקיים. כן תדון הוועדה בבקשות גופים שונים לטיפול במטעניהם במהלך השביתה. הוועדה תחוייב במתן עדיפות ראשונה לטיפול במטענים הנוגעים והנדרשים לפעילות שירותי הביטחון ולשירות חיוניים, כגון בתי החולים ואספקת חשמל ומים. בכל מקרה השביתה לא תסכן חיי אדם או תפגע בבריאות הציבור.

עוד נקבע כי וועדת החריגים תתכנס אחת לשלושה ימים לפחות. אם לא יעלה בידי הוועדה להגיע להסכמה בנושא הנדון בפניה, תוגש בקשה באשר לעניין שבמחלוקת להכרעת בית הדין דנן תוך 24 שעות ממועד ישיבת וועדת החריגים. אופן הגשת הבקשה לבית הדין יהא באמצעות הגשת סיכומים בכתב, והדיון בה יהא באופן שיורה הנשיא או מי משופטי המותב שהוסמך על ידו.

נקבע כי ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות והממונה מטעם משרד האוצר על המשא ומתן עם ההסתדרות יתייצבו בבית הדין הארצי ביום 26.07.2004 בשעה 10:00 כדי לדווח לאב בית הדין על קיום החלטה זו ועל ההתקדמות במשא ומתן בין הצדדים.


"בקובענו את ההגבלות על היקף השביתה לא נעלם מעיננו הנזק הרב אשר שביתה בנמלים תגרום לכלל המשק, לרבות לכוח העבודה ולמעסיקים, כפי שפירטו בפנינו, בין השאר, התאחדות התעשיינים ולשכות המסחר", נכתב בהחלטת ביה"ד הארצי.

מפאת הדחיפות, ניתנת החלטה זו בלא נימוקים. הנימוקים יינתנו במועד מאוחר יותר.