בהתערבות ביה"ד הפסיקו עובדי התפעול בנמל חיפה את העיצומים שנקטו בחג

בהוראת ועד התפעול לא נעשתה כל עבודת תפעול בנמל חיפה בחג הסוכות (30.9) ובשבת (2.10); המחלוקת סביב תיגבור העבודה ב"גוררים"; סוכם על חזרה לעבודה מלאה ועל שלושה ימי דיונים רצופים


00:00 ,05.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בהוראת ועד התפעול לא נעשתה כל עבודת תפעול בנמל חיפה בחג הסוכות (30.9.04) ובשבת (2.10.04); המחלוקת סביב תיגבור העבודה ושיבוץ העובדים ב"גוררים" המשמשים לשינוע מכולות מהאניה אל שטחי האחסון או להיפך; סוכם על חזרה לעבודה מלאה ועל שלושה ימי דיונים רצופים ב- 13 עד ה- 15 באוקטובר

רשות הנמלים הגישה אתמול לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בקשה דחופה לצורך מניעתה והפסקתה של "שביתה פראית ופתאומית", להגדרתה, שפרצה בסקטור התפעול בנמל חיפה, ואשר בעטיה לא נעשתה כל עבודת תפעול בנמל חיפה בחג הסוכות (30.9.04) ובשבת (2.10.04) ואשר צפויה היתה להימשך ולהתקיים בכל יום ובמיוחד בחגים ובשבתות.

הסכסוך נוגע לעובדי הטרנספורט בנמל חיפה, המונים 315 עובדים, כשבמרכזו, שיבוץ עובדי הנמל להפעלת "גורר" המיועד לנשיאת מכולה אחת. העבודה בנמל מתנהלת כך שלאחר שהמכולה מועמסת על הגורר הוא מסיע אותה מהאניה אל משטחי האחסון או ההיפך, תלוי בפעילות הנדרשת (פריקה או טעינה). מזה כשמונה שנים שנעשית בנמל פעילות של תגבור עובדי הטרנספורט בנושא הפעלת ה"גוררים". דהיינו, כאשר נדרשת הפעלת גוררים וחסר כח אדם להפעלתם בקרב עובדי הטרנספורט, מתגברים את אותם עובדים באמצעות עובדי תפעול אחרים, מקרב הסווארים.

כידוע, עבודת התפעול מבוצעת על ידי עובדי התפעול (טרנספורט) בנמל, אשר חלקם הינם סווארים וחלקם הינם מפעילי ציוד מכני. לטענת רשות הנמלים בשנים האחרונות השתרשה נורמה פסולה בסידור העבודה בנמל, שעל פיה סדר העדיפויות בשיבוץ עובדים להפעלת גוררים היה כך שראשית שובצו לעבודה זו עובדי טרנספורט בעבודת שעות נוספות, ורק כאשר מוצה השיבוץ הזה, שובצו לעבודה זו מתגברים מקרב הסווארים, במידת הצורך. ברשות טוענים כי השיבוץ נעשה כך גם כאשר היו עובדים בבטלה מקרב הסווארים.

רשות הנמלים ציינה כי ה"מינון" של עבודת הסווארות לעומת העבודה בהפעלת הציוד המכני, משתנה בהתאם לסוג המטען שעל האניה, ולכן נוצר מצב שבו בשלבים מסויימים של העבודה קיימת בטלה בקרב הסווארים, משום שעל פי סידור העבודה משובצים יותר סווארים מכפי שנדרש לגבי אוניות המטען הספציפי באותה משמרת.

בבקשה נכתב כי "סידור העבודה לא נבע עקב צרכים תפעוליים אלא בשל לחצים שהופעלו על סדרני העבודה מצד ועד העובדים של עובדי הטרנספורט, אשר היו מעוניינים בעבודה בשעות נוספות, אשר שכר גבוה בצידה, ואשר התעלמו לחלוטין מהצורך לייעל את העבודה, לחסוך בעלויות ולשפר את הבטיחות בעבודה, באמצעות התגבור על ידי סווארים בטלים".

ברשות טוענים כי בעקבות המצב הורתה הנהלת הנמל, לפני שנה, את סדרני העבודה לערוך את סידור העבודה כך שלעבודת תגבור בגוררים משובצים בראש ובראשונה סווארים בטלים, לעבודה במשמרת "טריה" (דהיינו, לא בשעות נוספות) ורק לאחר שמוצתה האופציה לשיבוץ כזה, משובצים עובדי טרנספורט לעבודה במשמרות נוספות.

לטענתם, בימים האחרונים הודיע מר דודו פרץ, באמצעות ועד עובדי תפעול, כי הוא מסרב להוראה זו, אשר ניתנה ומבוצעת כאמור מזה כשנה, והודיע כי יהיה מוכן לשיבוץ סווארים לגוררים רק כאשר במשמרת מסויימת נדרשים 6 גוררים ומעלה, ואז יסכים שהסוור ישובץ לגורר השישי ואילך.

על רקע הדברים המתוארים לעיל הורה דודו פרץ, באמצעות ועד עובדי תפעול, לעובדי הטרנספורט, להשבית את העבודה בנמל ביום 30.9.04 (חג הסוכות) וביום 2.10.04 (שבת). בימים אלה שבתה פעילות התפעול לחלוטין, ואניות שהמתינו לפריקה או לטעינה לא טופלו כלל.

"גם ההסתדרות עצמה הופתעה מהשביתה. מזכיר האיגוד המקצועי בהסתדרות במרחב חיפה, מר יגאל כהן, הופתע בעצמו לשמוע מהנהלת הנמל והרשות כי התקיימה השביתה במהלך החג. מכאן, שהשביתה כלל לא תואמה עם ההסתדרות וממילא גם לא קויימו המנגנונים הקבועים בחוקת ההסתדרות למתן אישור לשביתה", נכתב בבקשה.

מנגד, טען דודו פרץ, מזכיר ועד טרנספורט, כי ה"גוררים" שייכים למחלקת הציוד המכני והוא בעבר כבר דרש במספר הזדמנויות לגייס עובדים נוספים בשל מחסור בכח אדם. פרץ ציין כי הנהלת הנמל היא שפנתה אליו בבקשה לתגבר את העבודה ב"גוררים" בעובדי הסוואר, עד שיגויסו עובדים נוספים, והוא הסכים לכך באופן זמני, אך בהנהלת הנמל מנסים להפוך זאת לסיכום קבוע ללא הידברות.

לדבריו, הן לסווארים והן לעובדי הטרנספורט יש ועדים נפרדים, המרכיבים ביחד את ועד סקטור התפעול וכי אין הסכם לאיחוד 2 הועדים. לדבריו, אם רוצים לנייד עובדים ממקום למקום, צריך לעשות זאת בהסכמה.

פרץ טען הנהלת הנמל לא מכבדת הסכם שלפיו היה ונשאר עובד סוואר בבטלה, הרי שהוא ישובץ כגורר שישי. "אם ההנהלה לא תכבד הסכמים, אז גם אנחנו לא. הטרנספורט אינו 'פח הזבל' של הנמל. מנהל הנמל לא יכול לקחת אותנו לכל 'חור' שהוא רוצה". לדבריו, נדרש הסכם על מנת לאפשר את המשך השיבוץ של סווארים כפי שנעשה במהלך השנה האחרונה.

לטענת פרץ הנהלת הנמל "סימנה" אותו. "כשהנהלת הנמל צריכה אותך – היא איתך, וכשלא – היא זורקת אותך". לדבריו, היו שחשבו שועד טרנספורט חלש. "מה שקרה לפני חודשיים, אז ניסו להדיח אותי, חלף ונסיון ההדחה רק חיזק".

בדיון שהתקיים אתמול, בו לקחו חלק נציגי רשות הנמלים מצד אחד ונציגי ההסתדרות, ועד עובדי התפעול בנמל חיפה ודודו פרץ מזכיר הועד, בפני השופט מיכאל שפיצר, סיכמו הצדדים בינהם על 3 ימי דיונים רצופים, בימים 13 עד 15 באוקטובר בהם גם נושאים הקשורים במחלוקת זו יונחו על שולחן המו"מ.

הצדדים קיבלו את הצעת ביה"ד שלפיה ימשיכו הסווארים ועובדי הטרנספורט באותה צורת עבודה כפי שהיה בשנה האחרונה וכי ביחס לעבודה בחגים ובשבתות ייעשה מאמץ על ידי נציגות העובדים לשכנע עובדים לצאת לעבודה בימים אלו, וכי ייעשה מאמץ שהעבודה תתנהל כתיקנה כפי שהיה בעבר.

עוד הוסכם כי במידה והמו"מ בנושאים התלויים ועומדים בהליך זה לא ימוצו, לא תשתנה צורת העבודה בנמל, וכי הצדדים ישובו לביה"ד כדי לנסות למצוא פתרון מוסכם. על יסוד אלה אנו מבקשים למחוק את הבקשה והתובענה.