ביה"ד האזורי בב"ש דחה את תביעת ההסתדרות וועדי נמל אשדוד בנושא תהליך קליטת עובדים בנמל

השופט יוספי קבע כי הבקשה הוגשה בחוסר תום לב; השופט כתב בפסק הדין: " התרשמנו כי העומד מאחורי דרישותיהם של המבקשים הינו רצונם לשלוט על הליך קבלת העובדים החדשים, לשם מטרות זרות שאינן טובת הנמל"; מנכ"ל רשות הנמלים בתגובה: "בית הדין שלח מסר ברור וחשוב שעושה סד


00:00 ,24.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
השופט יוספי קבע כי הבקשה הוגשה בחוסר תום לב; השופט כתב בפסק הדין: " התרשמנו כי העומד מאחורי דרישותיהם של המבקשים הינו רצונם לשלוט על הליך קבלת העובדים החדשים, לשם מטרות זרות שאינן טובת הנמל"; עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים בתגובה: "בית הדין שלח מסר ברור וחשוב שעושה סדר ביחסי העבודה בנמלים

ביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופט יוסף יוספי, דחה אתמול את תביעת ההסתדרות וועדי הציוד המכני והתפעול בנמל אשדוד בעניין תהליך קליטת עובדים חדשים בנמל אשדוד.

תביעת ההסתדרות וועדי העובדים נעשתה על רקע תהליך קליטת 150 עובדים חדשים החיוניים לנמל אשדוד ולרציפי היובל החדשים ,תהליך שמבוסס על קריטריונים ותנאי סף ברורים ומבחני התאמה, אשר לראשונה בתולדות הנמלים נעשה באמצעות פרסום מודעות "דרושים" בעיתונים. ההסתדרות והוועדים דרשו שכל תהליך הקליטה יהיה בהסכמתם, כולל קבלת זכות וטו על קבלת כל עובד לנמל וביקשו מבית הדין לעצור את תהליך הקליטה המצוי בעיצומו.

בית הדין הסתמך בפסק הדין על הסכם קיבוצי משנת 2004, עליו חתומים ההסתדרות, ועד ציוד מכני בנמל אשדוד וועד תפעול (סווארים) בנמל אשדוד, שבו נקבע כי החלטות ועדת הקליטה תתקבלנה בדעת רוב וכי קליטת העובדים תיעשה ללא העדפה או אפליה כזו או אחרת ובנוסף, כל הליך המיון הראשוני יתבצע על ידי ההנהלה בלבד. לעומת זאת, בבקשת ההסתדרות נטען כי הוסכם להעדיף את בני העובדים ולהקצות להם מכסה של 50% מן הנקלטים.

ביה"ד בראשות השופט יוסף יוספי, נציג העובדים – אליעזר צבי ונציג המעבידים – דב אבדור, פסק אתמול : "הבקשה הוגשה בחוסר תום לב. המבקשים ידעו היטב כי יש לקיים את שנפסק בבג"צ, ולשם כך חתמו על הסכם 2004. נסיונם להתנער מהסכם זה היה בלתי מכובד והסב נזקים מרובים".

בהתייחסו לאיכות כח האדם שיגוייס לעבודה בנמל הוסיף השופט ואמר כי "המבקשים סברו משום מה כי לעובד ישנה זכות מוקנית לקבוע איזה עובדים חדשים יתקבלו לעבוד יחד עימו. המבקשים מעוניינים לקבוע את איכות העובדים החדשים אשר יתקבלו, דא עקא שבאורח תמוה (ואולי לא כל כך תמוה) מבקשים הם לקבל דוקא עובדים פחות מוכשרים".

עוד נכתב : "התרשמנו כי העומד מאחורי דרישותיהם של המבקשים הינו רצונם לשלוט על הליך קבלת העובדים החדשים, לשם מטרות זרות שאינן טובת הנמל. המבקשים מעוניינים במצב בו תהיה להם זכות וטו ביחס לקבלת עובדים בנמל, דבר אשר יעניק להם את הכח לדרוש קבלת עובדים מסויימים דוקא".

בהקשר לעדותו של מנהל הנמל, מר שאול רותם, קבע השופט כי בית הדין מקבל את עדותו כאמינה ביותר.

בהתייחסו להליך קליטת העובדים, שנוהל על ידי סגן מנהל למינהל מר יצחק בלומנטל, קבע ביה"ד כי "למען הסדר הטוב, אנו קובעים כי לא נפל פגם בהליכי קליטת העובדים, בהם נקטה המשיבה מאז חתימת הסכם 2004".

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים אמר בתגובה: "בית הדין שלח מסר ברור וחשוב שעושה סדר ביחסי העבודה בנמלים. הנהלת רשות הנמלים נחושה להביא לשינוי אמיתי ועמוק בכל הקשור לקליטת עובדים חדשים בנמלים על בסיס שיוויוני והיא לא תאפשר חזרה לנורמות פסולות של נפוטיזם. ההחלטה תשמש תשתית ראויה להקמת חברות הנמל החדשות במתכונת בריאה ונכונה כלכלית וחברתית" .

בית הדין קובע בפס"ד כי ידון ויכריע בנפרד בנושא דרישת ההסתדרות והועדים לקבל את דוחות מכון המיון שביצע את המבדקים למועמדים במסגרת תהליך המיון.

יצויין כי פס"ד זה מצטרף להחלטת כב' השופט אילן סופר, אף הוא מבית הדין האזורי בב"ש, אשר דחה לאחרונה תביעה אחרת של ההסתדרות אשר ביקשה לפסול מכרז למשרות מנהלי עבודה בנמל אשדוד ולמנוע את פתיחת הקורס המתוכנן להכשרת המועמדים.

את רשות הנמלים ייצגו עוה"ד יעקב מלישקביץ ואיריס רש ממשרד עוה"ד פינברג .