אלי בן-דוד – גובה מכס אשדוד: "המשקף – פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה"

בפגישה שנערכה במשרדו של מר אלי בן-דוד, גובה מכס אשדוד, ביום ג' השבוע, נשאל מר בן-דוד על אודות משקף המכולות החדש, על אופן הפעלותו, יעילותו ונושאים אחרים. להלן ראיון שערכנו עימו


00:00 ,21.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בפגישה שנערכה במשרדו של מר אלי בן-דוד, גובה מכס אשדוד, ביום ג' השבוע, נשאל מר בן-דוד על אודות משקף המכולות החדש, על אופן הפעלותו, יעילותו ונושאים אחרים. להלן ראיון שערכנו עימו :

שאלה: האם אתה יכול לתת קצת רקע להחלטה לבנות משקף מכולות חדש בנמל אשדוד ?
תשובה: ההחלטה לעביר את כל נושא הבידוק מיחידות החבלה של המשטרה אל אגף המכס נובעת מתוקף שתי החלטות ממשלה שנתקבלו עוד בשנת 1995. ההחלטה לבנות משקף חדש התקבלה עוד בשנת 1996, חמש שנים לפני ארוע ה- 11 בספטמבר, שזעזע את כל העולם. מעורבים בקבלת ההחלטה גורמי בטחון שונים, יחידת הסמים של המכס, יחידת החבלה של המשטרה ואנשי הבטחון של הנמלים.


אלי בן-דוד – גובה מכס אשדוד: "המשקף – פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה"שאלה: על אילו צרכים נועד המשקף לענות ?
תשובה: ראשית, המשקף הינו צורך בטחוני ממדרגה ראשונה שייעודו הוא במניעת כניסה של אמצעים וחומרי חבלה לגבולות המדינה, אשר מיועדים לגורמים עויינים בארץ או בשטחי הרשות הפלסטינית. בנוסף, המשקף ייתן מענה גם לנושאים של הברחת סחורות, הברחת סמים ואכיפת חוקיות היבוא. ההגיון שהנחה את החלטת הממשלה הוא שמאחר ויחידות המכס "יושבות" בשערי הנמלים, הרי זה גם מתפקידם לבדוק את הסחורות הנכנסות בהיבטים הבטחוניים, הפליליים והחוקיים.


שאלה: באיזה מצב נמצא פרוייקט המשקף נכון לעכשיו ?
תשובה: המשקף, שאבן הפינה שלו הונחה באפריל 2002, עומד כבר לפני פתיחתו המיועדת לאוקטובר 2003. עלותו של הפרוייקט מסתכמת ב- 70 מליון ₪ (קרוב ל- 15 מליון דולר), כאשר חלק מתקציב הפרוייקט הוא מכספי הסיוע האמריקאי, במסגרת הסיוע הבטחוני. נבחנו הצעות שונות, הוצא מכרז בינלאומי, נבדקו חלופות רבות שכללו גם נסיונות רבים לשיקוף חומרי חבלה מסוגים שונים, במערכות שיקוף שונות. לבסוף, זכתה בו חברת Heiman האמריקאית, שהתקינה משקפים זהים לזה שנבחר, בנמלים באירופה ובינהם בנמלי דובר, המבורג ורוטרדם ובנמלים בפינלנד וביפן, ושכיום כבר פעילים באופן שוטף.

מטעמים אלו וכמובן מההיבט הבטחוני הוחלט על הקמת משקף זהה גם בנמל חיפה.


שאלה: כיצד המשקף יעבוד ?
תשובה: למעשה המשקף הוא מתקן שבו המשאית הנושאת מכולה נכנסת לתוך מנהרה, גלגלי המשאית ננעלים לתוך מסוע, נהג המשאית יוצא ועוזב את המתקן, המשאית נעה, באמצעות המסוע, קדימה ואז מתחילה פעולת השיקוף (שיקוף X-Ray) כשהשיקוף הינו גם אופקי וגם אנכי. פעולת השיקוף אורכת לכל היותר כ- 3 דקות, המשאית מגיעה לסוף המנהרה, הדלתות נפתחות והנהג נכנס שוב למשאית ויוצא איתה החוצה. בכל אותו הזמן, נבחנת תמונת השיקוף באחת מעמדות הפענוח. במידה והשיקוף לא הציג שום דבר חשוד, הרי שהנהג מקבל היתר לעזוב את המתקן. במידה ויש דבר מה מחשיד המחייב בדיקה פיזית, מסיע הנהג את המשאית, בתוך המתחם, לעמדת בדיקה פיזית.
אלי בן-דוד – גובה מכס אשדוד: "המשקף – פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה"
בכלל, הכל יפעל כמעין "סרט נע". 10 משאיות יעמדו אחת ליד השניה בתור לקראת השיקוף. כשמשאית מסיימת את השיקוף ויוצאת, כבר הבאה אחריה נכנסת. במידה ויש צורך בבידוק פיזי, בין אם בעקבות השיקוף ובין אם לאו, ישנם במתחם כ- 13 עמדות בדיקה הגורמות לכך שגם נושא הבדיקה הפיזית יתקדם במהירות.

המתחם של המשקף משתרע על פני שטח של 25 דונם, הוא נמצא בסמוך לשטח הנמל, יש בו 2 שערים כשהאחד מופנה אל הנמל (ובעתיד, השער החדש של נמל אשדוד ייבנה בסמוך אליו) והשני מופנה אל ארבעת מסופי המכולות הנמצאים באשדוד, ואשר גם מהם יופנו מכולות לבדיקה ו/או שיקוף על ידי נציגי המכס.


שאלה: כיצד המשקף ייעל את העבודה לעומת המצב כיום ?
תשובה: היתרון הגדול ביותר יהיה בכך שקיצור זמן הבדיקה, הכולל עיתוק, פירוק והמכלה, עבודת מלגזה וסבלות יביא לחסכון גדול בעליויות, שייחסך מהיבואנים במסגרת התהליך החדש של השיקוף. יתרה מזאת, השיקוף ימנע נזקים שנגרמים לעתים למטען כתוצאה מבדיקה פיזית, שגם היא במרבית המקרים תימנע כתוצאה מעבודת השיקוף, ושתביא לחסכון גדול מאד בעלויות.
בנוסף, במסגרת התהליך החדש ובאמצעות מסרים אלקטרוניים בין מערכות המחשוב של עמילי המכס אל מחשב המכס, יוכל עמיל המכס בתיאום עם היבואן לקבוע את מועד הבדיקה בהתאם לנוחיותו של היבואן.

כיום, במידה ויש צורך לבצע בדיקה פיזית, הרי שעל עמיל המכס, המייצג את היבואן, מוטל לשכור נהג וחברת סבלות, והבודק מטעם המכס מנחה את עמיל המכס לפתוח את המכולה ולערוך בדיקה חלקית או מלאה. כל התהליך הזה עלול לקחת שעתיים עד שלוש שעות של בדיקה ולעתים נגרמים גם נזקים למטען כתוצאה מכך. להערכתי, סה"כ העלות של כל הפרוצדורה הזו יכול לנוע בין 750 ₪ עד ל- 1000 ₪ ולעתים אף ליותר.

המשקף החדש יצמצם בהרבה את העלות של היבואנים כתוצאה מהבדיקה הפיזית, שגובה מהם כסף וזמן מיותר, ותחסוך את כל נושא הנזקים שעלולים להגרם למטען כתוצאה מהבידוק הפיזי. באמצעות עבודת שיקוף של 3 דקות אנו חוסכים מהיבואנים את כל הבלאגן המיותר, וגם אם נדרשת בדיקה פיזית כתוצאה מהשיקוף, הרי שתמונת השיקוף מספקת מידע מדוייק היכן בדיוק במטען שבמכולה יש לבדוק, וזה מונע את פריקתו המלאה של המטען חוסך זמן, עוגמת נפש ועלויות כספיות.


שאלה: מה קצב עבודת המשקף ?
תשובה: בנמלים אחרים בעולם, המפעילים משקפים זהים לאלו שנבנה כאן, ההספק הוא של 17-18 מכולות בשעה, ואנו מצפים שכבר בזמן הקרוב נגיע למספר דומה. כלומר במשמרת אחת אנו צופים לטפל בשיקוף של כ- 160 מכולות לערך.

אלי בן-דוד – גובה מכס אשדוד: "המשקף – פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה"
שאלה: האם שאר יחידות המכס הנמצאות בנמל אשדוד תעבורנה גם הן לאתר החדש ?
תשובה: כן. מאחר ואנו מקימים אתר שירכז את כל גורמי האכיפה, נעביר את כולם לשם. גם את הבדיקות הפיזיות של הנמל נערוך בתוך האזור של המשקף.

יש לנו בנמל ציוד נוסף כמו משקף משטחים שיעבור לאתר החדש, משקף פריק – הנישא על רכב, מריחן – לאתור חומרי נפץ, רכב גורמן – רכב הכולל בתוכו גם משקף קטן וגם מריחן שעושה בדיקות בטחוניות גם במסופים. כל אלו ירוכזו באתר החדש.


שאלה: מדוע מועצת המובילים כל כך מתנגת להפעלת המשקף ?
תשובה: מועצת המובילים רוצה שאנחנו נגבה את הכסף עבור זמן ההשהיה של הנהג, כתוצאה מהבידוק. למכס אין שום כוונה להתערב ויכול מאד להיות שהיבואן יחליט לתגמל את המוביל שלו. מי שיבדוק את עלות הנזקים בפריקה ובטעינה (מהבדיקה הפיזית) יבין שיש כאן אלמנט של חסכון. אני מאמין שיימצא בסופו של דבר פתרון.

בכלל, כדאי להכניס את כל הענין לפרופורציות. כיום, כ- 70% מכלל המכולות הולך למסופים (אוברסיז קומרס, קונטרם, מסוף 207, אשדוד בונדד) והשאר, 30%, נשאר בנמל. אותן המכולות שנמצאות במסופים וישלחו לשיקוף יועברו לשטח השיקוף על ידי נהגים המועסקים במסופים. הבעיה שיש עם מועצת המובילים היא עם אותם 30% מהמכולות בשטח הנמל אשר מובלים על ידי נהגים פרטיים. אם בכל משמרת יעברו כ- 160 מכולות לשיקוף, הרי שמועצת המובילים מתרעמת על כמות של כמה עשרות מכולות למשמרת, כאשר אנחנו משחררים בכל יום למעלה מ- 3000 מכולות. אלו הפרופורציות.

אנו בקשר עם רשות הנמלים, בכדי שהנמל, שיש ברשותו גוררים משאיות וכלים לטעינה ופריקה, ואשר היום גם כן מעביר מכולות לצורך ביצוע של בדיקות, ייקח על עצמו את הובלת המכולות של הנמל אל המשקף. זה יחסוך כסף לכולם.


אלי בן-דוד – גובה מכס אשדוד: "המשקף – פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה"שאלה: לאחרונה הועלו שורה של טענות בבחירת המשקף הנוכחי לעומת אלטרנטיבות זולות בהרבה. מה דעתך ?
תשובה: חשוב מאד להדגיש שבחירת המשקף הנוכחי לוותה בשורה של בדיקות רבות ומקיפות בנושא. בכל הקשור למשקפים הניידים, הרי שרמת החדירה שלהם היא קטנה בהרבה, ומאחר ויש כאן צורך בטחוני חשוב ממדרגה ראשונה הרי שהוחלט על ידי גורמים מתאימים על המשקף הנוכחי. החלופה שנבחרה היא החלופה שהציגה את רמת החדירות הגבוהה ביותר הקיימת כיום.

לאחר ארועי ה- 11 בספטמבר ערכנו ביקור עבודה במכס האמריקאי וזהינו שם מגמה שבמסגרתה האמריקאים החלו בהקפדה יתרה לדרוש ביצוע של תהליכי שיקוף קפדניים בכל נמלי ארה"ב.

בכלל, העולם כיום מוכה בטרור כמעט בכל פינה ובפרט במדינתנו. לא ברור לי הענין. כדאי שכלל הציבור יתבונן במשקף בזוית אחרת. המשקף הינו פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה שנועד למנוע הברחות של אמצעי לחימה וחבלה ונשק להשמדה המונית. האם אותם אלו שמותחים ביקורת על ההחלטה מעוניינים להקל בכל ההיבט הבטחוני בגלל שיקולים כלכליים או אחרים? זהו המשקף הטוב בעולם, שנבחן על ידי מומחי בטחון, מהנדסים ומדענים. בחירתו של משקף זה אינו גחמה אישית של אף אחד מאגף המכס, אלא, אגף המכס פעל אך ורק על פי המלצות של ועדות מסודרות שישבו על העניין במשך שנים.


שאלה: מר בוב סטיריטי ביקר לפני ימים ספורים באתר המשקף. מה היתה תגובתו ?
תשובה: מר סטיריטי, המכהן כנספח לעניני מכס של משרד הביטחון הפנימי האמריקאי באירופה, בילה במחיצתנו בתחילת השבוע וקיבל הסבר מלא וממצה על המשקף. תגובתו הייתה “Remarkable" נוכח מה שראה ושמע.