ארגוני ההובלה מאיימים: אם המצב באשדוד לא ישתנה הנמל יוחרם

על פי הצעת ארגוני ההובלה יתואם כל נושא עבודת הנמל אל מול חברות ההובלה. בישיבת חירום שנערכה אתמול האשימו נציגי המובילים את נמל אשדוד בהתארגנות לקויה ומתן שירות גרוע לחברות ההובלה. נמל אשדוד בתגובה: קיים חוסר תיאום, יזמנו מפגש מתאם בין כל הגורמים המשיקים לנ


00:00 ,12.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הצעת ארגוני ההובלה יתואם כל נושא עבודת הנמל אל מול חברות ההובלה. בישיבת חירום שנערכה אתמול האשימו נציגי המובילים את נמל אשדוד בהתארגנות לקויה ומתן שירות גרוע לחברות ההובלה. נמל אשדוד בתגובה: קיים חוסר תיאום, יזמנו מפגש מתאם בין כל הגורמים המשיקים לנמל
 
בישיבת חירום שנערכה אתמול (12 ביוני) במועצת המובילים והמסיעים, הוחלט להמתין עד סוף השבוע לפני נקיטת אמצעים ארגוניים נגד נמל אשדוד ונגד עובדיה, שבהתנהגותם גורמים נזקים כבדים לחברות ההובלה.
 
בן הרוש הציג בפני הנוכחים בישיבת החירום מסמך הבנות שהושג עם חברת נמל אשדוד אשר ייכנס לתקופת ניסיון של חודש. על פי מסמך ההבנות אם לא תהיה התחייבות  למספר משאיות מספק לא תיפתח "יד" לעבודה. כמו כן, אם לא הוקצתה כמות משאיות מספקת  להובלת המטען - יפורק המטען לשטח. בנוסף, כניסת אוניות לנמל תיבחן מול אפשרויות רמת השירות שאפשר יהיה לספק לאונייה.
 
כאמור, במסמך שהציג בן הרוש ואשר נכתב על ידי מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס בתאריך 12 ביוני 2007, נאמר כי חברת הנמל פותחת "ידיים" על פי דרישה של סוכן האוניה, ובפועל מתברר כי לא תמיד יהיו במקום משאיות להובלת המטען אל הלקוח.
 
חוסר תאום זה בין הגורמים, כתב סגיס במסמך, מביא לחוסר יעילות  ובזבוז משאבים רב. לפיכך מציעה הנהלת הנמל על קיום מפגש מתאם בין כל הגורמים המעורבים (סוכן אוניות, מוביל, עמיל מכס וחברת הנמל) לשם תכנון פריקת האונייה.
 
על בסיס הצעה זו, שעיקרה תאום כל נושא עבודת הנמל מול חברות ההובלה, החליטו ראשי הארגונים כי   צוותי העבודה יתכנסו לקבלת החלטות תוך 24 שעות. נציגי חברות ההובלה הזהירו כי כישלון הדיונים יביא לנקיטת צעדים מרחיקי לכת נגד הנמל.
 
המובילים מאשימים את נמל אשדוד בהתארגנות לקויה ובמתן שירותים גרועים לחברות ההובלה. הטענה היא כי המובילים מאבדים מאות שעות עבודה ביום כתוצאה מהמתנות ארוכות בגלל ארגון לקוי של סדרי העבודה בנמל.
 
מנהלי חברות ההובלה, בהם חברות בבעלות פרטית וחברות של הקיבוצים והמושבים טוענים כי נהגי המשאיות מוחזקים כ"בני ערובה" בידי צוותי העבודה בנמל. הצוותים הם שמנהלים את קצב העבודה הנעשה משיקולים של מכסות ופרמיות, טוענים בחברות ההובלה, והדבר בא על חשבונם של הנהגים ללא כל התחשבות בנזק שנגרם לחברות ההובלה.
 
נציגי הארגונים דרשו לנקוט צעדים קיצוניים נגד נמל אשדוד באופן מיידי ואף הושמעה דרישה לתבוע מהנמל ומהעובדים לשאת בנזקים שנגרמים למובילים.
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אמר כי הגורם המרכזי לתקלות בנמל נובע מראייה לקויה וחד צדדית של הכרת הגורמים המשפיעים על אופן תפקוד הנמלים. "לאורך כל השנים מתאמים הנמלים את סדרי הפריקה וטעינה אך ורק עם סוכני האניות ללא התחשבות  בגורם המוביל היבשתי. פה 'קבור הכלב' ומכאן מתפתחת שרשרת של תקלות,  וחוסר תיאומים בין 'הידיים' שפורקות את המטען, לבין המובילים שצריכים לקבל אותו", אמר בן הרוש והוסיף כי הוא מקווה שאת המצב הזה אנו עומדים לשנות.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "בשבועות האחרונים עובדי חברת נמל אשדוד עובדים בתפוקה מלאה ובניצול כל המשאבים התפעוליים, בסדר גודל של  46 ידיים ביממה. קצב עבודה זה אפיין את ימי מלחמת לבנון השנייה שבה נמל אשדוד תפקד כנמל היחיד בישראל ושינע את כל המטענים היוצאים ומגיעים לישראל.
 
"עם זאת, קיים חוסר תיאום בין הגורמים המשיקים לנמל, ביניהם סוכני האוניות אשר לפי בקשתם מקצה הנמל את מספר הידיים, לבין המובילים אשר אינם מתואמים עם סוכני האוניות. חוסר התיאום גורם לחוסר יעילות ובזבוז משאבים רבים.
 
"הנהלת חברת נמל אשדוד יזמה והציעה למועצת המובילים והמסיעים לקיים מפגש מתאם בין כל הגורמים המשיקים לנמל, בכלל זה המובילים, סוכני האוניות וגורמים רלבנטיים נוספים, זאת על מנת לשפר את מערך ותכנון פריקת וטעינת האונייה.
 
"בנוסף לכך, הנהלת חברת נמל אשדוד ממשיכה להיערך לתת מענה לפעילות המוגברת ופועלת באופן מואץ על מנת לסיים את תהליך קליטת העובדים. כמו כן, ההנהלה מובילה מהלך מזורז של רכישת ציוד ביניהם 6 מלגזות 45 טון ופנטוזי שצפויים להגיע בחודש ספטמבר. הנהלת הנמל נערכת לרכישת ציוד בכמות גדולה יותר מצורכי הנמל השוטפים מתוך רצון ליצור מקדם ביטחון ועודף של אמצעי שינוע".